 Zsigerekig hatoló "klublemez". A táncparkett angyala © madonna.com |
A
Confessions On A Dance Floor dance-slágereire már csak azért is szükség volna, mert Madonna előző stúdióalbumának, az
American Lifenak egyik legnagyobb hibája az volt, hogy elmaradtak róla a dance slágerek. Táncparkettes vallomásainak megírásában ezúttal Stuart Price producer-dalszerző segítette, aki az American Life
X-Static Process című számának elkészítésével már bizonyította képességeit, de ő volt a Re-Invention turné zenei igazgatója, és szintetizátorosa is. Price produceri referenciái között szerepel még két szám a New Order
Waiting For The Siren’s Calljáról, néhány Scissor Sisters-dal, de a legnagyobb elismerést, a Grammy-díjat a No Doubt számára készített
It’s My Life feldolgozásáért kapta. A brit producer mellett szólt az is, hogy mindössze néhány háztömbnyire él a Ritchie család londoni lakhelyétől.
Közvélemény-kutatás
A Confessions On A Dance Floor érdekessége, hogy Stuart Price Liverpooltól Ibizáig klubokban tesztelte a számok dub és instrumentális verzióit, és közben titkos felvételeket készített a közönségről. „Dolgozhatsz akár fél napot is egy számon, de garantálom, hogy amint játszani kezded egy klubban, az első 10 másodperc után tudni fogod, hogy működik-e vagy sem. Néha felbukkan egy-egy klublemez, amely a zsigerekig hatol. Nem tudni miért, de van bennük valami mágikus vonzerő. Ezt próbáltuk mi is megteremteni.”
Bár a zeneiparban nem új keletű a számok ilyetén lecsekkolása, Madonnától, akinek mindig is határozott elképzelése volt művészi szabadságáról, különösnek tűnik. Elképzelhető, hogy a 47 éves énekesnőnek, aki jóval idősebb célcsoportjánál, egyre inkább szüksége van az ilyen jellegű feedbackekre. Főleg azután, hogy utolsó lemeze, annak dacára, hogy 14 országban listavezető volt, mindössze 4 millió példányban kelt el, és ezzel sorlemezeinek legkevésbé kelendő darabjává vált.
Hung Up – az első maxi
Az ABBA-motívumokkal tűzdelt dalhoz készült videót eredetileg David LaChapelle rendezte volna, de a fotóssal „művészi nézeteltérés” miatt nem jött össze a közreműködés. Madonna legfontosabb kérése az volt, hogy a videóban legalább annyira fiatalnak tűnjön, mint a Steven Klein által fotózott lemezborítón. Nem csoda, ha Madonna végül az utóbbi fotós mellett döntött. Az viszont valószínűnek látszik, hogy a filmen nem Madonnát látjuk majd táncolni, mert nemrég leesett a férjétől születésnapjára kapott lóról, és számos sérülést szenvedett, így kénytelen lesz dublőzt alkalmazni.
Szerződni tudni kell
|
Anglia második leggazdagabb asszonya, Madonna sosem gondolta volna, hogy megkedveli azt az országot, amely a karrierje kezdetén a legkeményebb kritikákkal illette. Ám Sting egyik estélyén összeismerkedett Guy Ritchie-vel, majd egy évig távkapcsolatot folytatott vele, 2000. december 22-én pedig összeházasodtak a skóciai Skibo kastélyban. 2003-ban a házaspár megvásárolta a Hyde Parktól alig néhány lépésre található, 8 hálószobás, 6,8 millió fontot érő első közös otthonát. Londoni házuk mellett beruháztak egy 485 hektáros wiltshire-i birtokba is. Madonna tulajdonosa még egy New York-i és egy Los Angeles-i ingatlannak is. Amióta hivatalos adófizető állampolgár lett, J. K. Rowling után a második legjobban kereső nő Angliában. Vagyonát 350 millió dollárra becsülik, éves jövedelme 40 és 50 millió dollár között ingadozik, ami a lemezeladásokon és turnékon kívül főleg a könyvkiadásból és a reklámokból jön össze. |
Madonna 1982-ben szerződött a Sire Recorshoz. Kezdetben ugyan nem nagyon látott bele a dolog üzleti részébe, de az nyilván szemet szúrt neki, hogy a
Like a Virginből 18 millió darabot adtak el, ő viszont mindössze 250 ezer dollárt keresett. Két évvel később áttekintette szerződéseit, és 1989-ben már 100 millió dollár után adózott. 1990-ben a
Forbes amerikai üzleti magazin azt írt róla, hogy ő Amerika legkörmönfontabb üzletasszonya. 1992-ben hét évre szóló szerződést kötött a Time-Warnerral, amely 60 millió dollárt, teljes művészi szabadságot, és 5 millió dollár előleget jelentett minden albumára. És akkor még nem beszéltünk a lemezenkénti 20 százalékos royaltyról (az eladott példányok utáni jogdíj).
Nem lesz újra Evita
Madonna többször is kijelentette korai interjúiban: legnagyobb álma, hogy színésznő lehessen. Bár jó pár filmben szerepelt, kétségtelen, hogy értékelhető alakításait azokban a filmekben nyújtotta, melyekben saját magához hasonló karaktereket játszott. Legnagyobb elismerését Eva Peron megformálásáért kapta az Evitában. Szerette volna újra eljátszani Eva Peron szerepét, melyet a közeljövőben visznek színre Londonban, de Andrew Lloyd Webber szerint az énekesnő már túl öreg a szerepre. Madonna kénytelen azzal vigasztalódni, hogy legalább hangjával szerepelhet az Arthur című animációs filmben, mely Luc Besson francia rendező gyerekkönyv-sorozata alapján készül. Az Evita a 141 millió dolláros bevételével a 90-es évek legsikeresebb zenés filmje lett.
Képek és titkok - Madonna videói (Oldaltörés)
 Madonna a színpadon. "Music makes the people come together..." © madonna.com |
– A Pepsivel kötött 1985-ös szerződése értelmében a
Like A Prayer című szám és maga Madonna is szerepelt volna az üdítőitalt gyártó cég egyik reklámjában, ám miután a szám videóját bemutatták s azt a Vatikán a keresztény szimbólumok erotikával való ötvözése miatt istenkáromlásnak nyilvánította, az italgyártó kihátrált a szerződésből, és még pereskedni sem akart azért, mert Madonna megtartotta az előzetesen átutalt ötmillió dollárt.
A dolog iróniája, hogy egy évvel később a videó megnyerte az MTV klipdíját. Az eseményen, amelyet abban az évben a Pepsi szponzorált, Madonna mosolyogva köszönte meg a Pepsinek a díjat. Az
Express Yourself videóját az akkor még ismeretlen David Fincher (
Hetedik, Harcosok klubja, Pánikszoba) rendezte. Az ő nevéhez fűződik a
Voguehoz készült klip is, amely az MTV szerint Michael Jackson
Thrillerje után minden idők második legjobb videója lett.
– A Lenny Kravitz-cel közösen írt Justify My Love-ot szexuális tartalma miatt nem volt hajlandó sugározni az MTV. Madonna nem vitatta a zenecsatorna döntését. Az anyagot megjelentette VHS-en, melyből félmillió példány fogyott.
 Kép az Erotica-időszakból. Az istentelen © WAN2 |
– Az
Erotica címadó dalának klipje két verzióban készült: egy vágatlan változat az európai piacra, és egy cenzúrázott Amerikának. De még a cenzúrázott változat is túl durvának bizonyult, így mindössze háromszor sugározták éjfél után, Kurt Loder intő szavaival, melyben felhívja azon nézők figyelmét, akik nem rajonganak a szado-mazo és homoszexuális szexjelenetekért, azok kapcsoljanak el a csatornáról.
– 1995-ben, a Bedtime Story című számhoz készült kétmillió dolláros videó minden idők legnagyobb költségvetésű klipje volt, igaz csak néhány hónapig tartotta a rekordot, hisz Michael Jackson hétmillió dolláros Scream-je „új csúcsot” állított fel.
– A What It Feels Like For A Girl videóját Guy Ritchie rendezte, ám a durva jelenetek miatt sem az MTV, sem a VH1 nem mutatta be.
– Az American Life eredeti videóját, melyben egy George W. Bush hasonmás ölébe hullik egy gránát, maga Madonna vonta vissza és cserélte le egy szolidabb verzióra.
(A II. rész hamarosan!)