Talált, süllyed: Titanic fesztivál és egyéb programok
E heti ajánlatunkban ott a Hiúság vására, Thackeray klasszikus regényének filmváltozata. A Titanic filmfesztivál, amely az ázsiai filmtermésből is merít. Van még techno és művészet: Lézer Fesztivál a Planetáriumban. Levezetésként pedig Omara Portuondo koncertje a Művészetek Palotájában.
Film
Hiúság vására
Kitalált női karakter |
Színes feliratos angol-amerikai romantikus dráma, 137 perc, 2004
Rendező: Mira Nair
Szereplők: Reese Witherspoon, James Purefoy, Ruth Sheen
12. Titanic Budapest Nemzetközi Filmfesztivál
Nindzsák bandája
A 16. század zűrzavaros és vérzivataros korszak volt Japánban, az államot különbözõ erejű apró hűbérbirtokok szabdalták fel. A birtokosok egymás ellen hadakoztak, és igyekeztek annyira növelni területüket, amennyire csak lehetséges. Egy ilyen területhódítás áldozata lett Mitsuharu Yuki, akinek meggyilkolása egy áruló szolgájának, Shuzen Sakagaminak a lelkén szárad. Néhány hűséges alattvalója segítségével azonban a fia, Jutaro megszökik. Néhány évvel késõbb a fiú bosszúra éhesen tér vissza a családi kastélyba…
Színes 135 perc, rendező: Nagisa Oshima, Japán 1967
Toldi, március 31., 18:00
Tisztogatók
Új bandák veszik át a hatalmat a veszélyes, erőszakkal teli brit városokban. Látva, hogy a kormány képtelen úrrá lenni a káoszon, fiatal aktivisták megteremtik saját rendfenntartó szervezeteiket. Egy kezdő rendező számára a kung fu többnyire rúgások, állon vágások és ökölharcok sorozatát jelenti, de a rendezõ-forgatókönyvíró Richard Jobson és a színész-koreográfus Gordon Alexander baletté változtatja az erõszakos sportot.
Színes 85 perc, rendező: Richard Jobson,Nagy-Britannia, 2004
Kossuth, április 01., Péntek 20:00
Repülő tőrök klánja
A két ifjú parancsnok |
Színes 111 perc, rendező: Zhang Yimou, Kína, 2004
Uránia Nemzeti Filmszínház, április 2.,22:00
Anyámat!
Helyszíne a Kanári-szigetek, ahol a filmbeli család lakik. Héléne, a hűvös és felelősségteljes anya vad bulikat rendez, és fokozatosan magával rántja a fiát is ezekbe a drogtól, alkoholtól és szextől fűtött kalandokba. „Aki azt állítja, hogy a film perverz, nem érti a lényeget. Honoré teljes, sokrétű univerzumot teremtett, melyet sajátos morális szabályok irányítanak – ezek a szabályok tökéletesen elválaszthatóak a konvencionális viselkedés ostoba szabályaitól. A film lényünk és lelkünk legrejtettebb régióiról született látomás.” (Noah Cowan)
Színes 110 perc, rendező: Christophe Honoré, 2004
Toldi, április 03., 19:00
Amerikai áram
1999-ben az egykori Grúz Szovjet Köztársaságban a multinacionális amerikai AES Corporation átvette a kormánytól az áramszolgáltatást. A grúz áramszolgáltatásban szörnyű állapotok uralkodnak – egyetlen házban sincs mérőóra és emberek tömegei illegálisan csapolják meg a vezetékeket. Egy brit menedzser történetét követhetjük, aki megpróbál rendet teremteni. Paul Devlin filmje elképesztő társadalmi portrét fest a korrupció következményeiről, a kulturális különbségekről és kommunizmusból a kapitalizmusba tartó átmenetről.
Színes 85 perc, 2003, rendező: Paul Devlin
Örökmozgó, április 4., 20:30
Színház
Frenák Pál Társulat: Apokalipszis - Frisson
Frenák új darabja valamiféle harmóniát igyekszik létrehozni, az események egyszerűen megtörténnek. Ezúttal nem kell a dolgok elé szaladni, irányító szerepet betölteni, csupán megfigyelni, bevárni, majd a történteket beépíteni a négyes szám szimbolikája szerint az egység megteremtésére törekedve. Az Apokalipszis misztérikus valóságok megismerése. Prófécia, hiszen ez a valóság valami eljövendő. Vízió, jelenetei és a megadott számok szimbólumok, a próféta Isten szavait fordítja ekként. Önmagukban csupán félreértelmezhetőek a színpadon megjelenő testek, az üzenet morzsái egy gondolat és értelem közvetítői.
Trafó - Kortárs Művészetek Háza, március 31. 20:00
I. Lézer Fesztivál - Budapest
Technikai művészet |
A fesztivált követően, április 21-én bemutatóra is sor kerül a Lézer Színházban “Best of…” címmel, amely válogatást nyújt az elmúlt 25 év legsikeresebb műsoraiból. A Lézer Színház legelső premierjét, az “Űroperát” 1980 áprilisában mutatatta be a népligeti Planetáriumban. A Lézer Színház – mindmáig az európai kontinens egyetlen állandó filmszínháza – 1983-tól folyamatosan működik Budapesten. A társulat rendszeresen tart bemutatókat külföldön is, ahol nagyméretű rendezvényeken sokezres nézősereg előtt mutatják be programjukat.
Budapest, Planetárium, április 6. -9.
Sóska, sültkrumpli - tragikomédia
A darab -amely körbejárta már az ország színházait - az első perctől az utolsóig egy öltözőben játszódik. Hősei az élet játszmájának perifériára szorult statisztái. A szerzőt nem nagyon érdekelte, merre vezet kisszerű hősei útja. Beérte azzal, hogy meglesi és kihallgatja őket, a parttalan fecsegéseket. A tettek lehetőségétől megfosztott szereplőknek eszköze és fegyvere ugyanis a szó. Szavakból rajzolódik ki kapcsolatuk. A szavak közé rejtve bukkan felszínre a sorsokat megrontó féltékenység. Egressy eseménymozaikjai, ha jól rakjuk ki őket, arra figyelmeztetnek, hogy éppen ilyen jellegtelen és jelentéktelen maga az élet, és nemcsak a periférián. Tragédia egyikükkel sem történik, csak éppen ott rekednek esélytelenül a periférián, és legfeljebb az életük megy rá.
Író: Egressy Zoltán
Szereplők: Lipics Zsolt, Fillár István, Széll Horváth Lajos
Pécs, Pécsi Harmadik Színház, április 4. 19:00
Országos Kisplasztikai Biennále - Pécsi Galéria
1967 óta a magyar szobrászat legjelentősebb szakmai fóruma az Országos Kisplasztikai Biennále. A Janus Pannonius Múzeum - másik országos nagyrendezvénye, a kerámia biennále rendezőjeként is - évről évre jelentős erőfeszítéseket tesz azért, hogy e két rangos kiállítás-sorozat megvalósuljon. Február elején megtörtént az idei biennále anyagának válogató zsűrizése, melynek ismeretében kijelenthetik, hogy minden korábbinál több alkotó pályázott a részvételre. 223 művész mintegy 450 szobrát bírálta a szakmai zsűri, melynek döntése következtében 130 szobrász 250 alkotása lesz látható a Pécsi Galériában.
Pécsi Galéria, Pécs, Széchenyi tér., április 3. – május 1.
Munkácsy és a fotográfia
A híres festő Munkácsy Mihály és a fotógráfia kapcsolatát bemutató tárlat nyílt a szegedi Móra Ferenc múzeumban. A kiállítás a portré és eseményfotók tükrében mutatja be Munkácsy életét, környezetét, kultuszát. A modellfotók az alkotás folyamatába adnak tanulságos betekintést: jelzik az utat az ötlettől, a tanulmánytól a kész műig. A tárlaton a Munkácsy életút és pályakép mellett betekinthetünk a magyar, német, francia, luxemburgi fotózás egy korszakába. A fényképek mutatják a fotótechnikák fejlődését, az ízlés, a divat változását is.
Szeged, Munkácsy Mihály Múzeum vendégkiállítása, április 17-ig
Omara Portuondo - Buena Vista Social Club
Bolerók és habanérák |
Képviselhette hazáját a sopoti dalfesztiválon, de a cukornádültetvényekre kivezényelt művészek között is énekelnie kellett a munkások szórakoztatására. 1996-ban, amikor a Buena Vista Social Club album felvételei elkezdődtek, Omara is az Egrem stúdióban dolgozott, és a producer Ry Cooder felkérte, hogy a Veinte Anos című bolerót együtt énekelje Compay Segundóval.
A többi már történelem: a dal az album egyik fénypontja, Omara pedig a Buena Vista Social Club-lemezsorozat elmaradhatatlan "tartozéka" lett. Karrierje tehát éppen hatvanéves, s mint kezdetben, koncertjein ma is a bolerók és a habanérák felett a feeling könnyű szele lengedez; s mint mindig: elragadóan.
Művészetek Palotája - Nemzeti Hangversenyterem, április 4. 20:00
Einstürzende Neubauten - A38
A Neue Deutsche Welle egyik emblematikus, létezése során mégis mindig trendektől különálló zenekara lassan 25 éve építi és rombolja a zenei struktúrákat - legújabb, sorrendben kilencedik stúdiólemezük címe tulajdonképpen munkásságuk ars poeticája is lehetne. Az Einstürzende Neubauten az interneten keresztül a rajongókat is bevonta az albumkészítésbe, de legalábbis lehetővé tette számukra, hogy figyeljék a zenekart munka közben, márpedig ez nyilvánvalóan szokatlan munkamódszert jelentett. A levegő a kulcsszó a témákat illetően, ezért sem meglepő, hogy az eleve szokatlan hangszer- és effektpark egyik leggyakrabban használt láncszeme ezúttal egy légkompresszor volt (hihetetlen, de nagyon halkan is lehet rajta játszani). Blixa úgy suttogja, énekli a szövegeket, hogy a német nyelv nem irritál, a visszafogottság pedig néha már ambientes tájképeket fest.
Budapest, A38 március 31.
Kroke - klezmer és jazz
A Kroke annyit jelent, Krakkó. Ezt a nevet választotta magának az a három jó barát – Tomasz Kukurba: hegedű, ének, ütőhangszerek, Jerzy Bawol: accordion (harmonika), Tomasz Lato: nagybőgő -, akik elvégezve a Krakkói Zeneakadémiát olyan zenekart szerettek volna létrehozni, amely minél pontosabb tükörképe érdeklődésüknek és zenei-kulturális gyökerüknek.
Egy eltűnő világ hangjai (The Sounds of the Vanishing World): vitatkozzunk ezzel a Kroke lemezcím-választással, hiszen az 1992-es megalakulás óta tizenhárom év telt el, és a Kroke sikerrel bizonyítja, hogy a klezmert nem csak a New York-i diaszpóra avantgárd művészei képesek megújítani, maivá-élővé tenni. Számos kiadott lemez dokumentálja a zenekar törekvéseit, amely egyéni hangú elegye a tradicionális klezmernek, a mából beszűrődő hangszerelési fordulatoknak, rögtönzéseknek, a komolyzenei ihletettségnek és a dzsessz merészségének.
Budapest, A38, április 1., 20:00
GilFeMa együttes jazz koncertje
A trió 1999-ben alakult, amikor együtt jártak a Berklee-i Zeneművészeti Főiskolára. A tagok a világ különböző pontjáról származnak. A jazz a közös nyelv, mely összehozta őket. Lionel Loueke az anyanyelvén énekel és gitározik a szülőföldje (Benin, Nyugat Afrika) által inspirált hangon. Németh Ferenc a ritmus mély értésével és a dobszerelés fantáziadús használatával járul hozzá a produkció sikeréhez. Az olasz-svéd származású Massimo Biolcatt a lírai és ritmusos bőgő játékot kombinálja. Öt év együttjátszás után eredeti stílust alakítottak ki, mely a tagok szerzeményeinek széles repertoárját tartalmazza.
Debrecen, Hangfogó Music Pub, Perényi utca 1.