szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Leonardo da Vinci élénk színekben pompázó portréját azonosította egy olasz kutató az arezzói dóm ólomüvegablakán.

Alezzandro Vezzosi, a Museo Ideale igazgatója kutatásairól Leonardo portréi című új könyvében számol be. A múzeum egyébként a toszkánai Vinciben, Leonardo da Vinci szülővárosában látható, ahol a reneszánsz művész 1452-ben látta meg a napvilágot - olvasható a Discovery News hírei között.

Az ominózus portré egy szeretetreméltó szakállas idős urat ábrázol vörös kalapban. A figura egyike az alakoknak, "akik" a katedrális jobb falának színes üvegablakain megelevenedő bibliai történet, Lázár feltámasztásában láthatók. A szépséges üvegablakok a korabeli neves francia üvegablakfestő, Guillaume de Pierre di Marcillat (1475-1529) keze munkáját dicséri.

"A portré káprázatos intenzitásával tűnik ki" - mutatott rá Alezzandro Vezzosi, aki szerint az ólomüveg-ábrázolás 1520 körül készülhetett, vagyis egy évvel azután, hogy Leonardo a franciaországi Amboise-ban elhunyt. Vezzosi szerint feltételezését alátámasztja az a tény, hogy a jelenetben felsejlik Az utolsó vacsora egyik alakja. "A szakállas aggastyán melletti alak erősen emlékeztet Máté arcélére Leonardo mesterművéből" - mondta a tudós.

Guillaume de Pierre di Marcillat Itáliában Donato Bramante építésszel és Raffaellóval együtt dolgozott. Legismertebb tanítványa Giorgio Vasari festő, építész és művészettörténész volt. "Meggyőződésem szerint Leonardóval is találkozott, míg Arezzo és Róma között ingázott" - tette hozzá Vezzosi.

Senki sem tudja, hogy valójában hogyan is nézett ki Leonardo da Vinci, ugyanis nincs egyetlen hiteles portréja sem. Alezzandro Vezzosi szerint Leonardo esetében ötféle portrétípus ismert, ám ezeknek vannak hasonló elemei, például a szakáll. "Leonardót tanulmányozva mindent hipotézisként kel felfogni" - írta a könyv előszavában  Carlo Pedretti, a Kaliforniai Egyetem Leonardo Kutatóközpontjának igazgatója. Az egyetlen hiteles ábrázolás egy önarckép, pontosabban vázlat, egy rejtélyes kalapos alak sziluettje, amelyet a művész 40 éves korában vetett papírra.

A történeti források, beleértve Giorgio Vasarit Leonardót rendkívüli szépségű férfiként írják le, ám az évek múlása nyomot hagyott a valamikor jóképű firenzei géniusz arcán. Különböző források szerint hatvanévesen Leonardo da Vinci lényegesen idősebbnek tűnt koránál, s több portrén a balkezes művész jobb keze élettelenül lóg, ami arra utal, hogy élete utolsó éveiben a reneszánsz nagy mesterét szélütés élte. "Guillaume de Pierre di Marcillat üvegfestő által készített arckép a kalapos, szakállas idős urat ábrázoló portrék kategóriájába tartozik" - vélekedett Alezzandro Vezossi.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Leonardo ismeretlen rajzait fedezhették fel a Louvre-ban

Elképzelhető, hogy Leonardo da Vinci eddig ismeretlen rajzait fedezték fel a firenzei mesternek a Louvre-ban található Szent Anna harmadmagával című festményének hátoldalán - jelentette be csütörtökön a párizsi múzeum.

Bari Máriusz Tech

Keresik Leonardo elveszett freskóját

Novemberben derül ki, hogy Leonardo da Vinci elveszett freskója tényleg a Palazzo Vecchio egyik fala mögött rejtőzik-e. A másfél millió dolláros projektben az eddig felhalmozott mérnöki, vegyészeti és művészettörténeti tudásanyag java ötvöződik, derül ki a wired.com cikkéből.

Kult

Konfliktusgóc a Leonardo-ünnep hátterében

Háromból három emblematikus szakember hagyta el egyetlen év alatt a debreceni Kortárs és Modern Művészeti Központot, a MODEM-et. A szakmailag kritizált „Az igazi da Vinci” nézőcsúcsokat döntött, de a már tavasszal távozott Bencsik Barna után érkezett művészeti vezető, Pinczehelyi Sándor is elhagyta Debrecent. Közben „csendben” Nagy T. Katalin, a MODEM-ben letétbe helyezett gyűjtemény kurátora, alig, hogy jött, szintén ment. Vajon miért távoztak gyors egymásutánban a vezetők?