Tetszett a cikk?

Egy, az európai filmfesztiválokon díjakat halmozó magyar film hazai nézettségén nem mutatható ki a nemzetközi siker hatása, miközben a külföldi filmek és a nagy publicitással járó díjak esetében többnyire fordított a helyzet: az Oscar, illetve a Golden Globe a magyar közönséget is érdekli, ezek a díjak megdobják a magyarországi nézettségi adatokat. Ön szívesebben vesz jegyet egy filmre, ha tudja, hogy díjakat kapott?

"Tíz éve mindez még nem számított volna" - állítja az Intercom filmforgalmazó cég munkatársa, aki szerint a multiplex korszak előtt más volt a mozibajárók szociológiai összetétele; fiatalabb és kevésbé iskolázott volt az átlagnéző, ezért a díjak híre sem igen érdekelte. Ma szélesebbre nyílt az életkori olló, magasabb iskolázottságú az átlagos mozibajáró, aki odafigyel arra, hogy egy film milyen díjakat kapott.
A Chicagót és Az órák című filmet forgalmazó UIP-Dunafilm szerint a hazai nézettségnek jót tettek a jelölések és a díjak. A hazai bemutatókat is a nevezések bejelentése és az Oscar-díjkiosztó közé időzítették, ezek az események összehasonlíthatatlanul nagyobb publicitást jelentenek, mint amilyet más időszakokban kaphatna egy film. A Chicagót május 4-ig 186 ezren látták, Az órákat közel 55 ezren. Az órákat biztosan kevesebben nézték volna meg, ha nem kap Oscart, és az újságírókat is "jobban érdeklik" ezek a díjak - vélik a cégnél. Az Oscar, a Golden Globe és még legfeljebb a Brit Filmdíj (BAFTA) számottevő ebből a szempontból.
A zongorista című filmet forgalmazó Best Hollywood más tapasztalatokról számol be. A filmet 52 ezren látták a március 20-ai mozipremier óta. Az, hogy a rendező, Roman Polanski eljött a film magyarországi díszbemutatójára és nyilatkozott a sajtónak, érezhetően jót tett a nézőszámnak. Viszont az elnyert három Oscar-díj hatása nem érezhető a nézettségen. Egy ilyen kaliberű filmtől a magyar forgalmazó 70-80 ezer nézőt remélt, amit - úgy tűnik - nem ér el, jóllehet sokáig maradhat a művészmozik műsorán.
A Mundruczó Kornél Szép napok című filmjét forgalmazó SPI tájékoztatása szerint a filmet Magyarországon alig több, mint háromezren látták, s a nemzetközi sikerek nem mutatkoznak meg a hazai nézettségi adatokban. A Szép napok legutóbb Brüsszelben a Nemzetközi Filmfesztiválon lett nagydíjas, ám hiába a sokadik fesztiválsiker és díj, ezek itthon kevesebb nyilvánosságot kapnak. Pedig az utóbbi években nem volt ekkora nemzetközi visszhangot kiváltó magyar filmalkotás. A forgalmazó szerint a film "kíméletlen őszintesége" is oka a mérsékelt hazai nézettségnek: "önmagunkkal való szembenézést követel, de a néző inkább szórakozni szeret."
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!