Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a396210c-6dad-41c7-aaff-6e16c951fa1a","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter miniszter hatályon kívül helyezte saját korábbi rendeletét.","shortLead":"Szijjártó Péter miniszter hatályon kívül helyezte saját korábbi rendeletét.","id":"20241126_covid-koronavirus-oltas-igazolvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a396210c-6dad-41c7-aaff-6e16c951fa1a.jpg","index":0,"item":"0aa7bf57-7c0e-4559-9d7a-78c236027e0f","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_covid-koronavirus-oltas-igazolvany","timestamp":"2024. november. 26. 07:17","title":"Keddtől már nem lehet magyar igazolványt adni egy sor országban beadott Covid-oltásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A leendő elnök üzletkötési ízlése jobban megfelel majd egyes EU-tagoknak és tagjelölt államoknak, mint másoknak.","shortLead":"A leendő elnök üzletkötési ízlése jobban megfelel majd egyes EU-tagoknak és tagjelölt államoknak, mint másoknak.","id":"20241126_FT-Dimitar-Becsev-illiberalis-Kelet-Europa-Trump-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"a1feb2c7-0389-42b3-9081-da5928e37b3c","keywords":null,"link":"/360/20241126_FT-Dimitar-Becsev-illiberalis-Kelet-Europa-Trump-Orban","timestamp":"2024. november. 26. 07:30","title":"FT-vendégkommentár: Az illiberális Kelet-Európa ki akarja játszani a Trump-kártyát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","shortLead":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","id":"20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349.jpg","index":0,"item":"fa853e32-79db-4563-9cca-df05858ed5eb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","timestamp":"2024. november. 26. 06:41","title":"Ezek most a legmegbízhatóbb autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0243c885-6aec-4fdf-a673-dceb12b6e74e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az öt évvel ezelőtti szamoai kanyarójárványt komoly dezinformációs kampány előzte meg az oltásokról, amelyből Donald Trump egészségügyiminisztere-jelöltje is kivette a részét: a helyszínen támogatta a vakcinaellenes aktivistákat. ","shortLead":"Az öt évvel ezelőtti szamoai kanyarójárványt komoly dezinformációs kampány előzte meg az oltásokról, amelyből Donald...","id":"20241126_robert-kennedy-oltasellenesseg-szamoa-kanyaro-jarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0243c885-6aec-4fdf-a673-dceb12b6e74e.jpg","index":0,"item":"e7eda14e-cdd7-4ed6-aa71-109452b44236","keywords":null,"link":"/elet/20241126_robert-kennedy-oltasellenesseg-szamoa-kanyaro-jarvany","timestamp":"2024. november. 26. 09:39","title":"Robert F. Kennedy oltásellenességének tragikus következményeit a saját bőrükön tapasztalták meg egy kis szigetország lakói ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdacec59-8df1-4937-81ea-79e7d28bc880","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Aljona Mihajljót szombaton látták utoljára.","shortLead":"Aljona Mihajljót szombaton látták utoljára.","id":"20241126_rendorseg-kereses-eltunt-ukran-lany-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdacec59-8df1-4937-81ea-79e7d28bc880.jpg","index":0,"item":"c8dca3ff-82f1-45b0-b912-5ec4166df3d9","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_rendorseg-kereses-eltunt-ukran-lany-budapest","timestamp":"2024. november. 26. 10:15","title":"Eltűnt egy 16 éves ukrán lány a II. kerületből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1c5f2f2-e7b8-4636-8934-71c0665bae72","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Jelentős változásokon megy át az európai gazdasági kormányzás, az új szabályozás értelmében az Európai Bizottság két ütemben teszi közzé a tagállamok gazdálkodására és az általuk benyújtott növekedési tervek értékelésére vonatkozó álláspontját és a túlzott deficittel rendelkező országokkal kapcsolatos ajánlásait. ","shortLead":"Jelentős változásokon megy át az európai gazdasági kormányzás, az új szabályozás értelmében az Európai Bizottság két...","id":"20241126_gazdasagi_novekedes_europai_bizottsag_koltsegvetesi_hiany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1c5f2f2-e7b8-4636-8934-71c0665bae72.jpg","index":0,"item":"d6654695-8d6b-48ba-b2c1-a694d9d82201","keywords":null,"link":"/eurologus/20241126_gazdasagi_novekedes_europai_bizottsag_koltsegvetesi_hiany","timestamp":"2024. november. 26. 18:05","title":"Az Európai Bizottság nem tudta értékelni Magyarország növekedési tervét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a21fc28-f776-45f3-9878-0fcd2cb93f3e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"“Olyan vagyok, mint Picasso” – üvöltötte a klipforgatáskor Kanye West az áldozat szerint.","shortLead":"“Olyan vagyok, mint Picasso” – üvöltötte a klipforgatáskor Kanye West az áldozat szerint.","id":"20241126_kanye-west-fojtogatas-vad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a21fc28-f776-45f3-9878-0fcd2cb93f3e.jpg","index":0,"item":"ea1b1e68-1673-4424-8a2a-340f23165839","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_kanye-west-fojtogatas-vad","timestamp":"2024. november. 26. 13:41","title":"Kanye West fojtogatni kezdett egy modellt, és azt üvöltötte: \"Ez kib....tt művészet!\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b2e6ab6-7944-4160-a66c-5d6468ad82b2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Valójában inkább egy kupé, ami nyomokban sem hasonlít az eddigi terveken látott igazi Tesla Roadsterre.","shortLead":"Valójában inkább egy kupé, ami nyomokban sem hasonlít az eddigi terveken látott igazi Tesla Roadsterre.","id":"20241126_Megunta-varakozast-epitett-egy-Tesla-Roadstert-egy-amerikai-ezermester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b2e6ab6-7944-4160-a66c-5d6468ad82b2.jpg","index":0,"item":"02d35bd4-817d-411c-8cc4-220058cfc414","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Megunta-varakozast-epitett-egy-Tesla-Roadstert-egy-amerikai-ezermester","timestamp":"2024. november. 26. 08:27","title":"Megunta várakozást, épített egy Tesla Roadstert egy amerikai ezermester","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A filmkészítőként ismert Forgács Péter Col Tempo című munkája szerepel idén a nagy kortárs képzőművészeti seregszemlén, a Velencei Biennálé magyar pavilonjában. A Rényi András kurátorral közösen jegyzett munka egy eredeti náci fajbiológiai kutatási anyagra épül. A Műértő kritikusa Velencében járt.
Az 1998-ban a bécsi Természetrajzi Múzeumban megtalált náci fajbiológiai kutatási anyag – Josef Wastl fényképei, filmfelvételei, mérései, gipszmaszkok – képezi a 2009. évi Velencei Biennále magyar pavilonjában Forgács Péter installációjának (Col Tempo. A W.-projekt, kurátor: Rényi András) alapját. A több tízezernyi tételt kitevő anyagban hadifoglyok, zsidók és nem zsidók képei, mérési adatai szerepelnek. Az anyagból 1939-ben Wastl maga is „tudományos” kiállítást rendezett. Ennek a dokumentumegyüttesnek a művészi feldolgozására hívták meg bécsi szakemberek Forgács Pétert. A meghívást Forgács – aki filmjeiben a dokumentum, a talált fényképek és filmek felhasználásának egyéni felfogását dolgozta ki – nemzetközi ismertségének és elismertségének köszönheti. Egymás mellé szerkeszti a mikro- és makrotörténelem képeit, nem tünteti el a szerkesztettség nyomait sem, s mindehhez Szemző Tibor minimalista zenéje járul.
Forgács ismertsége a világban Esterházyéhoz, Nádaséhoz hasonlítható. A magyar pavilon kiállítását nagy várakozás előzte meg, Forgács Péter és a téma, az újonnan megtalált dokumentumanyag egyaránt fokozta ezt az izgalmat. Ráadásul faji, etnikai előítéletekkel foglalkozni manapság sajnálatosan időszerű. Hasonló problémákat vet fel Krzysztof Wodiczko a lengyel és Fiona Tan a holland pavilonban is, hogy csak az idei biennálénál maradjunk. Wodiczko és Tan saját bőrükön megtapasztalva tudják, mit jelent idegennek, másnak lenni.
Forgács Péter: Col Tempo - A W.-projekt; 2009 Részlet az installációból
A velencei kortárs művészeti seregszemlén a videóé lett a főszerep – tapasztalta meg a helyszínen a HVG munkatársa. A mozgóképesítő trendet diktáló alkotók közé tartozik a magyar Forgács Péter is.
A HVG beszámolója a Velencei Biennále nyitányáról itt!
A magyar pavilon épületét kisebb részekre felosztó tárlaton különböző terekbe lépünk. Egy kis előszobába, ahol Giorgione Vecchiája, idős asszonya néz ránk, és egy Rembrandt önarcképeiből egymásba alakuló, öregedését kísérő sorozat, majd tovább a „múzeumba”, „archívumba”, „kutatóintézetbe”. Josef Wastl fényképeit, filmfelvételeit „múzeumi tárggyá” alakítja az installáció. Szándéka többet mondani annál, hogy a náci ideológia, az emberek megkülönböztetése szörnyű volt és szörnyűségekhez vezetett; többet akart, mint lekötni ezt az anyagot egy konkrét történelmi szituációhoz, és több kívánt lenni, mint egy sokadik holokausztkiállítás.
Nem kockázatmentes vállalkozás. Az egyetemes értékek lelepleződtek, kiderült, hogy bármilyen szépek is az elvek, valójában szűk értékrendet reprezentálnak. A magasabb, általánosabb szintre emelés jelen esetben az átesztétizálás, az esztétikai keretbe helyezés. Az arcképek, a foglyok és az „ellencsoport”, az őrök vagy helybeliek a „múzeumban” megfosztatnak korábbi kontextusuktól, az új kontextusra viszont semmilyen kritikai reflexió nem utal.
Túlesztétizálva? (Oldaltörés)
Belépünk a Galériának nevezett térbe, és Szemző Tibor zenéje máris arra invitál, érezzük a magasztos múzeumi, mauzóleumi hangulatot. Hiába oly nagyszerű Szemző, itt nem helyénvaló, sőt kimondottan zavaró, parancsoló a zene. Nem engedi, hogy a képek megszólítsanak. Vagyis a kiállítás maga is úgy tesz, ahogyan az oly sok kritika alá vont múzeum: kiveszi tárgyát eredeti közegéből, lecsupaszítja, megfosztja eredeti funkciójától, s egy másik összefüggésrendszerbe, a tradicionális múzeumfunkcióba kényszeríti bele. Az új kontextusba helyezés akkor izgalmas, ha nem megfosztást jelent, hanem újra értelmezést, az értelmezés kiterjesztését. Innen nézve hiábavaló Giorgione és Rembrandt behozatala is ebbe a közegbe – ugyanúgy, ahogy a másik emberi arcba pillantással töltött időről, az emberi arcról és az így megtapasztalt időről általánosságban, kliséink mozgósításával beszélni. Ismét csak kínálkozik a Fiona Tannal való összevetés, az ő portrésorozatában is „mozgó fényképeket” nézhetünk, de ő magára a műfajra is rákérdez: mi is történik, amikor egy arcot láttatunk.
A kiállítás Archívum-terében a megmozduló, tablósított fejek felidézik a táborok nyilvántartását, és itt valóban megdöbbentő hatást kelt a mozgás, és kényelmetlen, frusztráló érzést az áttekinthetetlenség, azonosság és különbözőség, az értelmezhetetlenség. Ez az a rész, amely meggyőzően szól az archívum destabilizálásáról, az archiválási elvek önkényességéről, értelmetlenségéről.
Sajnálom, hogy szinte elsikkad annak a fiúnak a története, aki ott volt a hadifogolytáborban, aki túlélőként saját maszkját tarthatja kezében, s most Forgács interjújában visszaemlékezik. Az idős férfival készült interjút alig tudjuk meghallgatni. Egy korábbi kiállításról már ismert, perspektivikusan torzított székek és a kis doboztér ugyanis nem engedik, hogy hozzáférjünk. Lehet, hogy ezek a székek a történelmi tudáshoz való hozzáférés nehézségeit, akadályait, a közvetlen, direkt tudás megszerzésének lehetetlenségét jelképezik, de sután konkretizálják ezt a valójában mentális akadályt. Ez történik azzal a résszel is, ahol három egymás felé fordított felületen megy – a kiállítás talán legérdekesebb része – három dokumentumfilm-töredék Wolsbergből, az áldozatok, a bűnösök és be nem avatkozók háromszögéről, a foglyokról, az őrökről és a „kutatókról”, illetve a helyi lakosokról. Érzékeljük ezt a kapcsolatot, de alig látunk valamit abból, ami pedig ma a legtöbbet mondja nekünk.
A kortárs nézőt gondolkodásra kell serkenteni, megfelelő információkat adni számára, hogy mozgósítani tudja a saját tudását is, és hozzátegye a látottakhoz. Felületet felkínálni számára, amelyre saját gondolatait vetítheti. Csak akkor jön ki kérdésekkel és kétségekkel gazdagodva. Sem Wodiczko, sem Fiona Tan nem szakad el a konkrét, lokális történettől, hangtól, nem egy „magasabb”, általános szinten beszélnek, a kortárs művészet mai nyelve nem ez. Egyébként Forgács Péter filmjeinek a nyelve sem. Az installáció zsúfolt, túlcizellált, túlságosan kitölt minden felületet, nem hagy szabadon semmit a néző számára. A korszerű installálás (amelyre Wodiczko és Fiona Tan munkája is példa), a lemondás akár több felvetésről, díszítőelemről (aranykeretről, tüllfüggönyről, kitömött menyétről és művészi maszkokról) annak szellemében, ahogyan korábban a Dunai Exodust láttuk a Ludwig Múzeumban, valódi hozzászólást eredményezhetett volna a Másikról, a kirekesztésről, megbélyegzésről szóló közbeszédhez, nem pedig a múló időről szóló gondolatokhoz. Arra már volt példa, hogy Forgács Péter egy filmjéből installációt készített. Lehet, hogy most fordítva kellene tennie, és megcsinálnia ebből a rendkívüli alapanyagból – az új interjút is felhasználva – egy kevésbé esztétizált filmet.
Forgács Péter rendező nyerte el az idén az Erasmus-díjat, amelyet a hasonnevű holland alapítvány adományoz olyan személyiségeknek, akik jelentőset tettek az európai társadalmak, kultúra vagy társadalomtudományok fejlődése érdekében.
Forgács Péter „Col tempo” című munkáját választotta ki a zsűri a jövő évi Velencei Biennále magyar pavilonjában való részvételre - közölte a Műcsarnok. A privátfilmek felhasználásal készült epikus filmes műveiről ismert alkotó Rényi András kurátorral együtt pályázott.