Tetszett a cikk?

A tévénézők csaknem egyharmada azonnal elfelejti a tévében látott híreket – áll egy közelmúltban napvilágra hozott német felmérésben. Az ottani közszolgálati tévék ennek orvoslására igényes hírszolgáltatást ígérnek. A magyar közszolgálat is inkább ezt a modellt követné, mint az amerikait.

A jenai egyetem tanulmánya szerint minden harmadik német azonnal elfelejti a televíziós hírműsorokban látottakat. Georg Ruhrmann, a felmérés szerzője szerint különösen a fiatal korosztályra igaz ez a megállapítás. A kutató szerint a meghökkentő eredmények háttérében a médiafogyasztási szokások megváltozása áll. A keletnémet tartományokban a fiatalok szinte alig nézik a közszolgálati csatornákat, ráadásul az újságolvasás is kiment a divatból - mutat rá Ruhrmann, aki szerint ez igencsak megnehezíti a tájékoztatást.

Az 1994 és 2003 közötti időszakot vizsgáló kutatás szerint az elmúlt évtizedben igencsak visszaesett a politikai tartalmú hírek aránya a német hírműsorokban. A közel két és félezer tévéműsort felölelő elemzésből kiderül, hogy az utóbbi időben jelentősen megnőtt a sokkoló, látványos képi elemek szerepe a televíziós hírközlésekben, ezzel párhuzamosan azonban az események mögötti összefüggések legtöbbször feltáratlanul maradnak.

Markus Schächter, a német ZDF vezetője szerint a nézők az események gondosabb felderítését, az információk mélységének növelését, valamint megalapozott prognózisokat várnak a televíziós csatornáktól. Ennek megfelelően a ZDF a jövőben jelentősen erősíti információs programjait. A csatorna még az idei év folyamán speciális, egész napos hírműsorokat indít, melyek olyan, az egész társadalmat érintő témákat dolgoznak majd fel, mint például a foglalkoztatottság, a népességfejlődés, az egészségügy vagy a nyugdíjkérdés. A ZDF a fiatalokat speciális dokumentumfilmekkel próbálja visszahódítani a kereskedelmi adók talk-show-itól.

A ZDF modellje közel áll Rudi Zoltán, a Magyar televízió elnökének szívéhez is. „Ezek a nagy televíziók [a BBC és a ZDF] arra törekednek, hogy a társadalom számára fontos ügyeket korszerűen, újszerűen, érdekesen és nézhetően fogalmazzák meg. … Ebben szintén az európai trendhez, minőséghez kell felzárkóznunk, nem az amerikaihoz. A társadalom számára fontos ügyeket nagyon nézhetően, izgalmasan, felelősségteljesen kell feldolgozni” – nyilatkozta a tévéelnök egy közelmúltbeli interjújában a Médiafigyelő című szaklapnak.

Rudi mandátuma lejártára, 2008-ra a közszolgálati csatorna legnagyobb tartalomszolgáltató intézménnyé válását ígérte. A közszolgálati televízió vezetője egy háromcsatornás modellben látja a televízió jövőjét: egy új adó – a tervek szerint MTV Demokrácia néven - hírek, információk és sportműsorok mellett élő parlamenti közvetítéseket sugározna, az M2 jelenlegi profiljának letisztulásával létrejöhetne egy értékalapú csatorna, az M1-nek pedig a nézők odacsalogatása lenne a célkitűzése.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!