Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4a2f3aae-466c-4b80-b8b2-8176a0f39770","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Jannik Sinner szabadnapjait aktív pihenéssel tölti, csak most nem teniszütőt vett a kezébe.","shortLead":"Jannik Sinner szabadnapjait aktív pihenéssel tölti, csak most nem teniszütőt vett a kezébe.","id":"20241126_Jannik-Sinner-golfozik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a2f3aae-466c-4b80-b8b2-8176a0f39770.jpg","index":0,"item":"dce83749-d5f8-4861-b314-b5d4befac699","keywords":null,"link":"/sport/20241126_Jannik-Sinner-golfozik","timestamp":"2024. november. 26. 11:13","title":"Úgy látszik, Jannik Sinner golfban nem remekel, edzője jól ki is nevette – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","shortLead":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","id":"20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349.jpg","index":0,"item":"fa853e32-79db-4563-9cca-df05858ed5eb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","timestamp":"2024. november. 26. 06:41","title":"Ezek most a legmegbízhatóbb autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6754e4d2-603c-49dc-8206-8f646121362e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szakértő a vele készült interjú előzetesének megjelenése utáni napon kapott értesítést arról, hogy nem tartanak igényt a munkájára a Lázár János fennhatósága alá tartozó építési minisztériumnál.","shortLead":"A szakértő a vele készült interjú előzetesének megjelenése utáni napon kapott értesítést arról, hogy nem tartanak...","id":"20241125_Batonyi-Peter-muemleki-referens-kirugas-miniszterium-partizan-interju-szabadsag-ter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6754e4d2-603c-49dc-8206-8f646121362e.jpg","index":0,"item":"046a853b-b213-4a2d-ac3c-aa154f56990e","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_Batonyi-Peter-muemleki-referens-kirugas-miniszterium-partizan-interju-szabadsag-ter-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 19:09","title":"Nyilatkozott a Partizánnak, az Ügyfélkapuról tudta meg, hogy eltávolították a minisztériumtól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Futni mentem forgatókönyvírója korábban olyan filmekben dolgozott, mint a Pappa pia, a Valami Amerika 2. és 3. része, vagy a Csak szex és más semmi. ","shortLead":"A Futni mentem forgatókönyvírója korábban olyan filmekben dolgozott, mint a Pappa pia, a Valami Amerika 2. és 3. része...","id":"20241125_divinyi-reka-futni-mentem-herendi-gabor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"8f190675-72b6-4415-9cb6-4fdf864c475a","keywords":null,"link":"/kultura/20241125_divinyi-reka-futni-mentem-herendi-gabor","timestamp":"2024. november. 25. 15:15","title":"Divinyi Réka: Mostanában érzem először azt, hogy nem vagyok anyagilag biztonságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cebca97-394e-4824-a041-565e28430ade","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lassan 6 éve már annak, hogy a Sony végleg leállította az utolsó kézikonzolja, a PlayStation Vita gyártását. Azóta nem igazán volt hír utódról, de a háttérben egy friss jelentés szerint már zajlik az új konzol fejlesztése.","shortLead":"Lassan 6 éve már annak, hogy a Sony végleg leállította az utolsó kézikonzolja, a PlayStation Vita gyártását. Azóta nem...","id":"20241125_sony-playstation-5-kezikonzol-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cebca97-394e-4824-a041-565e28430ade.jpg","index":0,"item":"c2e1aa9e-f18e-41e4-8700-fbf24a2e8036","keywords":null,"link":"/tudomany/20241125_sony-playstation-5-kezikonzol-fejlesztes","timestamp":"2024. november. 25. 17:03","title":"Hatalmas visszatérésre készülhet a Sony, jöhet a legendás PSP utódja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"793cf47b-65c2-45c6-a936-359cb5b01de0","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Mesterembert például nem lehet majd kifizetni így.","shortLead":"Mesterembert például nem lehet majd kifizetni így.","id":"20241127_SZEP-kartyas-lakasfelujitas-kiderult-pontosan-mekkora-osszeg-milyen-celra-hasznalhato-fel-2025-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/793cf47b-65c2-45c6-a936-359cb5b01de0.jpg","index":0,"item":"3cee18ee-eada-42cd-a130-e6798b7760b9","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_SZEP-kartyas-lakasfelujitas-kiderult-pontosan-mekkora-osszeg-milyen-celra-hasznalhato-fel-2025-ben","timestamp":"2024. november. 27. 11:53","title":"SZÉP-kártyás lakásfelújítás: kiderült, pontosan mekkora összeg és milyen célra használható fel 2025-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eeddec92-9391-48c9-ab1c-afc267262842","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A tiltakozók szakértői kormányt követelnek a jövő évi választásokig.","shortLead":"A tiltakozók szakértői kormányt követelnek a jövő évi választásokig.","id":"20241126_albania-kormanyellenes-tuntetes-oszlatas-konnygaz-vizagyu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeddec92-9391-48c9-ab1c-afc267262842.jpg","index":0,"item":"f00539df-b6f9-4e51-9065-b9d508cf3b92","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_albania-kormanyellenes-tuntetes-oszlatas-konnygaz-vizagyu","timestamp":"2024. november. 26. 21:18","title":"Könnygázzal és vízágyúval oszlatták a kormányellenes tüntetőket Tiranában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17234d82-daa9-422f-bfd3-7081326a6d8f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"John Tinniswood bő fél éven át volt a cím birtokosa.","shortLead":"John Tinniswood bő fél éven át volt a cím birtokosa.","id":"20241126_legidosebb-ember-anglia-liverpool-john-tinniswood","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17234d82-daa9-422f-bfd3-7081326a6d8f.jpg","index":0,"item":"55059626-0487-4ba4-91b8-bc69890af6d5","keywords":null,"link":"/elet/20241126_legidosebb-ember-anglia-liverpool-john-tinniswood","timestamp":"2024. november. 26. 12:49","title":"Elhunyt a világ legidősebb férfija, 112 éves volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Dorothy Iannone egyik 1970-es képére festett jóslat: „A történelem következő nagyszerű pillanata a miénk lesz” beteljesedésére fél évszázadot kellett várni. Ami - a pop-art alapos tudományos feldolgozottságával és a feminista művészettörténet-írás több generációjával magunk mögött - legalábbis elgondolkodtató. A fergeteges, okos és üdítő bécsi kiállítás még inkább előtérbe hozza ezt a talányt. A Műértő cikke.
Az angliai gyökerű, de Amerikában kiteljesedett pop-art a New York-i iskola elitizmusával szemben boldog odaadással vetette bele magát a gazdasági prosperálást kísérő, korábban alantasnak tekintett fogyasztói, tömeg- és médiakultúrába. Amannak heroizmusával, egzisztencializmusával és háború utáni melankóliájával szemben a technikai fejlődésbe vetett hit, optimizmus és a fogyasztói bőségben való önfeledt megmártózás jellemezte. Demokratikus művészetkoncepciója értelmében közérthető nyelvet, olcsó és mesterséges anyagokat, az egyéni kézjegy érvényesítése helyett mechanikus sokszorosítási eljárásokat alkalmazott, és a tömegkultúra elemeit használta. Szorosabbra fűzte a kapcsolatot a mindennapi élettel, és szélesebb tömegek számára vált elérhetővé.
Egy dologban mégis egyezett az amúgy minden téren megtagadott elődökkel: férfisovinizmusában. A pop-art éppúgy exkluzív „férfiklub” jelleget öltött, mint a machomítosszal körüllengett absztrakt expresszionizmus. A hatvanas évek konzervatív, erősen patriarchális szemlélete nemcsak a nőt tárgyként, erotikus fogyasztási cikként kezelő reklámokban, a filmtermésben és a korszak mindezt leképező művészetében érhető tetten, de az interpretációban is megismétlődött. A férfikézben tartott kánon egyszerűen negligálta a párhuzamosan tevékenykedő női művészeket, s e kánon aztán évtizedeken keresztül, módosítás nélkül továbböröklődött, jóllehet már az évtized végét is az emancipációs mozgalmak jellemezték.
Ha lehet, az még talányosabb, hogy miért nem vette szárnyai alá a hatvanas évek végétől kibontakozó alternatív szemléletű feminista művészettörténet-írás azokat a női popművészeket, akik szép számban hoztak létre azonos kvalitású műveket, mint férfi kortársaik, holott kezdeti programja az elfeledett, a történetírásból kihagyott művészek felkutatása, „rehabilitálása” volt. Mindössze Marisol és Niki de Saint Phalle közülük az, akik mindkét kánonban helyet kaptak, még ha csak fenntartásokkal és a margón is. A többi most kiállított alkotó - Evelyne Axell, Sister Corita, Christa Dichgans, Rosalyn Drexler, Jann Haworth, Dorothy Iannone és Kiki Kogelnik, néhányan közülük még élnek - ki kellett böjtölje a harmadik feminista művészettörténész-generáció színre lépését, hogy újra felfedezzék, s ne minősüljön „árulásnak” az a testtel, szexualitással kacérkodó, női vágyakat deklaráló, a pornográfiát is megidéző „rosszlány”-attitűd, melyet a dogmatikus elődök még eretnekségnek tekintettek, s mint ilyet úgyszintén negligáltak.
A Power up. Female Pop-art (Felturbózva. Női pop-art) kiállítás ezt a méltatlan állapotot kívánja korrigálni. Új szempontok szerint vizsgálja meg a bebetonozott popkánont, és a kánonképzés önkényes szempontjait számba véve mutatja fel az ikonográfiai, technikai, attitűdbéli arzenál jelenlétét a nők művészetében. De azokat az apokrif elemeket is előtárja, amelyek nem feleltek meg a férfiak művészetéből levezetett, szűkre szabott szempontoknak. Forrásaikban alapvetően megegyeztek (fogyasztási tárgyak, magazinok, reklámok, filmklisék, képregény), de némi eltéréssel, mert például az olcsó tömegcikkek közt a nőknél nemcsak ipari termékek, hanem például felfújható gumi játékállatok is (Dichgans) megjelentek (ezeket később Jeff Koons „újrahasznosította”, és beemelte a szentesített elemek közé). A felszíni csillogás a megelőző generáció szubsztanciális mélységre való törekvésével szemben; a kollázsban, asszamblázsban testet öltő hulladékkultusz az átvitt értelemben vett tisztaságmániával szemben; a profán iránti rajongás az emelkedett metafizika ellenében és az egyedit háttérbe szorító tömegtermelés reflexiójaként a repetíció mind olyan elem, amely a nőknél is jelen van, akárcsak az appropriáció és a dizájn. A puha, varrott szobor pedig női lelemény volt: Jann Haworth (és Yayoi Kusama) előbb használta, mint a műfajból profitáló, azt egyéni kézjegyeként sikerre vivő Claes Oldenburg, akinek híres szobrait felesége, Patty Mucha varrta.
Niki de Saint Phalle: Daddy, 1972. Filmrészlet
Ennek az ellentmondásnak a feloldására az interpretáció kettős értékrendje szolgált. Női kézben a technika a magánszférába száműzött és lenézett női kézimunkával asszociálódott, és mint ilyen kirekesztődött az „alacsony” művészeti forrásai ellenére is „magas” művészetként aposztrofált pop-artból. Marisolnál a személyes érintettség minősült idegennek a távolságtartás, a „cool” hangütés elvárásával szemben, ahogy a kézműves technikával előállított szobrai (másoknál az ecsethasználat és a festés) a mechanikus sokszorosítás dogmájával mentek szembe. A rásütött „folk art” és „naiv” bélyeg megtette a hatását, és művészete alacsonyabb besorolást kapott.
Az eltérő stratégiák és az eltérő művészettörténeti megítélés különösen élesen jelenik meg a női test vonatkozásában. A nőt elszemélytelenítő, a szexuális vágy tárgyává, fogyasztási cikké, illetve nemi szervvé redukáló patriarchális értékrend és populáris kultúra, továbbá az ezt visszhangzó kortárs művészeti mainstream dilemma elé állította azokat a nőket, akik nem tudtak vagy nem akartak azonosulni ezekkel a klisékkel és a szűk mozgástérrel. Egyik oldalon az önfelszámolással egyenértékű, a nőt alárendelő értékrend elfogadása, másik oldalon a saját kézbe vett női szexualitás miatti kiközösítés a művészeti világból. Jól példázza ezt Axell - aki éppúgy csak gendersemleges vezetéknevét használta, mint Marisol - a Harald Szeemann vezette berni Kunshalle kiállításáról való kizáratásának képregénye. Esetében a nőszempontú saját test, a női szexualitás, erotika és nemi vágy cenzúra tárgya lett, míg mindennek a férfi kortársak (Wesselman, Allan John) által „szublimált”, valójában nyíltan szexista vagy brutális változatát a magas művészet aurája lengte körül. A nézőpont megfordítása és a női test visszakövetelése mellett a másik női stratégia a mimikri, a klisékkel való eltúlzott azonosulás és az azokra rájátszás révén a parodizálás - a párhuzamosan zajló amerikai vándorkiállítás, a Seductive Subversion, azaz Csábító rendzavarás társkurátora, Kalliopi Minioudaki szavaival: a „radikális nárcizmus” vagy „nárcisztikus rendzavarás” - volt.
A Power up (kurátora Angela Stief) illeszkedik a Kunsthalle gendertudatos kiállításpolitikájába és az elfeledett, ám kitűnő női művészeknek szentelt bemutatók sorába. A tárlat leginkább amerikai adósságot törleszt, illetve a mértékadónak tekintett amerikai pop-art képét módosítja. Kívánatos lenne, hogy az Európában és az alapvetően eltérő körülmények, a szocializmus hiánygazdasága dacára a keleti periférián is virágzó pop-art szintén revízió alá kerüljön. Ez utóbbi művészettörténeti feladat még összetettebb: hiszen itt nemcsak a női jelenlét, hanem a centrum által diktált kánonhoz való viszony is kérdéses. (Megtekinthető február 20-ig.)
Vezetőváltás a Műcsarnokban, tajvani kortársak Budapesten, portré Magyar Ádám festőművészről, szocreál Magyarországon, női pop art Bécsben, Contemporary Istanbul és Art Basel Miami Beach. Mindez és sok minden más a Műértő februári számában.
A Magyar Nemzeti Bank üvegtetejéről nyilatkozott a miniszterelnök. Lázár János szerint az összes jogszabályt betartották, jogszerű döntés volt, hogy kormányhatározat született az átépítésről.