Tetszett a cikk?

Hogy sznobkarnevál, esetleg művészeti kurátorok megélhetési seregszemléje vagy mégiscsak a kortárs képzőművészet legnagyobb, de legalábbis legpatinásabb rendezvénye-e, azt döntsék el az efféle döntésekre hivatottak. A séta a kiállítási helyszíneken, a Giardiniben és az Arsenale hűvös csarnokaiban mindenképpen élményszámba megy.

Laura Belém munkája
© Kiss-Kuntler Árpád
Két kopottas halászladik ring az egykori hadihajógyár, az Arsenale dokkjának vizén – orrlámpáikkal egymást „nézik”. A brazil Laura Belém ez a Szerelemben című műve zárja a Mindig kicsit távolabb mottó alá tartozó, közel félszáz művész alkotásait felvonultató szekciót. Szükség is van a megnyugtató és egyszerű fináléra, a gyárcsarnokok műtömege ugyanis még a gyakorlott biennáléjáróknak is sok.

Leigh Bowery munkája
© Kiss-Kuntler Árpád


Az 1980-as, 1990-es évek londoni klub-életének meghatározó figurája, Leigh Bowery a 21. században is képes a polgárpukkasztásra. Divattárlata esszenciája a ma már történelemnek számító brit földalatti klubkultúrának.







A Guerilla Girls munkája
© Kiss-Kuntler Árpád
A New York-i Gerilla Lányok politikai plakátokkal szándékoztak meglepni a kultúrzarándokokat. A képregény és moziplakát stílus tagadhatatlanul lejön. Akárcsak a harcos üzenet; amely egyszerre fricska minden irányba: a hímsoviniszta showbiz-nek éppúgy, mint az akcionista
médiaterroristáknak.






Részlet Sergio Vega installációjából
© Kiss-Kuntler Árpád
Az argentin Sergio Vega Az Édenkert megtalálása című installációja már a kelet-európai humorérzéket is kielégíti. A teremnyi mű sajátos keveréke egy dél-amerikai baromfiudvarnak és egy 1960-as, 1970-es években divatos színes op-art bútorokkal zsúfolt nappalinak. A szoba sarkában plasztik krokodil bambul a tévé előtt, közben pedig a brazil slágergyáros Joao Gilberto nótái szólnak.

Sergio Vega munkája
© Kiss-Kuntler Árpád





Vega szabadtéren is jó: az Arsenale nyilvános telefonjaira emberméretű plasztikpapagájokat ültetett. A papagáj - amely az Éden madara, s a legendárium szerint az állatvilágból egyedül őrizte meg a beszéd képességét - a brazíliai telefonfülkék design-jához tartozik.















Salah Hammad munkája
© Kiss-Kuntler Árpád
A nemzeti pavilonoknak helyet adó platán-liget, a Giardini felhozatalát lehetetlen felsorolni – erre vannak a vaskos biennále-katalógusok.

A tradicionális művésznemzetekre koncentráló sajtóbeszámolókból rendszerint kimarad az egyiptomi pavilon, pedig Salah Hammad, evező lapátokon „tántorgó”, Migráció címmel kiállított óriás bárkája egy sajtófotót mindenképp megér…

Daniel Knorr munkája
© Kiss-Kuntler Árpád
A románok költségtakarékos nemzeti reprezentációja már kevésbé látványos, habár terhes a mondanivalótól. Daniel Knorr hangsúlyozottan a közelgő Eu-csatlakozásra utalva az üres pavilont „állította ki”. A feketére festett falú teremben az egyetlen látnivaló a kinyitott hátsó ajtó keretezte velencei sétány-részlet… Kilátás Európára!




Kiss-Kuntler Árpád – Vajna Tamás

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Kult

Kicsiny Balázs művei a Velencei Biennálén

A júniusban nyíló 51. Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjának kurátori feladatait Fitz Péter művészettörténész, a Fővárosi Képtár igazgatója látja majd el. A pályázaton nyertes kiállítási terv szerint Velencében jövőre Kicsiny Balázs Navigációs kísérlet című munkája képviseli Magyarországot.

Szellem

Érzelmes visszautazás

Az elmúlt években egyre többször sznobkarneválhoz, világunt művészek seregszemléjéhez hasonlították a velencei biennálét. A horizonton - ezt ellensúlyozandó - most feltűnt az új romantika, amely újra elcsábíthatja a nagyközönséget.