szerző:
hvg.hu

Forgács Péter „Col tempo” című munkáját választotta ki a zsűri a jövő évi Velencei Biennále magyar pavilonjában való részvételre - közölte a Műcsarnok. A privátfilmek felhasználásal készült epikus filmes műveiről ismert alkotó Rényi András kurátorral együtt pályázott.

A látás drámája

Részlet a kiállítás koncepciójából: "A kiállított anyag egyetlen – elsőre közhelyesnek tetsző – motívumra: az emberi arcra épül és a Másikat illető emberi tekintet önkényét, uralkodó-kisajátító természetét és önmegértésre való képességét vizsgálja.

Kiindulópontja az, hogy a látás sosem puszta tudomásulvétele a látottnak, hanem identitásképző cselekvés: igazodás vagy alávetés, azonosulás vagy tárgyiasítás. Lehet odaadó vagy figyelmetlen, szenvtelen vagy szenvedélyes, érzelmes vagy racionális – de a Másikkal szemben sohasem ártatlan.
(...)
Kiállításunkon hadifoglyok, deportálásra váró zsidók, katonatisztek, helyi civilek stb. rendre visszatérő képmásai jelennek meg, változatos módon inszcenálva: a képpragmatikai kontextustól függően hol eleven individuumoknak, hol fajta-példányoknak, hol idolumoknak, hol groteszk karikatúráknak stb. mutatkoznak.

A néző a Másik személyként való felmagasztosításától (az újkori európai portréművészet hagyományától) tömeges kartotékadatként való regisztrálásán (antropometriai archívum) át az emberi arc különféle manipulatív instrumentalizálásaiig egy dramatizált utat jár be(...)"

A teljes anyag PDF-ben letölthető itt.

A zsűri nyolc pályázat közül választotta ki azt az egyet, amely a jövő évi, 53. Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjában látható lesz majd.  A pályázat kiírója Petrányi Zsolt, a Műcsarnok Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, a Velencei Biennále nemzeti biztosa volt.

Nyolc pályázat és egy nyilatkozat érkezett határidőre, a pályázati anyagok elbírálása két fordulóban történt. Október 1-jén a pályázók zártkörű prezentáción ismertették pályázatukat, ezután a pályázóknak lehetőségük volt pályázatuk hiányosságainak pótlására. Ezt követően, a zsűri második ülésén hozta meg a végleges döntést, amellyel Forgács Péter filmrendező és médiaművész, valamint Rényi András művészettörténész-kurátor közös pályázatát támogatta.

Forgács Péter (1950) médiaművész, független filmes 1978 óta több mint harminc filmet készített, a legismertebb a Privát Magyarország díjnyertes sorozata, mely 1930-as, 40-es években privát használatra, amatőrök által készített filmeken alapul. A filmek hétköznapi életeket dokumentálnak, melyeket hamarosan felforgat a filmen kívül zajló, rendkívüli történelmi trauma.

A zsűri értékelésében és indoklásában az olvasható, hogy a "történeti képi dokumentumokat felhasználó és újraértelmező videóinstalláció a nemzetközi művészeti diskurzus egy jelentős trendjébe illeszkedik, vizuális hatásában figyelemfelkeltő, izgalmas és megalapozott teoretikus értelmezési keretben egyetemes és fokozottan aktuális társadalmi problémákra reflektál. A művész a felhasznált archív képanyagot elemeli a történeti kontextusától miközben annak feszültségét beépíti a kiállítás dramaturgiájába. Ez a munka használja ki leginkább a magyar pavilon téri adottságait, az épület belső terének áramló karakterét, az egymáshoz kapcsolódó tereket figyelembe vevő drámai fokozási technikát".

A pályázat adatai és a pályaművek dokumentációja letölthető a Műcsarnok honlapjáról.

Mint ismeretes, a tavalyi Biennálén a magyar bemutatkozás nyerte a legjobb  nemzeti pavilonnak járó fődíjat. Akkor a Bécsben élő, magyar származású Andreas Fogarai munkáját láthatta a Biennále közönsége.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu/MTI Kult

Timár: "mindenki úgy gondolta, Velencében nem lehet nyerni"

A szerdán nyilvánosságra hozott döntés szerint a világ jelenlegi legnagyobb kortárs művészeti seregszemléjén, a Velencei Biennálén a legjobb nemzeti pavilonnak járó díjat a magyar pavilon kapta. A hvg.hu Timár Katalint, a velencei magyar pavilon és benne Andreas Fogarasi kiállításának (Kultur und Freizeit) kurátorát kérdezte.

hvg.hu Kult

Jelen, lét a Velencei Biennalén

"A Biennálé első három napja a sajtóé és a szakmáé, s ez a közönség amennyire válogatott, annyira csapnivaló is. Tülekszik, mobiltelefonját nem kapcsolja ki, jégkrémet eszik a műveket nézve, elkapkodja, aztán elszórja a sajtóanyagokat, a videóműveket nem nézi végig, egyszóval jól modellezi, milyen is a világ." Élménybeszámoló a hvg.hu blogjában!

hvg.hu/MTI Kult

Andreas Fogarasi képviseli az országot a Velencei Biennalén

A nyáron kezdődő Biennalén Timár Katalin: Andreas Fogarasi “Kultur und Freizeit” című projektje képviseli majd Magyarországot. Kétévente, egy művész egy kurátorral közösen valósítja meg kiállítását. A döntésre "két menetben" került sor, első körben, a formailag kifogástalan pályázatok között nem talált megvalósításra érdemest a zsűri.

Babosék már negyeddöntősök Isztambulban

Babosék már negyeddöntősök Isztambulban

Gyilkos fájdalomcsillapítók: vádalku a nagykereskedőkkel Amerikában

Gyilkos fájdalomcsillapítók: vádalku a nagykereskedőkkel Amerikában

Horogkereszt a belgrádi magyar nagykövetség bejáratánál

Horogkereszt a belgrádi magyar nagykövetség bejáratánál

Meghalt a legendás orosz kézilabdázó

Meghalt a legendás orosz kézilabdázó

Újabb pert vesztett a Lokál és a Pesti Srácok

Újabb pert vesztett a Lokál és a Pesti Srácok

Három hónap alatt 15 milliárd forintot költött a kormány kommunikációra

Három hónap alatt 15 milliárd forintot költött a kormány kommunikációra