Tetszett a cikk?

"A világ első interaktív zenei eseményeként" hirdeti szeptemberi eleji koncertjét David Bowie. A fellépést többezer rajongó kísérheti figyelemmel Európa több pontján - a helyi mozikban. Sőt a koncertbe kérésekkel és kérdésekkel bele is kapcsolódhatnak. A net-technológiával évek óta kísérletező művész mintha teljesen kiszállt volna a hagyományos zeneiparból.

Bowie szeptember 8-án Londonban, szűk körű klubkoncerten mutatja be Reality (Valóság) című új lemezét, de a bulit a technika segítségével kiszélesíti. Európában húsz moziban kapcsolódnak be a rajongók a szélesvásznú, sorround-hanggal közvetítendő eseménybe. David Bowie egy olyan új technológiát használ, amely nemrégiben debütált a Korn zenekar egyik showján. Júniusi New York-i fellépésüket 30 amerikai városban láthatták a mozikban szatellit kapcsolat és digitális projektorok segítségével. Bowie most az interaktivitás lehetőségével fejeli meg a dolgot.
Az "alakváltós" énekesre mindig is jellemző volt az új technológiák iránti fokozott érdeklődés. Miközben a saját korabeli sztárok sokszor a merchandisingtól várnak jövedelem-kiegészítést öreg napjaikra, Bowie előre menekül; a digitális halhatatlanságot tűzte ki célul. 1998-ban indította el saját ISP-jét; a davidbowie.com-on a userek havi 15 dollárért net-hozzáférést vehetnek, mailcímet és tárhelyet kaphatnak, valamint betekintést Bowie exkluív, csak a netes közösség számára hozzáférhetővé tett anyagaiba. Ő lett az első művész, aki előbb adta ki lemezét a neten, mint a hagyományos formátumban. Az eredeti koncepció szerint Bowie a közösséget is alkotásra buzdította, közös munkára, online zenekészítésre, saját munkáik elhelyezésére hívta fel őket, de a weboldal inkább egy klasszikus fan-klub netes kiterjesztése lett.
A "Bowie-branding" következő állomása saját banki szolgáltatásainak elindítása lett; s bár a bowiebanc.com nagy hírveréssel startolt, nem válthatta be a hozzá fűzött reményeket; ma az URL-jén egy másik szolgáltatót találunk. A képzőművészet és a színészet területén is tevékeny énekes innovátor akart lenni a digitális világban is. Szlogen-értékű gondolatát követve ("A jövőben a zene a falból jön majd, akár a csapvíz") a kilencvenes évek végétől építi netes életművét.
A hagyományos terjesztés mintha már nem is érdekelné; 30 millió fontért eladta egész korábbi katalógusának értékesítési jogait, és a net felé fordult. Kezdettől támogatta és használta az mp3 technológiát - igaz, csak a fizetős letöltést -, s megállapodást kötött dalai digitális terjesztésére az Mp3.com-mal. Mára Bowie is önálló szolgáltató, s lemezeinek nincs is szüksége a hagyományos promócióra, a zenész jól működő webes projektje, valamint tavaly áprilisban elindított webrádiója hatékonyabb az offline marketingnél.
Bowie tulajdonképpen új, működő modellt mutat a netes technológiák miatt válságba (és identitászavarba) került popiparnak. A példa azonban legalább annyira szól a zenészeknek is: hagyják ki a kiadókat és a terjesztőket a láncolatból, találják meg direkt módon saját közönségüket. Bowienak ez sikerült; vajon másnak is van erre esélye?

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Révész Sándor: Szuper!

Révész Sándor: Szuper!

Lewis Hamilton: George halála nem volt hiábavaló

Lewis Hamilton: George halála nem volt hiábavaló

Új modellt állított fel a rezisztens baktériumok terjedésére Röst Gergely

Új modellt állított fel a rezisztens baktériumok terjedésére Röst Gergely