Tetszett a cikk?

Moszkvai polgárok és városvédők tiltakozása ellenére egyre-másra helyezik el az orosz fővárosban Zurab Cereteli szobrász gigantikus alkotásait. Jurij Luzskov moszkvai polgármester kedvenc művésze most egy üvegből készült kápolnával díszítené az egyik központi teret.

Csak nagy legyen, és csillogjon - fogalmazta meg röviden Alekszej Klimenko, az orosz művészetkritikusok akadémiájának alelnöke Oroszország legfoglalkoztatottabb művészének, a grúz származású Zurab Ceretelinek az ars poeticáját. A meghatározás találónak tűnik, a 71 éves művész az utóbbi években szinte bele sem kezd olyanba, ami nem lesz legalább 50 méter széles vagy 100 méter magas.

A tbiliszi művészeti akadémiát 1958-ban elvégzett Cereteli a hetvenes évek közepén a dél-oroszországi Adlerben lévő gyermektáborban felállított háznyi térplasztikával indult el a monumentalitás felé vezető úton, ám az igazán nagy alkotások az utóbbi tíz évben születtek. Előbb Moszkva egyik ismert főútja, a Kutuzov sugárút mentén megnyitott Győzelem parkban leplezték le 141,8 méter magas szobrát - 1418 nap telt el a Szovjetunió elleni német támadás és Berlin bevétele között -, majd 1997-ben a Moszkva folyó partján avatták fel az orosz flotta megalapítása 300. évfordulójának emléket állító, 94 méter magas Nagy Péter-szobrát. Az utóbbi már hatalmas felzúdulást keltett a moszkvaiak körében, voltak, akik fel akarták robbantani az emlékművet. Ugyancsak híres a szobrász sevillai Kolumbusz-szobra: Cereteli a közel 50 méter magas, tojásra emlékeztető tárgy belsejében helyezte el Amerika felfedezőjét.

Míg az Új ember születése címet nyert mű már egy évtizede áll, az Új világ-projekt másik eleme, az Új világ születése egyelőre nem került a nagyközönség elé. Miután öt amerikai város sem kért a Cereteli által ajándékként felajánlott hatalmas szoborból, végül Puerto Ricónak - az USA egyik társult államának - jutott a megtiszteltetés, hogy több mint 20 millió dollár befektetéssel felállítsa a Nagy Péter-emlékműre hasonlító monstrumot. A Nagy Péter-monumentum és a New York-i Szabadság-szobornál kétszer magasabb Kolumbusz-emlékmű között nem csak formai a hasonlóság: rossz nyelvek szerint Moszkva azért kapta meg a visszafogottnak aligha nevezhető alkotást, mert Szentpétervár - ahol Péter cár valóban megalapította flottáját - nem volt hajlandó helyet adni az emlékműnek.

Bár Cereteli imád bel- és külföldre szobrot ajándékozni - legutóbb Róma kapott egy 3 méter magas, 3 tonnás Gogol-szobrot, illetve Szentpétervár számíthat egy 74 mellszoborból és tucatnyi egyedi lámpaoszlopból álló gyűjteményre -, élete egyik főműve, a 2001-es New York-i terrortámadásnak emléket állító kompozíció mégsem kerülhetett az általa eredetileg megálmodott helyre. A művész ugyanis New Yorkot vagy Jersey Cityt szemelte ki, ám ezek kikosarazták, így a tízemeletnyi emlékművet egy másik amerikai városban, Bayonne-ban állítják fel 2006. szeptember 11-én.

Míg a külföldi városok - ha nagyon akarják - nemet mondhatnak Ceretelinek, az orosz fővárosban szinte azt csinál, amit akar. Jó barátja ugyanis Jurij Luzskov polgármester, így a város főszobrásza az utóbbi években tucatnyi nagyobb szoborral lepte meg Moszkva lakóit. A moszkvaiaknak eddig egyszer sikerült legyőzniük az ajánlkozó mestert, amikor augusztusban Cereteli bejelentette: egy Brodszkij-szoborral is megörvendeztetné a fővárost. A terv ellenzői azonnal internetes aláírásgyűjtésbe kezdtek, és elérték, hogy a városvezetés levette a napirendről a Nobel-díjas orosz költő emlékművének az ügyét. Az ország első embere, Vlagyimir Putyin államfő is nemet mondott egy Cereteli-tervre: a Kreml külön felkérte a művészt, hogy legfeljebb saját udvarában állítsa ki az elnököt szigorú szemmel, dzsúdóöltözékben ábrázoló szobrot. "Mindenképpen befejezem a szobrot, és ha jó, kiállítom egy múzeumban, hogy több generáció is lássa az általam megörökített bölcsességet" - jelentette ki Cereteli.

A szobrászkodás mellett - miközben állítólag már mintegy 5 ezer kép is kikerült a sosem pihenő mester keze alól - Cereteli a moszkvai terek átszabásába is belekezdett. Az ő kézjegyét viseli a Győzelem park elrendezése, illetve Moszkva egyik fő belvárosi tere, a Manyezsnaja, ahol apró medencék partján a mester által megálmodott és fémbe öntött mesefigura-szobrok között sétálhatnak a fővárosiak. Cereteli közben aktívan kampányol amellett is, hogy az ő tervei alapján építsék fel Moszkva első, Disney-parkra emlékeztető szórakoztató-központját. Az amerikai és az orosz giccset ötvöző tervről egyelőre kevés részletet tudni, ám bírálói attól tartanak, a megalomán művész minden eddiginél gigantikusabb szobrokat alkot majd. A szobrászt és csodálóit azonban nem igazán érdeklik a bírálatok, Luzskov szerint azok, akik kritizálják barátját, nem értek meg az igazi művészet befogadására. Maga Cereteli azt igyekszik sugallni, ellenfelei irigységből pocskondiázzák alkotásait: "A művészeti akadémia elnöke vagyok, 18 ezer oroszországi művész támogat. Ők megértenek."

A mester nemcsak féktelen alkotókedvéről híres, hanem a makacsságáról is. Amikor nyolc évvel ezelőtt elkészültek a Manyezsnaja általa megálmodott rekonstrukciójával, azt javasolta, hogy a tér egyik sarkában átlátszó üvegből építsék újra az 1922-ben lerombolt Nyevszkij-kápolnát. Bár a moszkvai városvédők 1999-ben elérték a terv elutasítását - egy közvélemény-kutatás szerint ezer megkérdezett közül 450 moszkvai a kápolna eredeti formában történő helyreállítását, 480 pedig egy emléktábla felállítását támogatta, és csak 15-en voksoltak a Cereteli-tervre -, a művész a napokban ismét napirendre tűzte a "kristálykápolna" ügyét, és úgy néz ki, hogy a főváros vezetése végleg igent mond a javaslatra. Ez azt jelenti, hogy 2008-ban a többség akarata ellenére is megnyílik a mintegy 100 négyzetméter alapterületű templomocska.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!