szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kemény mínuszok idején irány a kiállítóterem, a színház, a mozi! Az Uránia január 22-én például egész éjjel nyitva lesz. De ajánlunk mást is: egy 1959-es romániai nagy bankrablás rekonstrukcióját, Vaclav Nizsinszkij utolsó táncát, spanyol filmhetet, Rhoda Scott koncertjét, Pasolini-sorozatot, és (talán épp ellenpontként?) szakrális épületeket Finnországból. Programajánlatok a hvg.hu-tól!

Mai értéken számolva
Nagy kommunista bankrablás

Románia 1959; megannyi kérdés.
A gengszterek saját szerepüket játszák
Csak erős idegzetűeknek. Ez a múltidézés tényleg húzós. És nem elsősorban a megelevenedő események miatt. Egy dokumentumfilm-rekonstrukciójáról van szó, pontosabban egy interpretáció rekonstrukciójáról. Kevésbé homályosan is el tudjuk mindezt mesélni. Tehát. 1959 augusztusában, egy csendes reggelen, Románia Nemzeti Bankjának kocsiját kirabolták a bukaresti központi bank előtt.

A felfegyverzett, maszkkal álcázott férfiak (és egy nő) óriási összegű pénzzel menekültek el egy elrabolt taxiban. Amikor elfogták őket, egy hónappal a rablás után, a "gengszterek” beleegyeztek, hogy saját szerepüket eljátsszák e rendőrségi rekonstrukcióban.

A Mediawave 2005-ös nemzetközi filmes versenyének fődíjas filmje a Román Nemzeti Bank 1959-es kifosztásának rejtélyes, hátborzongató történetét dolgoza fel. Olyan kérdéseket boncolgatva, hogy kik voltak a tettesek: züllött figurák, a levitézlett rendszer deklasszált hívei, vagy az új rend szép karriert befutott káderei, akik az ekkoriban beinduló antiszemita kampány idején, ennek a pénznek a segítségével szerették volna a romániai zsidók Nyugatra települését támogatni? És persze: mihez lehetett kezdeni egy lezárt országban, mai értéken számolva egymillió dollárnyi készpénzzel?

Fekete-fehér és színes, feliratos francia-román dokumentumfilm, 75 perc, 2004
Rendezte: Alexandru Solomon
Szereplők: Gheorghe Alexandrescu, Gheorghe Blidaru, Gheorghe Bratescu


Hispán históriák
Spanyol filmhét az Örökmozgóban
 
A spanyol film Bunuel óta népszerű minálunk, még akkor is, ha bajban volna az átlag mozinéző, ha naprakészen kellene neveket sorolnia a hispán filmművészetből. Hát, most itt az alkalom a hiányok pótlására! Öt kortárs alkotást válogattak be az idei spanyol filmhétre; a filmrajongók két mozgóképet láthatnak a spanyol független film egyik legígéretesebb ifjú rendezőjétől, Antonio Dyaztól. A szürreális, a virtuális valóságot a ténylegessel ötvöző munkái közül levetítik az Off című alacsony költségvetésű produkciót, amely 2002-ben kirobbanó siker volt. A Sex című film kevésbé nyers hangvételű, mint az Off, annál több szórakoztató elemet használ fel benne a rendező.

Jorge Nebra filmje
Filozófikus mélységek kubai módra
Jorge Nebra filmje, a Hajnal Havannában filozofikus mélységeket tár fel kubai kontextusba helyezett történetével, témája a prostitúció, a kábítószerezés és a vallásosság. A rendező, miután a multikulturális film két forgatókönyv-változatát is betiltotta a kubai cenzúra, titokban forgatta le az alkotást Havannában 16 nap alatt. A sanyarú forgatási körülményekből, valamint a fikciós és a dokumentarista felvételek vegyítéséből szokatlan filmnyelv született.

A három formabontó friss film mellett két hagyományos műfajú munkát is láthat a közönség. A bankrablás nagy öregjei fekete vígjáték, amely érdekesen vegyíti a 60-70-es évek jellegzetes spanyol vígjátékait az új spanyol komédiák világával. A Csipkerózsikák Kavabata Jaszunari Nobel-díjas regényéből készült adaptáció; kreatív és a japán könyv szövegéhez méltó módon varázsolja a filmvászonra a világhírű írást.

Budapest, Örökmozgó, január 20-29. 


Őrült spanyolok
Mianyánk kivan

Ha már spanyol filmek jegyében telik a hét, hát akkor még mindig spanyolok, de már egy más típusú mozi. Rengeteg humor, szerelem, birtoklás, különféle érdekek és emberi kapcsolatok, s mindez spanyol sztárparádéval megfűszerezve. ell ennél több? A film fő cselekménye egy esküvői szertartás körül forog: a világ első homoszexuális esküvőjére készülnek Spanyolországban; valójában nem is egyre, többszörös szertartás lesz, ahol a házasulandó fiúk családja is megjelenik majd.

Ofelia, Magda, Reyes, Helena és Nuria érett nők. Csak egy dolog közös velük kapcsolatban: mindegyikük egy felnőtt fiúgyermek édesanyja. Fiaik vonzó madridi fiatalemberek, akik nagy kanállal habzsolják az életet a spanyol főváros nyüzsgő bárjaiban, hoteljeiben, edzőtermeiben. A XXI. századi anyák élete ez, akik modernek, függetlenek, és képesek tönkretenni a fiaik életét egy hétvége alatt. A rendező, Manuel Gómez Pereira szerint a filmmel nem volt más célja, mint az, hogy "megfosszuk az édesanyákat túlmisztifikált szerepüktől. Be akartuk mutatni, hogy nekik is megvannak a saját hiányosságaik, ők sem tökéletesek, és minden élethelyzetben elsősorban nők.”

Színes, feliratos spanyol vígjáték, 107 perc, 2005
Rendező: Manuel Gómez Pereira
Szereplők: Marisa Paredes, Carmen Maura, Verónica Forqué


A hvg.hu tippje (Oldaltörés)


Morfománia
Élőkép Társulat:
Lepkévé válás – Konspiráció

Szürreális elővilág
Valós és virtuális szereplők
Lepkévé válás, metamorfózis – Bérczi Zsófia „morfománjai” egy nem egészen emberi világba ragadnak el, ahol megelevenedik a díszlet, az előadók segítségével életre kel az elasztikus anyaggal bevont színpad és a vetített animáció az alakokkal és formákkal való játék új dimenzióját villantja fel. A Lepkévé válás nem más, mint egy színpadon testet öltő szürreális, fantasztikus „élővilág”, amelynek lakói részben valós, részben virtuális (vetített) szereplők. A látvány és a hangzás egyaránt ennek a különös miliőnek az életre keltését szolgálja, az alkotók – egyértelműen elbeszélt történet hiányában – a mindenkiben működő gyermeki fantáziára és a nézők szabad asszociációira építenek.

Az Élőkép Társulat olyan vizuális színház létrehozására tesz kísérletet, amelynek szereplői nem emberek, hanem élő szobrok, természeti formációkra, állatszerű lényekre emlékeztető alakok. Az előadók színes elasztikus anyagba burkolt teste, illetve az egész színpadot borító textilréteg élő textúrát képez, melynek segítségével egy nem létező világot varázsolnak színpadra az alkotók. A vetített képek, animációk a térképzést, a tér tágítását és egy különös atmoszféra megteremtését szolgálják és fokozzák a vizuális élményt.

Budapest, Trafó, január 19-20. 20:00

Soha többé
Nizsinszkij utolsó tánca
 
A balett-történelem talán legnagyobb, de mindenesetre legrejtélyesebb alakja egy svájci üdülőhelyen, St.Moritzban, egy hotel különtermében lépett utoljára közönség elé 1919. január 19-én. Hogy ez az előadás katasztrofális volt-e, avgy zseniális, eldönthetetlen. Az ekkor már súlyosan skizofrén, egykori világsztár, az orosz Gyagilev-balett csillaga Vaclav Nizsinszkij innentől kezdve soha többet nem lépett fel, életét visszavonultan élte - egy darabig Budapesten is - Londonban bekövetkezett haláláig.

 A Nizsinszkij utolsó tánca című darab hozta meg az amerikai Norman Allen-nek a Helen Hayes díjat. "Fantasztikus szólórepülés" mondták találóan az előadásról a washingtoni premieren. A feladat színészi szempontból bravúros, hiszen a címszereplőnek hét alakot kell megelevenítenie. Ő a gyerek Vacláv, ő Gyagilev, aki Nizsinszkij felfedezője, impresszáriója és szeretője, ő a későbbi magyar felesége, azaz Pulszky Romola, ő a szobrász Rodin. Mindeközben a jelmez és a szín alig változik. Így kell életre kelnie a párizsi sikátornak és a svájci elmegyógyintézetnek, ahová beszállították Nizsinszkijt.

A Nizsinszkij-dráma címszereplője-főszereplője Haumann Máté. A tánczseni emberi, művészi, lelki és testi drámáját Zalán Magda fordításában eleveníti meg a fiatal színész. Rendező Radó Gyula, aki a monodráma-műfaj lelkes propagálója Magyarországon. Érdekesség, hogy a jelmeztervező Zoób Kati, a leghíresebb magyar divattervezők egyike, aki jelmeztervezőként kezdte annak idején pályafutását. Művészeti tanácsadó Seregi László.
   
Budapest, Spinoza-ház, január 19.


A hvg.hu tippje
A Magyar Kultúra Napja - január 22.

Gyerünk a moziba be! - mondja a nóta és...mennyire igaza van. Igen, a Himnusz születésnapjáról van szó, de mégis, kevés pillanat adatik, amikor átélhető a "kultúra-befogadás" szépsége. Ez esetben  a városhasználat örömével egybekötve. De ne legyünk ennyire tudálékosak: ugyanis ingyenes éjszakai mozizással ünnepli a Magyar Kultúra Napját idén is a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínház. Pénteken kezdődik az ingyenes vetítéssorozat; 17 órától a mozi mindhárom termében egy-egy magyar dokumentumfilmmel indul a másnap hajnalig tartó program. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma által támogatott eseményen műsorra tűznek minden, 2005-ben bemutatott magyar játékfilmet és az Urániában tavaly bemutatott magyar dokumentumfilmet; a mozizók a vígjátéktól a kortárs opera-filmig kedvükre válogathatnak a kínálatban.




















Kiállítás (Oldaltörés)


Szakrális terek
Modern finn templomépítészet

Sziklatemplom
Miben rejlik a szakralitás? A térben, vagy abban, ami a  térben történik? Talán erre is választ kapunk egy olyan kiállításon, amely a modern finn templomépítészet egyedülálló jelenségével foglalkozik. A második világháborút követően Finnországban rendkívül élénk volt a templomépítés, ráadásul a modern templomok jó része általános építészeti verseny eredménye, így koruk építészetének legjavát képviselik.

A kétszáz darab háború után épült templom közül a mostani kiállítás tizenkét épületet mutat be, amelyek különböző évtizedeket, más-más jellegű templom- és kápolnaépületeket képviselnek. A Finn Építőművészeti Múzeum által készített kiállításon Jari Jetsonen fotóművész fényképein kívül rajzok és makettek is láthatók.

Az építészeti kifejezőeszközök a templomépítészetben a legkifinomultabbak. A modern finn templomépítészet legsajátosabb jellemzője a fény és a tér finom kölcsönhatása, míg másik fontos témája a természetközeliség. Az ornamentika helyett ezek a jellegzetességek adják meg a modern finn templom hangulatát. A dísztelenség mélyen gyökerezik a finnek múltjában és nemzeti karakterében.

Amit tudni akarsz a finn egyházról...
A kiállítás az állam, az egyház és az építészet között is kapcsolatot teremt: Finnországban az egyház, mint intézmény és az állam viszonya rendkívül közeli, a finnek több mint 80 százaléka az evangélikus egyház tagja. A másik államegyháznak, az ortodoxnak különösen az ország keleti részeiben erős a hatása. Az evangélikus egyház istentiszteletein az igehirdetés és igehallgatás áll a középpontban, a templom tere az oltár és a szószék felé fordul.











Budapest, Budapest Galéria, január 19. - február 19.

Kereszténység és szexualitás
Pasolini-hét Szegeden
 
Akkor váltsunk profán témára. Pasolini, egy halott énekei képekben címmel a harminc esztendeje elhunyt olasz művész életére és alkotásaira reflektáló művekből nyílt nemzetközi kiállítás. Pier Paolo Pasolini a filmművészet, a költészet és a grafika, vizuális kultúra területén is jelentőset alkotott. A kiállított alkotások azt igyekeznek bemutatni, hogy a kortárs képzőművészek szerint miért érdemes és kell halála után harminc évvel is emlékezni Pasolinire. A fénymásoló géppel, faxszal és számítógéppel készült fekete-fehér és színes képzőművészeti alkotások a filmrendező a kereszténységhez és a szexualitáshoz fűződő viszonyával, valamint univerzális világképével foglalkoznak. A hazai művészek mellett, a német, holland, szlovák, román és vajdasági alkotóktól érkezett művek február végéig tekinthetők meg a galériában.
   
A kiállítással párhuzamosan a szegedi Belvárosi Mozi hat napon át válogatást mutat be a rendező filmjeiből. A Pasolini szépfiúi és csórói címet viselő összeállítás a teljes életmű keresztmetszetét igyekszik a nézők elé tárni: látható lesz a rendező első alkotása A csóró című film, fő műve a Máté evangéliuma, késői alkotásai közül pedig a Canterbury mesék.

Szeged, Belvárosi Kamara Galéria, január 17.



Rhoda Scott; Unit: jazz a javából (Oldaltörés)


A "Hammond-királynő"
Rhoda Scott az A38 hajón
 

Spirituálé, gospel és blues.
Rhoda Scott
Kissé unalmas, hogy hétről-hétre arról kell beszámolnunk, az A38-on már megint különleges este ígérekezik. Pedig így van. Rangos helyet vívott ki magának az állóhajó, most már talán európai viszonylatban is fontos koncerthellyé vált.  A Szívhang sorozat idei évadának első fellépője a Hammond orgona "királynője", Rhoda Scott. A kitűnő orgonista többször járt már Magyarországon, a hetvenes években egy ideig itt is tanult, ezért neve nem ismeretlen a hazai közönség előtt. Legutóbb 2003-ban lépett fel magyar színpadon. Ezúttal sajátos felállású trió tagjaként érkezik: az orgona-pozan-dob hangszerelés különleges jazzélményt ígér.

Rhoda Scott New Jerseyben született egy metodista lelkész legidősebb lányaként, és az afro-amerikai keresztény miliő, a gospelek atmoszférája mély benyomást gyakorolt rá. Elkötelezte magát az orgona mellett, és amerikai, illetve franciaországi tanulmányok után - Nina Simonéhoz vagy Dee Dee Bridgewaterhez hasonlóan - Franciaországban telepedett le. A klasszikus jazz standardektől a gospeleken és a spirituálékon keresztül  a blues-okig terjed széles repertoárja. Feldolgozások és saját szerzemények is szerepelnek programjában. Több mint ötven lemeze jelent meg, a legutóbbi éppen a kiváló pozanossal, Sarah Morrow-val, akivel A38-as koncertjén is együtt muzsikál. Rhoda Scott előzenekara Kovács Linda és igen ígéretes kvartettje lesz. 

Budapest, A38, január 25.

Nemzetközi válogatott
Unit koncert a Trafóban

Unit: egységben az erő.
Gadó Gábor gitározik
Sébastien Boisseau az itthon is gyakran fellépő Gadó Gábor French Quartet nagybőgőse. Az általa létrehozott Unit Európa kiemelkedő jazz zenészeiből verbuválódott.

Sébastien, Matthieu Donarier és Gadó Gábor évek óta elválaszthatatlan patnerek, Laurent Blondiau Belgium egyik legjelentősebb szólistájaként a Maak’s Spirit vezetője, az Aka Moon, Philippe Catherine, Kris Defoort, Steve Houben, valamint Mark Turner zenésztársa. A dán jazz-szcéna ifjú sztárja, Stefan Pasborg három éves kora óta dobol és neve egyre több nemzetközi produkcióban tűnik fel.

A koncert második felében Szakcsi Lakatos Béla és Lukács Miklós csatlakozik a zenekarhoz.

Budapest, Trafó, január 21. 20:00

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!