szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A jeles német színházi és operarendező, Peter Stein ötlete volt, hogy összekapcsolja Csajkovszkij három operáját, az Anyegint, a Mazeppát, és a Pikk Dámát, és egymásután vigye őket színre a lyoni operaházban. Ötlete azon alapult, hogy mindhárom darab librettója Puskin művek inspirációja nyomán keletkezett, ami után már az sem véletlen, hogy a Csajkovszkij-ciklust Puskin fesztiválnak keresztelték el Lyonban.

A Csajkovszkij-operák közül elsőnek 1881-ben az Anyegint mutatták be Moszkvában, majd három évvel később a Mazeppát, végül 1890-ben Szentpétervárott volt a Pikk Dáma ősbemutatója.

Az Anyegint minden nagyobb operaház azóta is a műsorán tartja, és a Pikk Dáma is mind gyakrabban hallható, a Mazeppát ugyanakkor csak ritkán veszik elő. Stein – írja tudósításában az osztrák Die Presse című napilap – három egymást követő évben már bemutatta ezeket az operákat a rangos lyoni dalszínházban, most viszont mindhármat egymást követően több estén át tekinthetik meg a Csajkovszkij operáit kedvelők. (Lyonban egyébként John Eliot Gardiner és Kent Nagano után 2000 és 2003 között Fischer Iván volt a zenei igazgató, jelenleg pedig a japán Kazushi Ono tölti be ezt a tisztet.)

A Csajkovszkij-darabok jellegzetes szláv tónusát ragyogóan tolmácsolja az eufórikusan muzsikáló zenekar Kirill Petrenko 38 esztendős omszki születésű orosz dirigens vezényletével. Festőiek a színpadképek, és végig rendkívül érzékeny fényeffektusok szövik át Stein rendezését. Közös jellegzetesség például, hogy a mindhárom operában egyaránt bekövetkező katasztrófák előtt vezérmotívumként egyformán havazni kezd. A rendező remek ötlete az is, hogy a Pikk Dáma második felvonásában a grófnő színrelépésekor hirtelen minden a kártya színeivé, pirossá és feketévé változik, és említést érdemlő, hogy a hölgyet éppen tizenhárom szolga kíséri (amennyi a kártyák száma).

A túlnyomórészt orosz énekesekből álló magas színvonalat képviselő szereplőgárdából kiemelkedik a Mazeppa Kocsubejeként Anatolij Kocserga basszista, illetve Olga Gurjakova szoprán (Marija és Liza), de fenomenális az ukrán Olga Mykytenko is Tatjana szerepében. Ezt a produkciót okvetlenül mielőbb be kellene mutatni Bécsben is – lelkendezik cikkében az osztrák recenzens.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Kult

Bezárás előtt a világhírű sydney-i operaház?

A dán Jorn Utzon építész tervei alapján megépített és 1973 októberében megnyitott sydney-i operaházat dagadó vitorlákhoz hasonlatos jellegzetes formájának köszönhetően talán a legismertebb zenei szentélyként tartják számon a világban. Színvonalas zenei produkcióit évente kétmillióan látogatják. A házban öt színpad kapott helyet, ezek több mint 5500 nézőt tudnak befogadni. Az épület-komplexumban még öt próbára alkalmas stúdió, továbbá egy filmszínház is található.

Kult

Új igazgató a bécsi Opera élén

Az 54 esztendős francia Dominique Meyer váltja június végén a bécsi Staatsopert 18 éven át igazgató Ioan Holendert, és utána az új főzeneigazgatóval, az osztrák Franz Welser-Möst karmesterrel együtt vezeti majd a zenés színházat. Az osztrák Die Presse című napilap interjút jelentetett meg az új igazgatóval, amelyet a hvg.hu rövidítve közöl.