A Werkstätte für Orgelbau Mühleisen GmbH és a Pécsi Orgonaépítő manufaktúra 10 éve dolgozik együtt. Ez alatt az idő alatt a Pécsett készült fasípok jobbnak minősültek, mint Németország egyik legnagyobb, hasonló profillal dolgozó cégének sípjai, ami alapvetően a precíz kivitelnek köszönhető.
A 10 év legfontosabb referenciamunkái:
-Stuttgart, evangélikus Stiftskirche
-Hamburg-Volksdorf
-Keitum, St-Severin
-Braunschweig, domonkos templom
-Nienstedten
A sikeres együttműködés gyümölcseként a Mühleisen mellett a német Caspar Glatter-Götz (Owingen), az olasz Andrea Zeni (Tesero TN) valamint a holland Stinkens orgonaépítő cégek is Pécsről rendelnek orgonáikba fa- illetve fémsípokat. A folyamatos megrendelések azt bizonyítják, hogy a Pécsett előállított alkatrészek minden tekintetben eleget tesznek az európai elvárásoknak.
Egy orgona minőségét mindenek előtt a hangzása, a játszhatósága és az orgonaművészek megelégedettsége határozza meg. Ebben a tekintetben kiemelkedő a stuttgarti evangélikus Stiftskirche orgonája, mely idén szeptemberben készült el. A hangszer méretét tekintve a budapestivel azonos kategóriába sorolható be. (Stuttgart: 80 regiszter Budapest: 92 regiszter) Az avató koncertsorozaton Európa tíz kiemelkedő orgonistája vett részt, és valamennyien elismerően nyilatkoztak a hangszerről.
A művészek névsora:
-Hans-Ola Ericsson, Svédország,
-Tomas Trotter, Anglia
-Lorenzo Ghielmi, Olaszország
-Olivier Latry, Franciaország
-Jon Laukvik, Norvégia
-Frédéric Blanc, Franciaország
-Peter Planyavsky, Ausztria
-Daniel Zaretsky, Oroszország
-Kalevi Kiviniemi, Finnország
-Iveta Apkalna, Lettország
Mint Németország egyik legelismertebb orgonaépítője, Konrad Mühleisen személye a garancia arra vonatkozólag, hogy a Művészetek Palotája orgonája hasonló elismertségnek örvend majd a hangszer 2006-os megszólalását követően.
Ebben az összefüggésben teljességgel érthetetlen Váradi István úr hozzáállása, aki a 92 sípsoros orgona minőségét a 4 legnagyobb fasíp anyagából szándékozik meghatározni, noha eddig ilyen méretben önálló orgonát nem épített, csak átépítéseket végzett, ahová hasonló méretű fasípot nem kellett készítenie. A hasonló méretű fasípoknál nem az anyag abszolút erezetmentessége és homogenitása, hanem a belőle készített síp hangja a meghatározó. Tekintettel a hangszer kiemelt igénybevételére, az Arcadom Rt és az Orgonaépítő közötti szerződés a legszigorúbb garanciális feltételekkel került aláírásra. Ennek értelmében az Ausztriából származó, feszültségmentes, előszárított, tömbösített fenyő anyagából készített fasípok hosszútávon megbízhatóan és jól funkcionálnak majd, a fent említett referencia hangszerekhez hasonlóan. Az, hogy a fasípok „akár 10 év alatt is tönkremehetnek” egyszerűen rágalom. E kijelentés szakmai és tartalmi szempontból megalapozatlan.
Október 29-30-án egy európai orgonasíp kutatási projekt soros találkozója került megrendezésre Magyarországon. A konferencia keretében számos híres nyugat-európai orgonaépítő cég, mint az olasz Ruffatti, a holland Boogard, a belga Schumacher és a portugál Pedro Guimaraes vezetője megtekintette a Művészetek Palotája épülő orgonáját és elolvasta Váradi úr Magyar Nemzetben megjelent nyilatkozatát.
Érthetetlennek minősítették a leírtakat, de hozzáfűzték, hogy sajnos nyugaton is előfordulnak hasonló támadások konkurens orgonaépítő cégek között. Váradi úr esetében ez már sajnos nem az első eset, hiszen „önjelölt” szakértőként már több magyar orgonaépítő céget is hasonlóan megtámadott.
Konrad Mühleisen Orgonaépítő Werkstatte für Orgelbau GmbH
Budavári Attila orgonaépítő Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra
Baróti István orgonaművész
Fassang László orgonaművész
Váradi istván válaszreakcióját itt olvashatja.
A 10 év legfontosabb referenciamunkái:
-Stuttgart, evangélikus Stiftskirche
-Hamburg-Volksdorf
-Keitum, St-Severin
-Braunschweig, domonkos templom
-Nienstedten
A sikeres együttműködés gyümölcseként a Mühleisen mellett a német Caspar Glatter-Götz (Owingen), az olasz Andrea Zeni (Tesero TN) valamint a holland Stinkens orgonaépítő cégek is Pécsről rendelnek orgonáikba fa- illetve fémsípokat. A folyamatos megrendelések azt bizonyítják, hogy a Pécsett előállított alkatrészek minden tekintetben eleget tesznek az európai elvárásoknak.
Egy orgona minőségét mindenek előtt a hangzása, a játszhatósága és az orgonaművészek megelégedettsége határozza meg. Ebben a tekintetben kiemelkedő a stuttgarti evangélikus Stiftskirche orgonája, mely idén szeptemberben készült el. A hangszer méretét tekintve a budapestivel azonos kategóriába sorolható be. (Stuttgart: 80 regiszter Budapest: 92 regiszter) Az avató koncertsorozaton Európa tíz kiemelkedő orgonistája vett részt, és valamennyien elismerően nyilatkoztak a hangszerről.
A művészek névsora:
-Hans-Ola Ericsson, Svédország,
-Tomas Trotter, Anglia
-Lorenzo Ghielmi, Olaszország
-Olivier Latry, Franciaország
-Jon Laukvik, Norvégia
-Frédéric Blanc, Franciaország
-Peter Planyavsky, Ausztria
-Daniel Zaretsky, Oroszország
-Kalevi Kiviniemi, Finnország
-Iveta Apkalna, Lettország
Mint Németország egyik legelismertebb orgonaépítője, Konrad Mühleisen személye a garancia arra vonatkozólag, hogy a Művészetek Palotája orgonája hasonló elismertségnek örvend majd a hangszer 2006-os megszólalását követően.
Ebben az összefüggésben teljességgel érthetetlen Váradi István úr hozzáállása, aki a 92 sípsoros orgona minőségét a 4 legnagyobb fasíp anyagából szándékozik meghatározni, noha eddig ilyen méretben önálló orgonát nem épített, csak átépítéseket végzett, ahová hasonló méretű fasípot nem kellett készítenie. A hasonló méretű fasípoknál nem az anyag abszolút erezetmentessége és homogenitása, hanem a belőle készített síp hangja a meghatározó. Tekintettel a hangszer kiemelt igénybevételére, az Arcadom Rt és az Orgonaépítő közötti szerződés a legszigorúbb garanciális feltételekkel került aláírásra. Ennek értelmében az Ausztriából származó, feszültségmentes, előszárított, tömbösített fenyő anyagából készített fasípok hosszútávon megbízhatóan és jól funkcionálnak majd, a fent említett referencia hangszerekhez hasonlóan. Az, hogy a fasípok „akár 10 év alatt is tönkremehetnek” egyszerűen rágalom. E kijelentés szakmai és tartalmi szempontból megalapozatlan.
Október 29-30-án egy európai orgonasíp kutatási projekt soros találkozója került megrendezésre Magyarországon. A konferencia keretében számos híres nyugat-európai orgonaépítő cég, mint az olasz Ruffatti, a holland Boogard, a belga Schumacher és a portugál Pedro Guimaraes vezetője megtekintette a Művészetek Palotája épülő orgonáját és elolvasta Váradi úr Magyar Nemzetben megjelent nyilatkozatát.
Érthetetlennek minősítették a leírtakat, de hozzáfűzték, hogy sajnos nyugaton is előfordulnak hasonló támadások konkurens orgonaépítő cégek között. Váradi úr esetében ez már sajnos nem az első eset, hiszen „önjelölt” szakértőként már több magyar orgonaépítő céget is hasonlóan megtámadott.
Konrad Mühleisen Orgonaépítő Werkstatte für Orgelbau GmbH
Budavári Attila orgonaépítő Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra
Baróti István orgonaművész
Fassang László orgonaművész
Váradi istván válaszreakcióját itt olvashatja.