Tetszett a cikk?

Nyári fesztivál, gálaest csillagokkal – valljuk be, az ígéret haknigyanús. Ha azonban határozott koncepciójú, következetes menedzsment és tanácsadó áll a műsorszervezés/szerkesztés élén (mögött), az élmény átütő. A Veszprémi Ünnepi Játékokon Komlósi Ildikó és José Cura világszínvonalú estet adott július utolsó péntekjén.

Operagála Komlósi Ildikóval és José Curával
július 30. (a Veszprémi Ünnepi Játékok keretében)

A királynék városában, jó időben a várban tartják a koncerteket. A veszprémiek szerencséjére a közelmúltban modern sportcsarnok épült. Az Aréna a hangulatot ugyan nem kölcsönzi, az egyszeri események megtarthatóságát viszont bizonytalan időjárás esetén is szavatolja. Az akusztika sajnos nem túl jó, vagy a hangosítók nem „ültek” a helyzet magaslatán, így akusztikailag kevéssé értékelhető hitelesen a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának teljesítménye. Annyi mégis eljutott a hátsó sorokba is, hogy az együttes a temperamentumos argentin karmester vezényletével roppant színvonalasan játszik. A műsor egyáltalán nem volt laza nyáresti közhelygyűjtemény. Ellenkezőleg, a dráma, a mély érzések, a nagy formák kerültek előtérbe, cáfolva azt a hiedelmet, miszerint a fesztiválközönség nem kedveli a komoly dolgokat. Pedig nem zenei ínyencek ültek a nézőtéren (számos nagyra becsült, de a feinschmeckerségtől messze álló ismerőssel találkoztam).

José Cura és Komlósi Ildikó
©

José Cura első, 2000. nyári budapesti fellépése óta általános kedvence a magyar publikumnak, szívesen jön Magyarországra, de operaszínpadra csupán Szegeden lépett. Ha kérdezik, miért ott, és az Andrássy úton nem: rendszerint azt mondja, nem tudtunk megállapodni. (A szilveszteri esztrádját nem számíthatjuk operaházi fellépésnek.) Veszprémben in medias res a Bajazzók lélegzetelállító Prológjával vágott a dolgok közepébe, ékesen bizonyítván, hogy akárcsak felfedezője, Plácido Domingo hangját, az övét baritonális tónusok színezik. A finoman megszólaló Intermezzo alatt kicsit pihent, és visszaváltott jelenlegi fachjára, Canio áriájával. Komlósi Ildikó Bouillon hercegnő bonyolult áriájával lépett először színre: az Adriana Lecouvreurből való részlet sem a könnyen felismerhető gálaszámok egyike, mégis komoly ovációt kapott. Aztán jöttek a Parasztbecsület-részletek, amelyekben két hatalmas művész csúcsformában és igazi partnerségben mutatkozott meg. A jelenet többet ért, mint egyik-másik operaelőadás az Andrássy úton.

Tartalom, ízlés és elegancia hatotta át a program második felét is, Delila áriáján át a Cid Rodrigójáéig. E részben Cura néhány percre átvette a karmesteri pálcát Mario De Rosétól, és még ez sem ment a minőség rovására. Végül, hogy a népszerűség oltárán is áldozzanak, a Carmen legszebb mezzo- és tenoráriái hangzottak el, az Habanera kivételével, ezt ráadásnak tartogatta Komlósi Ildikó, hogy azután A vígözvegy Lippen schweigen-duettjével együtt vegyenek búcsút a tomboló közönségtől. Itt jutott eszembe a kérdés: érdemes-e szeretnünk az operaénekeseket? Az est zárása ugyanis az egy hónappal ezelőtti operaházi gálát idézte fel, amelyen Komlósi csak az Habanerát és Thomas Hampsonnal a Lippen schweigen-kettőst énekelhette. Szép, szolid emlékek egy különben szervezetlen-rendezetlen műsorról. Veszprémben a gondosan megtervezett és szeretettel végigvezetett produkció lehetőséget adott, hogy az énekesek valóban parádés, világszínvonalú teljesítményt nyújtsanak. Megjegyzem: Komlósi Ildikó a következő évadban semmit sem énekel a Magyar Állami Operaházban. Ha hallani szeretnék, utazzanak Barcelonába vagy Londonba.

Albert Mária,

Gramofon Zenekritikai Műhely

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Kult

„Oscar-díjak” az opera csillagainak

A filmvilág Oscar-díjaihoz hasonlóan hamarosan az opera műfajban is kiadnak Oscarokat. A veronai Aréna idei programsorozatának végén augusztus 31-én 13 kategóriában nyújtják majd át a Nemzetközi Opera Díjakat a legkiválóbb operaénekeseknek, rendezőknek, színpadképtervezőknek és jelmeztervezőknek. A díjakat a Veronai Aréna alapítvány finanszírozza.

Kult

Operacsillagok gálája: élmény az utcán is

Az európai operaházak sorra becsukják kapuikat, a neves szimfonikus zenekarok is elköszönnek az évadtól. A Berlini Filharmonikusok speciális műsorral és sztárvendéggel (idén például Renée Fleminggel), a müncheni Bayerische Staatsoper az évad legsikeresebb produkcióiból szervez sorozatot, egy-egy előadás ilyenkor a ház előtti téren kivetítőn is látható.

Hamarabb veszíthetik el leveleiket a fák ősszel a globális felmelegedés miatt

Hamarabb veszíthetik el leveleiket a fák ősszel a globális felmelegedés miatt

Keresik a rendőrök a trolin gyereket megütő és rángató férfit

Keresik a rendőrök a trolin gyereket megütő és rángató férfit

Az etióp hadsereg elfoglalta a lázadó tartomány székhelyét

Az etióp hadsereg elfoglalta a lázadó tartomány székhelyét