Az izraeli-iráni háború lezárását jelentette be Donald Trump
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Kék fény címmel a Cosmic Sounds nevű független londoni lemezkiadó még májusban rukkolt elő egy, a hazai vájtfülűeket is meglepő lemezzel. A CD-n és bakeliten is piacra dobott, novemberben a magyar boltokban is megjelenő albumon olyan már-már elfeledett kombók számai szerepelnek, mint a Kis Rákfogó, a Deseő Csaba Quintett, a Pantha Rei vagy a Dimenzió. A válogatást ráadásul nem a Zeneakadémia dzsessz-tanszakán szorgoskodó valamelyik zenetörténész, hanem a magyar földalatti lemezlovaskultúra frontharcos duója, Keyser és Shuriken, vagyis Mozsik Tibor és Vályi Gábor jegyzik.
Shuriken és Keyser Kiásták a ritkaságokat az archívumokból © hvg.hu |
Miért izgató az 1970-es évek marginális hazai dzsessz-szcénája egy ezredfordulós tánczenékre specializálódott brit kiadó számára? – kérdeztük Vályit és Mozsikot.
Egyrészt a kortárs tánczenében létezik egy nu jazz-nak is nevezett irányzat, amelynek a dzsessz az alapja – kezdi Vályi. Ízléstől és dj-től függően lehet ez swing, bossanova, funk vagy éppen a harminc évvel ezelőtti, a nemzetközi színtéren például a Wheater Report révén ismert fúziós dzsessz. A magyar szcénában pedig harminc évvel ezelőtt ma is frissnek ható zenék születtek. A gond csak az, hogy a nyugati gyöngyszemekkel ellentétben, gyakorlatilag hozzáférhetetle-nek. Mert, ha egyáltalán megjelentek ilyen lemezek – összesen vagy két tucat –, alig pár ezres példányszámban nyomta ki őket a Hungaroton. Ezek a korongok ma már a hazai és főleg a külföldi gyűjtőknél vannak. CD utánnyomás nem készült belőlük máig sem, nem úgy, mint a pop-rock műfaj kiadványaiból az 1990-es évek elején.
A kultúrmissziós attitűdöt firtató kérdésünkre Vályi beismeri, hogy valóban egyfajta sajátos értékmentésről is szó van. Igaz, nem holmi zenetudósi szorgoskodásról, inkább életformává váló gyűjőszenvedélyről.
Nem árt emlékeztetni, hogy a hozzánk másfél évtizede begyűrüző dj-kultúra hozta divatba újra a csillogó fekete lemezeket. A friss nyugati kiadványok beszerzése mellett a zenés szórakoztatás ezredvégi iparosai lemezturkálókban, vinilbörzéken, vidéki antikváriumokban, műszaki bizományikban kezdtek járni, hátha ráakadnak egy-egy, mások által még nem játszott ritkaságra. (A digitális csűrdöngölés az 1990-es második harmadában kezdett kimenni a divatból, a míves, eredeti forrásból táplálkozó retró – és az abból készült feldolgozás, miszerint remix – lett a trendi.) A magyar ugaron azonban javarészt csak élvezhetetlenné karcolódott példányok akadtak, amelyek viszont legalább arról tanúskodtak, hogy van mit keresni.
Magyar dzsessz német válogatásban Hungarian Jazz Anthology |
A német tánczenei szcéna nagyágyúja, Tom Wieland ezek után vetette fel a fiúknak, ugyan már mi lenne, ha úttörő módon egy az egyben kiadnák a nekik kedves magyar dzsessz-számokat. Már ugye a „Zene mindenkié!” kodályi alapelvének eleget téve. Hát hogyne – kontrázott Keyser és Shuriken. A zenészek felkutatásával nem is volna baj, – mondták –, de hát a lemezkiadás kicsit másképpen működött a magyar közel-múltban, mint a Lajtától nyugatra.
Kék fény a hazai éjben Blue Light 2 |
Végül az 1960-as és 1970-es évek kelet-európai dzsesszét öt évvel ezelőtti megalakulása óta fáradhatatlanul népszerű-sítő londoni Cosmic Sounds fogadta be a projektet. A hepiend persze bonyolultabb volt, mint amilyennek hangzik – mondja Vályi –, hiszen a Cosmic Sounds-zal történő kapcsolatfelvétel után röpke három év telt el mire a szóban forgó lemezeket és CD-ket köpni kezdte kifelé a gyártósor. Mozsik és Vályi saját bevallása szerint az általuk végzett munka (a teljes magyar fúziós diszkográfia levadászása, a válogatások összeállítása és a magyar jazztörténeti for-rásmunkák átrágása a két lemez borító-szövegeihez szükséges információk után) semmiség volt ahhoz az éveket felemésztő tárgyalássorozathoz képest, amit a Cosmic Sounds kiadót vezető jugó származású dzsessz-partizán, Zeljko Kerleta folytatott az ügy érdekében a Hungarotonnal. Az egykorvolt kiadó-monopólium illetékesei végül is ráálltak az üzletre, és megfelelő – igaz üzleti titokként kezelt – áron átadták a felvételek mesterszalagjait a Cosmic Soundsnak. Igaz, ez még nem a londoni kiadó által is preferált, a szerzői jogokat felszabadító Creative Commons licenszek alapján történt.
Creative Commons |
A Creative Commons egy a szerző által a mű mellé adott jog-nyilatkozat (licenc), melyben a szerző meghatározhatja, hogy mások (a mű felhasználói) mit tehetnek szabadon a művel, és milyen felhasználások esetében kell a szerzőhöz fordulni en-gedélyért. A Creative Commons licenc alkalmazásával például könnyedén és különösebb jogi jártasság nélkül is engedélyez-hető egy alkotás (szöveg, zene, kép) többszörözése, átdolgo-zása vagy feldolgozása, meghatározható annak terjeszthetősé-ge és az is, mások kereshetnek pénzt belőle – olvasható a napokban elindult magyarországi fiókszervezet honlapján, (www.creativecommons.hu). A nonprofit alapon működő Creative Commons (CC) múlt héten a budapesti Re:aktivizmus konferen-cián is előadó Lawrence Lessig alig pár éves agyszüleménye. A kaliforniai Stanford Egyetem jogászprofesszor kreálmányát az Egyesült Államokon kívül tizennégy országban be is vezet-ték, Brazíliától Horvátországon át Japánig, s immár a hazai hálójárók is hozzáférhetnek a rigorózus szerzői jogokat ki-tágító licenszekhez. A CC, mint azt logóján is hirdeti, az „All rights reserved” (minden jog fenntartva) jelmondat helyett a „Some rights reserved” (néhány jog fenntartva) ideáját hírdeti. Az ötlet lényege, hogy maguk a művek létrehozói rendelkeznek alkotásaik sorsáról. A magyar szerzői jogi törvény szerint szerzői művekre csak írásban lehet felhasználási engedélyt adni, licensszel, azaz ráutaló magatartással egyelőre csak szoftverre. Ezért semmis (azaz érvénytelen) az a szerződés, amit mégis így kötnek meg. Éppen az egyszerűbb engedélyezés miatt igazán jelentős dolog a CC licensz, de csak akkor lesz használható itthon is (külföldön persze most is jó), ha a magyar szerzői jogi törvényt eszerint módosítják. |
A bejelentés hírére beszakadt az olaj ára.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Korábban Lázár János azzal vádolta meg őket, hogy túlterheléses támadást indítottak az EMMA rendszere ellen.
Lázár János tiszás hőbörgésről és hobbivasutas dünnyögésről írt a Facebookon.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.