Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a076f576-6c5b-4c33-bd10-780589f41aef","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Bekeményít a világ egyik legbefolyásosabb ipari szakszervezete, az IG Metall, miután a Volkswagen elutasította a munkavállalók javaslatát. A szakszervezet fenyegetése szerint a VW valamennyi németországi üzemében tiltakozni fognak a radikális megszorítási tervek ellen, ami rég nem látott helyzetet eredményezhet az országban.","shortLead":"Bekeményít a világ egyik legbefolyásosabb ipari szakszervezete, az IG Metall, miután a Volkswagen elutasította...","id":"20241201_volkswagen-sztarjk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a076f576-6c5b-4c33-bd10-780589f41aef.jpg","index":0,"item":"46945cb3-68f4-4ee3-b48d-763fb897ce46","keywords":null,"link":"/cegauto/20241201_volkswagen-sztarjk","timestamp":"2024. december. 01. 14:53","title":"Rég látott olyat Németország, ami a Volkswagen gyáraiban történhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1d1c47c-ec27-4d1d-a0b3-4fb030f7a9f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szlovák belügyminiszter “terepfelmérésről” beszélt egy televíziós műsorban. ","shortLead":"A szlovák belügyminiszter “terepfelmérésről” beszélt egy televíziós műsorban. ","id":"20241130_A-szlovak-hirszerzes-szerint-egy-csoport-terrortamadast-keszithet-elo-a-Baratsag-koolajvezetek-ellen-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1d1c47c-ec27-4d1d-a0b3-4fb030f7a9f5.jpg","index":0,"item":"2ac60565-4af1-41e1-a3fd-11f38a97056c","keywords":null,"link":"/itthon/20241130_A-szlovak-hirszerzes-szerint-egy-csoport-terrortamadast-keszithet-elo-a-Baratsag-koolajvezetek-ellen-Magyarorszagon","timestamp":"2024. november. 30. 15:08","title":"A szlovák hírszerzés szerint egy csoport terrortámadást készíthet elő a Barátság kőolajvezeték ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Carlos Tavares 2021 óta irányította a világ egyik legnagyobb autógyártóját.","shortLead":"Carlos Tavares 2021 óta irányította a világ egyik legnagyobb autógyártóját.","id":"20241202_stellantis-peugeut-opel-fiat-ceo-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9.jpg","index":0,"item":"468be1a9-0d8b-4ec4-b4de-bdc64bac53af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_stellantis-peugeut-opel-fiat-ceo-lemondas","timestamp":"2024. december. 02. 07:23","title":"Azonnali hatállyal lemondott a Peugeot és az Opel tulajdonosának, a Stellantisnak a vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a4b5447-f03e-4e4b-af6c-d72a9ec062a9","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Szürreálisan végződött az RTL-en futó Hell Boxing Kings vasárnapi gálája, ahol Berki Mazsi román ellenfele néhány másodperc és egyetlen kapott ütés után feladta a küzdelmet.","shortLead":"Szürreálisan végződött az RTL-en futó Hell Boxing Kings vasárnapi gálája, ahol Berki Mazsi román ellenfele néhány...","id":"20241202_berki-mazsi-egyetlen-utessel-verte-meg-roman-ellenfelet-Hell-boxing-kings-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a4b5447-f03e-4e4b-af6c-d72a9ec062a9.jpg","index":0,"item":"3eb5a560-b17f-45a4-9332-e8fdf1f414a6","keywords":null,"link":"/sport/20241202_berki-mazsi-egyetlen-utessel-verte-meg-roman-ellenfelet-Hell-boxing-kings-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 00:47","title":"Zavarba ejtő győzelem: Berki Mazsi egyetlen ütéssel verte meg román ellenfelét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"859a9683-87e1-495c-acf8-b9a41711c1fb","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Nemcsak aszfalton, hanem sárban és hóban is rendesen meghajtottuk a teljesen új Dacia Duster összkerékhajtású csúcsmodelljét. Vázoljuk, hogy mit tud az elődjénél kívül-belül sokkal menőbb román SUV.","shortLead":"Nemcsak aszfalton, hanem sárban és hóban is rendesen meghajtottuk a teljesen új Dacia Duster összkerékhajtású...","id":"20241201_osszkerekmeghajtasu-uj-dacia-duster-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/859a9683-87e1-495c-acf8-b9a41711c1fb.jpg","index":0,"item":"8d6f68a2-abf8-49a3-aab7-57ba72749b71","keywords":null,"link":"/cegauto/20241201_osszkerekmeghajtasu-uj-dacia-duster-teszt-velemeny","timestamp":"2024. december. 01. 12:00","title":"Nem drága, vagány és élvezi a terepet: teszten a vadonatúj Dacia Duster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58b4e3b2-535a-4760-b6ee-f91ac441956a","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"360","description":"A régi lendülettel veszi elő a magyar ügyeket a decemberben hivatalba lépő testület A pénzbefagyasztásokkal kapcsolatos eljárások szigorodnak és bővülnek, nem lesz változás az EU migrációs, vagy zöldpolitikájában, és továbbra is napirenden marad a szerződésmódosítások ügye, amely többek között a vétójog eltörlését tartalmazza. Közben a kormány politikai súlya látványosan csökken.","shortLead":"A régi lendülettel veszi elő a magyar ügyeket a decemberben hivatalba lépő testület A pénzbefagyasztásokkal kapcsolatos...","id":"20241202_europai_bizottsag_ursula_von_der_leyen_jogallamisag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58b4e3b2-535a-4760-b6ee-f91ac441956a.jpg","index":0,"item":"150c5f5f-c906-4019-ad83-dc708d2dee8b","keywords":null,"link":"/360/20241202_europai_bizottsag_ursula_von_der_leyen_jogallamisag","timestamp":"2024. december. 02. 09:36","title":"Sok jóra nem számíthat a magyar kormány az új Európai Bizottságtól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d172bfee-4bf1-475b-b29a-df2790f3553e","c_author":"Bosch Rexroth ","category":"brandchannel","description":"Az, hogy az adatok megszerzése, azok elemzése és folyamatos monitorozása elkerülhetetlen, már sokak számára világos: ha jól használjuk őket, akkor hozzájárulhatnak a gyártási folyamatok rejtett tartalékainak kiaknázásához. A Bosch Rexroth Kft. Kassow Robots Open Day rendezvényén jártunk, ahol Dr. Sas Zoltánnal beszélgettünk a digitalizációról, arról, hogy a folyamatos fejlődés hogyan járulhat hozzá a versenyképesség megőrzéséhez és növeléséhez. Valamint arról is, hogy a hazai cégek mennyire nyitottak az innovációra.","shortLead":"Az, hogy az adatok megszerzése, azok elemzése és folyamatos monitorozása elkerülhetetlen, már sokak számára világos: ha...","id":"20241028_Bosch-Rexroth-cube-kassow-napok-digitalizacio-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d172bfee-4bf1-475b-b29a-df2790f3553e.jpg","index":0,"item":"7e324615-0b2f-4e09-8f18-116a0d5ed3c3","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241028_Bosch-Rexroth-cube-kassow-napok-digitalizacio-video","timestamp":"2024. november. 30. 15:30","title":"Ilyen kávéfőzőt még nem látott!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Bosch Rexroth Kft.","c_partnerlogo":"5e864c9e-2fbb-4faa-be3d-48cc625fba56","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kiadások nőnek majd, a 2025. évi büdzsé mégis kevesebb forrást biztosít a vasúti személyszállításra, állítja az egyesület. ","shortLead":"A kiadások nőnek majd, a 2025. évi büdzsé mégis kevesebb forrást biztosít a vasúti személyszállításra, állítja...","id":"20241201_Leepitesek-jaratritkitasok-es-vonalbezarasok-varhatok-a-vasuti-szemelyszallitasban-a-Kozlekedo-Tomeg-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fb9bf2a-d55d-4257-943b-8c558c74ad2d.jpg","index":0,"item":"17c9453d-8cf5-4978-8abd-fe6543c6006b","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_Leepitesek-jaratritkitasok-es-vonalbezarasok-varhatok-a-vasuti-szemelyszallitasban-a-Kozlekedo-Tomeg-szerint","timestamp":"2024. december. 01. 12:35","title":"Leépítések, járatritkítások és vonalbezárások várhatók a vasúti személyszállításban a Közlekedő Tömeg szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha korábban nem, hát most, hogy Budapest jelentős pénzt vonna el a fővárosi fenntartású színházaktól, igen élesen vetődik fel a kérdés: milyen kulturális infrastruktúrát is fizessünk közpénzből? A színházi rendszer volna a kultúra állatorvosi lova? Itt, a hvg.hu-n tette közzé szerkezeti reformjavaslatait Szabó György, a Trafó vezetője. Szövegét azzal a szándékkal közöltük, hogy vitát indukáljon. Ezért felkértünk szakmai hozzászólókat.
Széksor egy színházban A kérdés a közpénz és a bevétel aránya
Szabó vitairatáról elsőként Marschall Miklós fejti ki véleményét. Marschall 1990 és 94 között a főváros kulturális alpolgármestere volt. Ebben az időszakban hoztak létre pénzalapot az alternatív színházak számára, és készítették elő többek között a Trafó megnyitását is. Jelenleg a korrupcióellenes nemzetközi szervezet, a berlini Transparency International európai igazgatója, de azért figyeli, mi történik a hazai kulturális színtéren. Például a Fesztiválzenekar kuratóriumának elnökeként.
Marschall Miklós: Berlinben dolgozom és ha nincs is közvetlen rálátásom a helyzetre, azért így is sok minden szembetűnő. Egyetértek Szabó Györggyel abban, hogy rossz az intézményi szerkezet. Egészséges a piramis-struktúra volna, ugyanis ahhoz, hogy a nagy intézmények igazán színvonalasak legyenek, sok száz kis műhely kell. Abban is igaza van Szabónak, hogy nincs mobilitás a rendszerben és kevés, ami ma erre ösztönöz. Ha létrejön egy jó produkció, gyakorlatilag nem képes megmozdulni, nem látható az országban. Hiányzik a projekt-elv a finanszírozásból. Ezt a szakemberek egy része már 15-20 éve mondja. A politika még mindig azt a fajta kultúrát preferálja, amely legitimációt ad neki. Ez mindenütt hasonlóképen van, de épp ahhoz kell az egészséges, civil szakmai közeg, hogy ezt ellensúlyozza. A politikusok nemigen járnak színházba, koncertre, és ezért úgy mozognak ebben a közegben, mint elefánt a porcelánboltban. Tisztelet persze a kivételnek.
Mi is a koncepció lényege? Közgaszdász szemmel
A szóban forgó koncepció a fővárosi kulturális szolgáltatási minimum meghatározásából indul ki. Mit, milyen műfaji spektrumot kell nyújtania egy európai nagyvárosnak a kétezres években? Ehhez aztán hozzárendelhetők az ingatlanok. Az így kialakuló szerkezethez pedig a garantált támogatás. A fennmaradó kulturális célú ingatlanokra pedig - állítja a közgazdász alapképzettségű szerző - új konstrukciók találhatók ki, a privatizációtól az új profilok meghatározásáig.
hvg.hu: Szabó radikálisan újrarajzolná az intézményi térképet. Mi az, ami Ön szerint problematikus az elképzeléseiben?
Éppen itt vitatkoznék vele. Nem hiszem, hogy egy ennyire a ráción alapuló újraelosztás végigvihető volna a kulturális közegben. Ennél bonyolultabbnak, szervesebbnek és árnyaltabbnak látom az intézményi struktúrát. Nehezen hiszem, hogy szakemberek egy térkép fölé hajolva, a minimálisan szükséges kulturális szolgáltatást meghatározva majd egymáshoz rendelik a funkciókat és az ingatlanokat.
Mit javasolna Ön?
Finomhangolást a túlzottan drámai beavatkozások helyett. Tíz-tizenöt éve rendre elmarad a finanszírozásban a közpénzek és a saját bevételek arányának folyamatos újragondolása, pontos, számon kérhető meghatározása. Én azt javaslom, a fenntartó - ez esetben a főváros- minden egyes színházzal tárgyaljon és írjon új, pontos szerződéseket. Határozza meg, mit, azaz milyen szolgáltatást vár el az intézménytől, ehhez mennyi közpénzt rendel, és mennyit kell más forrásból előteremteni. Ez alapján lesz színház, amely mondjuk 80 százalékban közpénzt kap és lesz, amelyik nulla százalékban. Világosak lesznek a finanszírozás keretei és az intézmények pontosan akkreditáltak lesznek. Négy-ötéves kontraktusokat kell kötni, és a lejáratkor újragondolni ismét a viszonyt. Mi, azaz a Fesztiválzenekar amúgy éppen így működünk: a három fenntartóval, tehát a Fővárossal, a minisztériummal és a kuratóriumunkkal kötött hajszálpontos szerződések alapján.
Az újragondolás nem hagyná érintetlenül a jegyárakat sem…
Az elmúlt időszakban nagyon sokat változott a kulturális piac. A jegybevételek, szponzorbevételek, pályázati pénzek, és a közpénz arányát éppen ezért nem lehet változatlanul hagyni. Néha többe kerül a sör a színházi büfében, mint maga a jegy. De az is tény, hogy már így is van olyan réteg, amelynek drága a színház. Itt a rászorultsági elvet lehetne érvényesíteni; például iskolákat, amelyek esetében a jegyvásárlást támogatná a város. A kereslet támogatása mindig jobb. Persze nehezebb is, mint a kínálat, azaz az intézményi oldal támogatása.
A fentebb vázolt finomhangolás kivitelezhetőnek tűnik, de hogyan változtatja meg az egészségtelen intézményi szerkezetet?
Önmagában nem változtatja meg. Talán nincs is szükség radikális váltásra. Vegyük észre: minden baja ellenére a pesti színházi kínálat nem olyan rossz. A színházak reformja nem vethető össze a kórházak reformjával. A magyar egészségügyről a közönségnek lesújtó véleménye van, nem hiszem, hogy ugyanez áll a színházakra is. Javaslatom a meglevő intézményekre vonatkozik, és a finanszírozást helyezi új alapokra, teszi átláthatóvá. A rendszer másik eleme, a projektfinanszírozás fejlesztése volna. Igaza van a Trafó igazgatójának, nagyon "beállt" a mi struktúránk, mitizáltuk a társulati rendszert és azt mondtuk, igazi műhelymunka csak ott folyhat. Ez így nem igaz; az utóbbi másfél évtizedben sok fejlemény cáfolta ezt, többek között épp a Trafó működése is. Olyan pénzalapok kellenek, amelyek projekteket támogatnak, turnékat, országos szintű koprodukciókat, tehát a rendszer megmozgatását segítik elő. Harmadik elem pedig az új, kísérletező műhelyek támogatását jelenti, hiszen jelenleg új alkotóknak, csoportoknak valóban nagyon nehéz belépni a kulturális intézményi struktúra falai közé.
Fővárosi Közgyűlés kulturális bizottsága szerdán elfogadta azt a módosító indítványt, amely szerint a kultúra területén a korábban tervezett, csaknem 700 millió forint helyett csak mintegy 438 millió forintot vonnának el a színházaktól és a közművelődési intézményektől.
Ősszel kerülhet a parlament elé a színházi törvény tervezete, mivel még újabb egyeztetésekre van szükség a főváros és kulturális tárca között - közölte Závecz Ferenc, az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) szakállamtitkára.
Egy szélsőséges hangú webportál írása nyomán gyalázkodó leveleket és telefonokat kapott a kaposvári Csiky Gergely Színház és több művésze, az "56 06 / őrült lélek vert hadak" című előadás miatt. A darabban megidéznek egy ellentmondásos történetet 1956-57-ből.
Egy kaposvári '56-os színdarab betiltási kísérlete a legdurvább, de nem az egyetlen támadás, amit a jobboldal indított a vidéki színházak ellen. Az egymás után megüresedő direktori székeket Orbán Viktor hívei kerülgetik.
Felvonásvég. Talán ezzel, a színházi zsargonból vett szóval jellemezhető a színházfinanszírozási rendszer jelenlegi helyzete. Budapesten kiderült: fenntarthatatlan a támogatási struktúra, és recseg-ropog alatta az intézményi szerkezet is. Egy hosszú felvonásnak - úgy látszik - vége. Még nem tudni azonban, mit hoz az új. A darab ugyanis most íródik.
A korábban jelzett egy év helyett három esztendő alatt vonna el a fővárosi önkormányzat az általa fenntartott színházaktól 1,1 milliárd forintot. Színházigazgatók jelezték: még nem kaptak hivatalos információt az elképzelésről.
A hazai színházi világ a budapesti pénzelvonásoktól hangos, ám alig hallani arról, hogyan lehetne más, finanszírozható szerkezetet kialakítani. "Két év múlva fenntarthatatlan lesz a Trafó" - mondja Szabó György is, akár a többi igazgató, közben azonban jelzi: itt az ideje újragombolni a kabátot. Akárcsak a kórházügyhöz, a színházi struktúrához sem nyúlt hozzá senki évtizedek óta. A főváros egyik legizgalmasabb helyének vezetője azt állítja: tud egy gyakorlati megoldást.