szerző:
Nagy Gergely (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

A szélsőjobb dühöngött, a rendőrség garázdaságért eljárást indított: egy brit képzőművész és magyar kurátora egy budapesti szobrot műanyag emberi végtaggal egészítettek ki. Közben a szobor már nem is állhatna ott, ahol áll. A XII. kerületi turulról van szó. De kell-e törődnie művésznek és kurátornak a közeggel, a heves reakciókkal, ha hozzányúlnak egy ilyen szoborhoz?

Júniusban Budapesten dolgozott Liane Lang angol képzőművész. Elsősorban a Memento szoborparkban, azaz Nagytétényben, a múlt rendszer néhány emblematikus köztéri szobrát "tároló" parkban működött. Lang kiegészítésekkel dolgozik, azaz szobrokat - de berendezett tereket is - testrészletekkel, végtagokkal egészít ki s így készít fotókat. Ez a fajta beavatkozás nem idegen a kortárs művészettől, de éppen a régi koroktól sem, felülírni, átírni mindig is szoktak a művészek. Lang művei nem maradandó változtatások. A budapesti XII. kerületben álló turulszobor Szmrecsányi Boldizsár szobrászművész 2005-ös alkotása, az önkormányzat a második világháborúban meghalt kerületi polgárok emlékére állíttatta. Kitalálása óta vita övezi. Csőrébe fél órára került a brit művész latexből öntött jobbkeze.

A kiegészítésről fotók készültek s a Lang budapesti tevékenységét bemutató Index-cikk után elindult a lavina. A szélsőjobboldal heccportálja azonnal kiszerkesztette az esetet, s Lang magyar kurátorának személyét - szokott stílusában. Az árnyalt elemzésekre sosem vevő extremista holdudvarnak ennyi muníció elég volt. Ha nem is teljesen biztos, valószínűsíthető, hogy a holokauszt-emlékműre, azaz a Cipők a Duna-parton című emlékmű objektjeibe disznólábakat helyező ismeretlenek afféle "revánsot" kívántak venni a brit képzőművész akciójáért.

Liane Lang: Support, 2009
Mennyire érdekelte a közeg? További képekért kattintson!
© Liane Lang
A hvg.hu arra volt kíváncsi, hogy Csizmadia Alexát, aki Liane Langot meghívta Budapestre, mennyire érdekelte a kontextus?. A közeg, amelybe Lang dolgozni jön, s az a -külföldiek, de néha hazaiak számára is különös - helyzet, amely a vitatott turulszobor körül kialakult.

Tekinthető-e a bíróság szerint jogszerűtlenül a helyén álló, ám sokaknak kedves, Pokorni Zoltán polgármester személyes védelmét élvező, egyesek számára pedig kifejezetten kegyhellyé vált köztéri szobor egyszerű műtárgynak? Szobornak, például.

Különös véletlen: aznap, amikor Csizmadia és Lang a helyszínen fotóztak, a szobor elvben már nem állhatott volna ott, ahol állt, sőt, áll ma is. A bíróság határozata már érvényben volt. A helyszínen megjelenő hat rendőrnek azonban az okozott fejtörést, mit kezdjenek a művésszel. Most bírósági idézést küldtek a kurátornak és "három társának" garázdasági ügyben. Úgy látszik, a hatóságoknak az nem foglalkoztatja, hogy durva fenyegetéseket kaptak munkájuk nyomán. A hvg.hu Csizmadia Alexa kurátort interjúvolta.

Werkfotó a helyszínről
Csizmadia Alexa:
Négyen idézést kaptunk (Lang asszisztense, a kurátor, az Index fotósa és egy jelenlevő ismerős, tehát a művész nem  - a szerk.), szabálysértési eljárás indul ellenünk, garázdaság vádjával. Nem tudom ugyan, hogy mi lehet itt az a szabály, amelyet megsértettünk. Mint ahogy az is érdekes kérdés, hogyan viszonyul a mi idézésünk a turulszobor lebontását előíró jogerős határozathoz. Ez már érvényben volt akkor, amikor ott jártunk, egész pontosan egy napja. Amikor a helyszínen dolgoztunk, villámgyorsan megjelent hat rendőr. Hosszas telefonálgatás után megállapították, hogy nem követtünk el semmi törvénybe ütközőt, szabálysértést sem; nem tettünk kárt a szoborban. Fotózáshoz nem kell engedély. Fél órára egy gumikezet helyeztünk a turul csőrébe. Ha ez a szobor esztétikai értékét csorbította, akkor felvethető, hogyan ítéljük meg mondjuk a koszorúkat és rákötözgetett egyéb tárgyakat. Ezek is kiegészítések, azt hiszem.

hvg.hu.: Reagáltak valahogy a szélsőséges portálon megjelentekre?

Cs.A.: Nem tettünk feljelentést, vagy bármilyen válaszlépést. Többekkel konzultáltam, akiket korábban már megtámadott a - nevezzük így - szélsőséges média, ők mind azt mondták, egy feljelentés csak ingyen reklám a portálnak. Más következménye sem volt, email-fenyegetéseket kaptam, de ez is lecsengett. Pár napig elég nagy stresszt okozott azért. Valószínűleg rosszul mértem fel, milyen következményekre számíthatunk a művészeti akciónk nyomán. De hajlok arra - amiről Liane Lang egész művészete szól -, hogy egy szobrot tekintsünk egyszerűen csak szobornak és válasszuk le a rárakódott jelenségeket, ideológiai vörös farkakat.

Ilyen volt, ilyen lett

A turulkultusz az emlékműszobrászatban a Millennium körül kezdődött. Párhuzamban azzal a hullámmal, melyben az „ezeréves" magyarság mítoszait kezdték visszakeresni, illetve megpróbáltak visszamenőleg is valamiféle egységes mitológiát teremteni. A turult Anonimus is említi a Gesta Hungarorumban, egy héja- vagy ölyv-forma madarat, mint a magyarság ősanyjának megtermékenyítőjét.

A turul szó maga török eredetű, jelentése vadászsólyom. A turul egyébként a kerecsensólyommal forr némileg össze, ha az ábrázolás "madártani" vonatkozását tekintjük. Az elmékműszobrászatban két típusa ismert, a zárt szárnyú, amely valóban inkább sólyomra emlékzetet, és a kiterjesztett, sasféle, ilyen például a közismert tatabányai (bánhidai) is. A Millennium körül az ország akkori területén hét helyen emeltek oszlopokat, rajtuk néhol turullal  (a helyek: Dévény, Nyitra, Munkács, Brassó, Pannonhalma, Zimony, Pusztaszer).

A második világháborút megelőző időszakban, a háborúban és a vészkorszak idején a turul mint jelkép súlyos jelentésekkel terheltté vált. A Turul Szövetség aktív szerepe a zsidóüldözésben, a turul hadi jelképe nehezen feledhető s nemigen teszi alkalmassá e madarat arra, hogy a háború minden áldozatának - ahogy ezt a XII. kerületben elgondolták - emlékül szolgáljon. A turulszobrok értelemzése körül számos a félreértés, s akár az Árpád-sáv esetében, mintha nem akarnánk érteni: nincs jelkép kontextus nélkül. Nemrégiben az egyik kereskedelmi rádió műsorában kommentálta a napi híreket Gálszécsi András, az Antall-kormány minisztere. Akkoriban vette védelmébe a turulszobrot Pokorni Zoltán. A média által olykor morális instanciaként kezelt egykori titokminiszter pedig őt vette védelmébe, mondván, ha a XII. kerületi turul szúrja egyesek szemét, akkor a tatabányai miért nem? Maradjon hát mind a kettő. Nos, a megszólaló éppen csak a kontextust nem veszi figyelembe. Az egyiket 1896-ban emelték, a másikat 2005-ben. A kettő között pedig ott húzódik - sok más mellett - a holokauszt történelmi, kulturális, morális cezúrája is. Szinte röstellnivalóan egyszerű a tanulság: a jelkép sem azonos előtte, illetve utána. A turul történeti jelenségként értelmezhető, mai, eleven jelentésben aligha.

hvg.hu: Mennyiben tekinthető következménynek az, ami a Duna-parti cipőknél, a holokauszt emlékműnél történt?

Cs.A.: Ez attól függ, honnan nézzük. Mértékadó lapok, orgánumok nem hozták összefüggésbe a kettőt. Viszont a szélsőséges média egyértelműen „válaszlépésként” interpretálta. Nem tudom, hogyan lehet egy kalap alá venni a két dolgot. A turulszobor nem emlékmű, bár névleg a háborús áldozatok emlékére emelték, sem a mű, sem a hely nem utal a háború során életüket vesztettekre, meggyilkoltakra. A Cipők a Duna-parton (2005, Pauer Gyula és Can Togay alkotása - a szerk.) közvetlenül ott, azon a helyen található, ahol gyilkosságok történtek, szemtanúk beszámolói és a történetírás tényei alapján ez nyilvánvaló. A mű közvetlenül vonatkozik a Holokauszt történelmi eseményére, a disznólábak így direkt módon az áldozatoknak szóltak.

hvg.hu: Azt el tudja képzelni, hogy a brit művész gesztusa nyomán bárki, akinek az a turulszobor fontos, sértve érezte magát?

Cs.A.: Előfordulhat, hogy egy művészi gesztus provokál, vagy sért. Azonban nem jutottak el hozzám ilyen hangok, nem sérelmezték, nem hallottam ilyesmit. A járókelőket nem foglalkoztatta, hogy fél órán át ott fotóztunk. Egy idős hölgy mondott néhány szót, a lényege az volt, hogy örül, hogy elbontják a szobrot. „Nagyon csúnya” – mondta ő. Egy babakocsit toló férfi üvöltözött, szitkozódott, zsidózott, és szidta a rendőröket is. Liane Lang számára megdöbbentő volt, hogy a jelenlevő hat rendőr ennek nem tulajdonított jelentőséget. Azonban minket igazoltattak. Ahogy fogalmazott, Londonban, ahol él, egyetlen egyszer hallott eddig zsidózást, egy magánlakás zárt terében.

hvg.hu: A munka előkészítésénél a társadalmi közeg foglalkoztatta-e önöket?

Cs.A.: Valamennyire tisztában voltam azzal, hogy nem konfliktusoktól mentes a szobor jelenléte. Emlékeztem arra, hogy voltak ott egyebek közt a Magyar Gárda által is látogatott gyűlések.

Egy nagyon aktuális vita (Oldaltörés)


hvg.hu: Egyesek szemében kegyhellyé vált az a szobor. A kerület polgármestere, Pokorni Zoltán védelmébe vette, az érvényes bírósági határozat ellenére. Érzelmek és politikai megfontolások fűződnek hozzá.

Cs.A.: Feltételeztem, hogy páran nehezményezik az akciónkat, de nem gondoltam, hogy ekkora hullámokat kelt. Egyébként Liane Lang budapesti munkájának a turulszobor kiegészítése csak egy mozzanata volt, több mint egy hétig dolgozott a nagytétényi szoborparkban, ahol a kommunista időszak számos köztéri szobra van elhelyezve. Ezeket is kiegészítésekkel látta le, saját szobrait, emberalakokat helyezett el rajtuk. Elég megdöbbentő alkotások lettek. De ezek nem váltottak ki különösebb reakciót.

hvg.hu: A Memento szoborpark körül korábban esztétikai vita volt, sokak szerint az inkább egy roncstemető, semmint történeti park. A turul ezzel szemben az eleven városi környezetben áll. Nem volt hiba ezt figyelmen kívül hagyni?

"...remélem, némi humorral"
Liane Lang a hvg.hu-nak

Szobrok kiegészítésére, kontextusuk megváltoztatására van példa a közelmúlt magyar művészetéből is. A Kis Varsó (Gálik András, Havas Bálint) a 2003-as Velencei Biennalen mutatta be azt a videomunkáját, amelyben az óegyiptomi Nefertiti-portrét kiegészítette egy testtel. Az emberiség alapvető kultúrkincsei közé tartozó, Berlinben őrzött, felbecsülhetetlen értékű büszthöz készítettek bronz női testet. A kiegészítés alig pár órára valósult meg, a videó (Nefertiti-project) azonban látható. A mű érzékeny kulturális térben "landolt". Az általa kiváltott heves vitákat, az Egyiptom kormányszintű tiltakozása nyomán elindult nyilatkozatháborút, vádakat és higgadt elemzéseket, az ezt összefoglaló dokumentációt a művészek és velencei kurátoruk, Petrányi Zsolt tulajdonképpen a mű részének tekintik.

Liane Lang azonban másképp tekint a saját mostani munkájára és a viharos reakciókrta. A hvg.hu kérdésére így válaszolt: "Nem hiszem, hogy a mű utóéletét a munkám részének kellene tekintenem. Az én munkám egy emlékműről készült fénykép. Ezt egyébként még nem nyomtattuk ki, ilyeténképpen egyelőre nem létezik. Nem hiszek abban, hogy a művészet bármiféle rejtett politikai motiváció okaként, vagy ahhoz való igazolásként szolgálhat. Megközelítek egy témát - remélem, némi humorral -, olyan módon, hogy műtárgyakat fényképezek le, amelyek politikai eszközökké váltak. Mint például a Memento szoborparkban  látható alkotások. Nem számítok reakciókra, nem is tudom a történteket végiggondolt tetteknek tekinteni." 

Cs.A.: Ami a szoborparkot illeti, mégiscsak szerencsés, hogy az agyag nem tűnt el a történem süllyesztőjében, hanem ily módon együtt maradt, a helyszínen látható kiállítás pedig kontextusba helyezi a szobrokat. A turult illetően most is kiállok amellett a művészi magatartás mellett, amit Liane Lang képvisel. Ahogy szobrokat átértelmez; s a főként monumentális szobrokat életnagyságú testekkel, vagy testrészekkel egészíti ki. A turul csőrében levő kezet, a művész kezének öntvényét paranoid módon Szent István jobb kezeként értelmezték. Ahogy a szélsőséges fórumok átvették egymástól a szöveget, úgy egészült ki mindig újabb elemekkel az összeesküvés-elméletük. Három lépésben eljutottak addig, hogy Liane zsidó származású és leszbikus , a latex-kéz a Szent Jobb, minket pedig valamelyik párt pénzel. Amikor ezek a fiktív elemek belekerültek a magyarázataikba, érzésem szerint akkor dönthették el azok az ismeretlenek, akik a Cipők elleni provokációt elkövették, hogy disznólábakat fognak használni. És az ellenük tett feljelentés nyomán jöttek azok a cinikus magyarázatok, hogy az is „művészi tett”. Ez persze arra a jól ismert szövegre rímel, hogy „de ez mitől művészet”, meg „ilyet én is tudok”.

hvg.hu: Voltak vélemények, amelyek szerint az önök műve egyszerűen rossz műalkotás. Még ha vitában is állnak egy-egy köztéri szoborral, akkor sem szabad valaki szellemi termékébe, munkájába „belenyúlni”, ez sem esztétikailag, sem etikailag nincs rendben.

Cs.A.: Ez egy nagyon aktuális vita. Épp most nyílt az utcaművész Banksy kiállítása Bristolban, ahol a múzeum egyes tárgyait értelmezi át, éppenséggel szobrokat is kiegészít. A Chapman testvérek nemrégiben Goya A háború borzalmai című rézkarc-sorozatát rajzolták át, a napóleoni háborúk szereplőiből itt-ott mikiegerek vagy bohócok lettek. Sok hasonló példát lehetne még mondani felülírásra, kiegészítésre. Az úgy nevezett „defacing” a graffitin belül is egy al-kategóriává lett, meglévő szöveget vagy vizuális információt ír felül, például II. Erzsébet arcképét változtatják Szörnyellává a bankjegyeken. Helyes vagy sem, ez egy igen aktuális és valóban vitatott gyakorlat a művészetben. 1992-ben St. Auby Tamás néhány napos akciója, melynek során lepellel takarta le a Gellért hegyi Szabadság szobrot, szintén nagy közegellenállásba ütközött. A Szabadság Lelkének Szobra projekt azonban kétségtelenül a rendszerváltás egyik emblematikus munkája.

Kerecsenmosdatás

"(...) A 2 méter magas és 4,5 méter szárnyfesztávolságú - az évszázada kialakult ábrázolás kánonjának megfelelő - turulmadár a kerület katonai és polgári áldozatainak emlékét lesz hivatott őrizni. A fővárosi közgyűlési vita valójában végig akörül forgott: vajon a 'kardos turul' megfelelő szimbólum-e arra, hogy közös emlékműve legyen az 1944-1945-ös ostrom során a hitleri csapatok mellett végsőkig kitartó s a harcban elesett magyar katonáknak, valamint sok más áldozatnak, ideértve az előtte való években zsidó származásuk miatt törvényileg kiközösített (esetleg már 1944 nyarán deportált) és a nyilas időszakban meggyilkolt hegyvidéki polgárokat (...)"

A HVG 2005-ös cikke a turulvitáról itt!

hvg.hu: A mű utóéletét mennyire tekinti a mű részének?

Cs.A.: Liane Lang mindig kizárólag formai szempontok alapján közelíti meg a szobrokat, a humor sem idegen tőle. Minden ideológiai vonatkozást kerül, illetve elválaszt, eltávolít a munkáitól. Szemléletmódja a szobrokat illetően szándékoltan naiv. A turullal kapcsolatos munkáját is függetlennek érzi attól a diskurzustól, amit kiváltott, a reakciókat nem tekinti a mű részének, illetve nem szeretné abba beleépíteni.

hvg.hu: És mi a helyzet a provokációval?

Cs.A.: Ilyen alapon bármelyik munkája tekinthető provokációnak. A Laokoón-csoportot is kiegészítette néhány extra végtaggal. Sokat dolgozott klasszikus szobrok másolataival. Köztéri szobrokkal viszont először éppen itt, Budapesten. A Szabadság szoborral, a Zrínyi szoborral, az egykori Népstadion szoborparkjában, a Kerepesi temetőben, a Memento szoborparkban és a XII. kerületben. Ez utóbbi nem szerepelt a tervei között, a Szabadság hegyre menet, a buszból pillantotta meg a turult. Felhívtam a figyelmét arra, hogy ez egy ellentmondásos mű és helyszín. De nem akartam befolyásolni a döntését.

hvg.hu: Magyarországon ma igen gyakran ér támadás művészeket az alkotásaik miatt. Többnyire a szélsőjobb haragszik művekre, színházi előadásokra. Azt kell mondanom, ennél kevesebbért is.

Cs.A.: Lehet, hogy naiv voltam e tekintetben. Hosszú ideig nem Magyarországon éltem, de most már egy éve ismét itt vagyok. Másutt is előfordul, hogy beperelnek művészeket a művük miatt. De talán az ingerküszöb máshol van, azért a művész autonómiáját tőlünk nyugatabbra nem szokták megkérdőjelezni.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Itthon

Jogerős határozat a turulszobor elbontására

Jogerős határozatot hozott a Fővárosi Közigazgatási Hivatal a XII. kerületi turulszobor ügyében; a szobrot 30 napon belül el kell bontani - erősítette meg a Népszava információját a hivatal vezetője.

MTI Itthon

I. kerületi jegyző: nem volt törvénytelen a turulszobor

Visszautasította Deák Ferenc, az I. kerület jegyzője azt, hogy törvénysértést követett volna el a XII. kerületi turulszobor fennmaradási engedélyének kiadásával; nem a bontásról szóló bírósági döntéssel helyezkedett szemben, hanem olyan körülményeket is figyelembe vett, amelyeket a Fővárosi Bíróság az eljárás alatt nem tudott.

hvg.hu Kult

A britek Kétfarkú Kutyája beszabadult egy rendes múzeumba

Banksy, a híres-hírhedt brit utcaművész bebocsáttatást nyert egy művészeti intézmény falai közé? Bizonnyal így is interpretálható a dolog: egy street art művész kiállítása a "rendes" múzeumban. Bristol most keblére öleli fenegyerekét.

MTI Gazdaság

Turulszobor: a bíróság nem adott további haladékot a bontásra

Elutasította a XII. kerületi turulszobor lebontását elrendelő jogerős döntés végrehajtásának felfüggesztésére vonatkozó kérelmet a Fővárosi Bíróság, a határozat ellen lehet fellebbezni a táblához – közölte a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal vezetője.

hvg.hu Itthon

Emelkedett stíl, majd dühödt zsidózás a turulszobornál - videó

A szélsőjobboldali Jobbik és a Fidesz-partner KDNP szervezésében, a Magyar Gárda részvételével zajlott a csütörtöki tüntetés. Apropója ugyan az illegálisan felhúzott turulszobor melletti kiállás volt, ám videónk tanúsága szerint ez is csak újabb ürügy volt a megszokott zsidózásra és hazaárulózásra. Tekintse meg videónkat.

Szellem

Kerecsenmosdatás

Második világháborús emlékművet avatnak októberben a XII. kerületben, a Hegyvidék valamennyi áldozatára emlékezve. A fővárosi önkormányzat a helyszínt tartja alkalmatlannak, mások a turul ellentmondásos üzenete miatt nem értenek egyet a tervvel.

MTI Itthon

Újabb forduló a turulszobor ügyében

A XII. kerületi turulszobor bontása ügyében indult perben a Fővárosi Bíróság kedden arra kötelezte az alperes Közép-magyarországi Regionális Államigazgatási Hivatalt, hogy igazolja a fennmaradási engedély elutasításáról szóló határozat aláírójának jogosultságát.

Nem várt anyagra bukkantak kutatók a Ceres törpebolygón

Nem várt anyagra bukkantak kutatók a Ceres törpebolygón

Balesetet szenvedett a motoros, akit pár napja 236 km/h-val száguldva kaptak el

Balesetet szenvedett a motoros, akit pár napja 236 km/h-val száguldva kaptak el

Sorozatban törte fel az autókat a Balaton partján két budapesti férfi

Sorozatban törte fel az autókat a Balaton partján két budapesti férfi