Tetszett a cikk?

Egy, az európai filmfesztiválokon díjakat halmozó magyar film hazai nézettségén nem mutatható ki a nemzetközi siker hatása, miközben a külföldi filmek és a nagy publicitással járó díjak esetében többnyire fordított a helyzet: az Oscar, illetve a Golden Globe a magyar közönséget is érdekli, ezek a díjak megdobják a magyarországi nézettségi adatokat. Ön szívesebben vesz jegyet egy filmre, ha tudja, hogy díjakat kapott?

"Tíz éve mindez még nem számított volna" - állítja az Intercom filmforgalmazó cég munkatársa, aki szerint a multiplex korszak előtt más volt a mozibajárók szociológiai összetétele; fiatalabb és kevésbé iskolázott volt az átlagnéző, ezért a díjak híre sem igen érdekelte. Ma szélesebbre nyílt az életkori olló, magasabb iskolázottságú az átlagos mozibajáró, aki odafigyel arra, hogy egy film milyen díjakat kapott.
A Chicagót és Az órák című filmet forgalmazó UIP-Dunafilm szerint a hazai nézettségnek jót tettek a jelölések és a díjak. A hazai bemutatókat is a nevezések bejelentése és az Oscar-díjkiosztó közé időzítették, ezek az események összehasonlíthatatlanul nagyobb publicitást jelentenek, mint amilyet más időszakokban kaphatna egy film. A Chicagót május 4-ig 186 ezren látták, Az órákat közel 55 ezren. Az órákat biztosan kevesebben nézték volna meg, ha nem kap Oscart, és az újságírókat is "jobban érdeklik" ezek a díjak - vélik a cégnél. Az Oscar, a Golden Globe és még legfeljebb a Brit Filmdíj (BAFTA) számottevő ebből a szempontból.
A zongorista című filmet forgalmazó Best Hollywood más tapasztalatokról számol be. A filmet 52 ezren látták a március 20-ai mozipremier óta. Az, hogy a rendező, Roman Polanski eljött a film magyarországi díszbemutatójára és nyilatkozott a sajtónak, érezhetően jót tett a nézőszámnak. Viszont az elnyert három Oscar-díj hatása nem érezhető a nézettségen. Egy ilyen kaliberű filmtől a magyar forgalmazó 70-80 ezer nézőt remélt, amit - úgy tűnik - nem ér el, jóllehet sokáig maradhat a művészmozik műsorán.
A Mundruczó Kornél Szép napok című filmjét forgalmazó SPI tájékoztatása szerint a filmet Magyarországon alig több, mint háromezren látták, s a nemzetközi sikerek nem mutatkoznak meg a hazai nézettségi adatokban. A Szép napok legutóbb Brüsszelben a Nemzetközi Filmfesztiválon lett nagydíjas, ám hiába a sokadik fesztiválsiker és díj, ezek itthon kevesebb nyilvánosságot kapnak. Pedig az utóbbi években nem volt ekkora nemzetközi visszhangot kiváltó magyar filmalkotás. A forgalmazó szerint a film "kíméletlen őszintesége" is oka a mérsékelt hazai nézettségnek: "önmagunkkal való szembenézést követel, de a néző inkább szórakozni szeret."

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Drágán spórolni: teszten az első konnektoros, 21 millió forintos Toyota RAV4

Drágán spórolni: teszten az első konnektoros, 21 millió forintos Toyota RAV4

Népszava: Már mozgósítják az orvostanhallgatókat az egészségügy túlterheltsége miatt

Népszava: Már mozgósítják az orvostanhallgatókat az egészségügy túlterheltsége miatt

A digitális oktatás alatt is számítanak az iskolaőrök munkájára

A digitális oktatás alatt is számítanak az iskolaőrök munkájára