Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afd354f4-55a2-41b8-8eed-6d0fd66fae9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy brit vállalat csodaanyagként is emlegetett grafént állít elő a metánból, az új eljárás révén pedig hétköznapi termékek lehetnek tartósabbak.","shortLead":"Egy brit vállalat csodaanyagként is emlegetett grafént állít elő a metánból, az új eljárás révén pedig hétköznapi...","id":"20250310_metan-karosanyag-kibocsatas-uj-eljaras-atalakitas-grafen-hidrogen-eloallitas-levidian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afd354f4-55a2-41b8-8eed-6d0fd66fae9b.jpg","index":0,"item":"a70e454e-8c2f-468f-a668-02d93cafcbaf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_metan-karosanyag-kibocsatas-uj-eljaras-atalakitas-grafen-hidrogen-eloallitas-levidian","timestamp":"2025. március. 10. 08:03","title":"84-szer károsabb a szén-dioxidnál, de most találtak egy módszert, amivel jóra fordítható a metán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b450cd4e-243b-4a6e-af9d-24e4b0c673c7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A legtöbben gazdasági irányba tanulnának tovább.","shortLead":"A legtöbben gazdasági irányba tanulnának tovább.","id":"20250310_83-eves-egyetemista-felsooktatasi-jelentkezesi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b450cd4e-243b-4a6e-af9d-24e4b0c673c7.jpg","index":0,"item":"f904dfa5-7afd-4565-a434-02502f5b8d1f","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_83-eves-egyetemista-felsooktatasi-jelentkezesi-adatok","timestamp":"2025. március. 10. 07:54","title":"83 éves a legidősebb ember, aki egyetemre akar járni ősztől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"932fa677-3406-47a7-a3ba-f470e82a3ea4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Reméli, hogy az Amazon méltósággal, fantáziával és tisztelettel áll a produkcióhoz és a karakterhez. ","shortLead":"Reméli, hogy az Amazon méltósággal, fantáziával és tisztelettel áll a produkcióhoz és a karakterhez. ","id":"20250310_Pierce-Brosnan-uj-James-Bond-brit-szinesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/932fa677-3406-47a7-a3ba-f470e82a3ea4.jpg","index":0,"item":"f1d0012f-9ac7-462e-8173-3099163d9295","keywords":null,"link":"/elet/20250310_Pierce-Brosnan-uj-James-Bond-brit-szinesz","timestamp":"2025. március. 10. 16:04","title":"Pierce Brosnan nagyon bízik benne, hogy brit színész lesz a következő Bond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.","shortLead":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok...","id":"20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"0fe7a171-740d-4e8c-aa0c-4bae14612852","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","timestamp":"2025. március. 09. 17:58","title":"Videón: gázvezetékeken átkúszva támadták hátba az ukránokat az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","shortLead":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","id":"20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1.jpg","index":0,"item":"f4864d5d-4837-4f63-8fd3-6263b6a98f96","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","timestamp":"2025. március. 10. 07:21","title":"Íme a legújabb Skoda Octavia RS rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29999157-c72a-4aa2-90c3-71418321997e","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"A stressz egyéni élmény, mondják a szakemberek, ezért a rá adott reakciók is változhatnak: van, amelyik erősebb választ vált ki, van, amelyik gyengébbet, de olyanok is vannak, amelyeket észre sem vesszük, csak akkor, amikor már bajt okoztak. Mutatjuk, melyek a leggyakoribb stresszfaktorok és hogyan védhetjük meg magunkat tőlük mindennapjaink során.","shortLead":"A stressz egyéni élmény, mondják a szakemberek, ezért a rá adott reakciók is változhatnak: van, amelyik erősebb választ...","id":"20250226_a-rossz-alvas-is-okozhat-stresszt-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29999157-c72a-4aa2-90c3-71418321997e.jpg","index":0,"item":"bb8dc0f4-e807-4f35-940b-1f17f63160e7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_a-rossz-alvas-is-okozhat-stresszt-sedacur","timestamp":"2025. március. 10. 07:30","title":"Stresszfaktorok a mindennapokban: tudta, hogy a rossz alvás is okozhat stresszt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt, megdöbbentő gyilkosságot szenvtelenül mesélte el újra és újra, majd a tárgyalóteremben már azt mondta, nagyon szerette az édesanyját. Védője szerint a sajtóban azzal is szították a közhangulatot, hogy a színésznő fiatalkori fotóját mutogatták, amin még csinos volt. Petróczi valódi motivációi valószínűleg örökre rejtve maradnak, ami tény, hogy felbujtóként súlyosabb ítéletet kapott, mint maga a gyilkos.","shortLead":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt...","id":"20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11.jpg","index":0,"item":"6347ddca-9cd7-4ed8-8b98-c9d4c9d70040","keywords":null,"link":"/360/20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"„Egy szem lányomat megölette az egy szem unokám” – az egész országot sokkolta Soproni Ágnes halála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A szocialista piacgazdaság néhol kedves, máshol abszurd neonfiguráit és feliratait próbálja összegyűjteni három budapesti fiatal. Tervük, hogy olyan neonmúzeumot állítsanak össze, amelyben az egykori villódzó reklámok végre megtalálnák helyüket.
Csütörtökön, a Lánchíd tövében lévő Octogon galériában állította ki pár napra a Neonon Csoport azoknak a szocializmus éveiből származó neonreklámoknak egy részét, amelyeket az utóbbi egy évben sikerült budapesti házak homlokzatairól „lementeniük”. A helyzetet bonyolítja, hogy a reklámozott nagyvállalatok egy része jogutód nélkül szűnt meg, a néhol már balesetveszélyes, ütött-kopott neonreklámok pedig fokozatosan tűnnek el a házak homlokzatról.
„A rendszerváltás előtti, piacgazdaságot nélkülöző reklámozás teljesen abszurd üzeneteket hozott létre, mint például „Vásároljon készruhát!”, vagy a „Cipőt a cipőboltból!". Ezek néhol még annak ellenére láthatók, hogy alapvetően nem lehetett reklámnak tekinteni őket" – meséli a hvg.hu-nak Forgács Bálint, a Neonon Csoport egyik tagja. A főváros a két háború között neonreklámokban még bármely európai város méltó vetélytársa lehetett. A szocializmus évei alatt azonban Budapest neonosításának az 1970-es pártkongresszus döntése adott újabb lendületet, amelynek értelmében a turisták által gyakrabban látogatott főútvonalakat (így a Ferihegyi reptérre vezető Üllői utat) villódzó reklámokkal kellett dúsítani.
Ennek folyományaként az állami vállalatok reklámbüdzséjük el nem költött (ugyan mire?) részét az év utolsó hónapjaiban rendre neonreklámok installálásába fektették. Az utcai hirdetésnek a leglátványosabb formájájáról beszélünk ugyan, előállításakor és megtervezésekor azonban marketingszempontok nemigen estek latba. (Hasonló a helyzet azokkal az utólag agyondicsért nyolcvanas évekbeli tévéreklámokkal, amelyekkel – bár szellemesség árad belőlük - piaci körülmények között nem lehetett volna operálni.)
„Egy működő gazdaság reklámjait, amint elvesztették érvényességüket, kidobták, míg nálunk a neonreklámok évtizedekig közvetítették az abszurd üzeneteket. Ez akár Budapest-szimbólummá is válhatna” – véli a 23 éves egyetemista, aki akkor döntött a neonreklámok összegyűjtése mellett, amikor egy világító BKV-szlogen fotózására készülve („Mozgó járművön mindig fogódzkodni!”) meglepődve látta, hogy a felirat egyszerűen eltűnt, kidobták.
Azt egy éve tartó gyűjtés során olyan mágikus üzeneteket és szimbólumokat sikerült megmenteniük, mint a lebontásra ítélt Károly körúti bazár kesztyű-kereskedésének feliratából fennmaradt „tyű”, az Omnia kávébabszem-emblémája, vagy a grillcsirke, amely grillcsirke-fogyasztásra buzdít. „Ezek a neonok a ma már hiányzó ötletességet engedhették meg maguknak” – utal Forgács Bálint – többek között – arra a tejreklámra is, amelyen a bögréjét ürítő kisfiú pocakja az elfogyasztott tejtől lassan kigömbölyödött. Ám azt is leszögezi: retro-reneszánsz ide vagy oda, a régi formákat nem kellene intézményesíteni.
Ki tud róluk?
A Neonon Csoport kéri, hogy mindenki, akinek korabeli neonreklámok, vagy arról készült fotók vannak birtokában, s hajlandó lenne hozzájárulni a gyűjtéshez, az a neonmentok@freemail.hu címre írjon nekik.
A szemünkben ezek muzeális értéket képviselnek, szeretnénk, ha megtalálnák végre helyüket – állítja a csoport, akik jelenleg a Kazinczy utcai Elektrotechnikai Múzeumban kaptak lehetőséget az alkotások raktározására, s a múzeum külső munkatársaként dolgoznak a gyűjtésen. Forgács Bálint szerint egy neonmúzeum, vagy egy neonpark létrehozása lenne a legcélszerűbb, de egy tűzfalon, vagy utcai installációként is jól mutatnának a reklámok. „Ehhez azonban támogatókra van szükségünk, hiszen a reklámok leemelése a házak homlokzatáról borzasztó költséges dolog, s akkor a csövek rendbehozataláról még nem is beszéltünk” – magyarázza a neonmentő.
Nem villog, nem mozog tovább (Oldaltörés)
A neonszakma hullámzó és nagyban függ a divatoktól - mondja a hvg.hu-nak Bácskai János. Az FRF NEON Kft ügyvezetője annak idején édesapját követve került a neonszakmába, majd munkahelye, a Fővárosi Neon Vállalat és Neon Reklám Ipari Szövetkezet széthullását meg sem várva a rendszerváltáskor alapította meg saját cégét, jelenleg már fia is a szakmában dolgozik, a 3. generáció képviselőjeként. A hétvégi Megasztár-döntő óriás neoncsillagát készítő vállalkozó az egyike azoknak, akik szakmai tanácsokkal segítik a Neonon Csoportot.
A neonlámpák tervezői már-már alkalmazott grafikusok voltak, csakúgy, mint a kivitelező üvegművészek, mondja Bácskai János. A neonpiac sokat változott a szocialista évekhez képest. A mai multinacionális vállalatok elsősorban abban érdekeltek, hogy üzeneteik-kampányaik gyorsan megjelenjenek, illetve cserélődjenek, így elvétve találkozni olyan médiavásárló céggel, amely beruházásnak a neonreklámot javasolja ügyfelének – magyarázza a szakember. A neonfényeket a piac esztétikája uralja, a reklámok döntő hányada statikus reklám, nem villog, nem mozog. Az ügyfelek egy része mereven ragaszkodik elképzeléseihez, nehéz nekik tanácsot adni – meséli Bácskai, ám hozzáteszi, aki meghallgatja javaslataikat, ötleteiket az is gyakran elbizonytalanodik.
A neonreklám költséges dolog. Az, hogy a nagyvállalatok nem próbálkoznak vele, azt piaci közhangulat is okozhatja, hiszen ha a versenytárs nem próbálkozik vele, akkor másnak sem kell. Pedig a kültéri reklámok esetében használt kategória, a kontaktszám alapján a Nyugati téren egy neonreklámot havonta 14 millió 400 ezer alkalommal látnak az arra elhaladók.
Neontörténet
Georges Claude francia fizikus 1910. december 3-án, a párizsi motorkiállításon mutatja be új találmányát, a neonlámpát. A fénycsöveknél a nemesgázok ionizációs tulajdonságait használják fel (ionizációs színek: neon - narancs vörös; argon - halvány kék (levendula); kripton - kék (ibolya). A különféle fénypontok pedig az ionizációs színkép ibolyántúli (az emberi szem számára láthatatlan részét) a látható tartományba transzponálják. A különféle fénypontokkal különféle színeket állíthatunk elő. A neoncsöveket a tervezést követően formára hajlítják, a levegőt vákuumszívják belőle, s gázzal töltik meg (pénzügyi megfontolásból a fent említett két gázt használják leginkább). A sokféle színárnyalatot fénypor hozzáadásával érik el, majd ezt követően egy napon át a beégetőpadon járatják be a csöveket, amit az összeszerelés követ. Mozgó reklám esetén ún. fényjáték-vezérlőt szerelnek a táblára, ebből a programozható egységből éppen annyi kell, amennyi féle játéka van a hirdetőtáblának.
A fokozódó média- és reklámzaj túlkiabálása a hirdetők számára megfizethetetlen és fölösleges próbálkozás volna, a tizenévesek a hagyományos hirdetésekre úgyis csak a vállukat rándítják. Úgy kell tehát terméket eladni és márkát építeni, hogy a reklámok nehogy reklámnak tűnjenek.
A televízió- és mozifilmek után – úgy fest - a videojátékoknak is szerves részévé válhatnak a reklámok. Van, aki szerint a játékok történetébe ágyazott márkás termékek felbukkanásával (szakszóval product placementtel) ezentúl komolyan számolni kell.
Vajon melyek a világ legmegbecsültebb márkái? Hogyan szerepelnek ugyanazon világcégek brandjei az egyes országokban? A Young & Rubicam Brands által készített BrandAsset Valuator (Márkaméter) felmérés magyar tapasztalatait előző cikkünkben soroltuk fel, ezúttal a külföldi példákat vesszük sorra.
A matricázó street-art divatot meglovagoló reklámkampányt folytat a Coca-Cola Magyarország, az utcákat gyakorlatilag elárasztják a narancssárga ragaszok - írja az Index. Az elkövetőt bajosan, a "megrendelőt" azonban felelősségre lehet vonni.