Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a75968ff-a443-4d45-81be-5adcd766344a","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"Optikai kábellel kötnék össze Magyarországot és Azerbajdzsánt. A tízmilliárd eurós beruházásról a Puskás Arénában egyezkedett Szijjártó Péter azeri, román, grúz és bolgár miniszterekkel. Magyarország néhány éven belül a tenger alatti kábelek nagyhatalma lehet, de nagyon nem mindegy, hogy demokratikus vagy diktatórikus országok kezébe kerül-e az infrastruktúra.","shortLead":"Optikai kábellel kötnék össze Magyarországot és Azerbajdzsánt. A tízmilliárd eurós beruházásról a Puskás Arénában...","id":"20250314_Szijjarto-adatkabel-kibervedelem-hackertamadas-Azerbajdzsan-EU-Gruzia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a75968ff-a443-4d45-81be-5adcd766344a.jpg","index":0,"item":"65107c69-2beb-43e4-afc2-df792e0cf401","keywords":null,"link":"/360/20250314_Szijjarto-adatkabel-kibervedelem-hackertamadas-Azerbajdzsan-EU-Gruzia","timestamp":"2025. március. 14. 10:28","title":"Mi van, ha rossz kezekbe kerül Szijjártó Péter azerbajdzsáni álomprojektje?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sebián-Petrovszki László belenézhetett a szerződésekbe, azonban az adatok egy részét kitakarták, így nem derült ki, ki írta a szerződést és ki döntött róla.","shortLead":"Sebián-Petrovszki László belenézhetett a szerződésekbe, azonban az adatok egy részét kitakarták, így nem derült ki, ki...","id":"20250312_per-dk-olimpia-parizsi-luxusszalloda-sulyok-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07eb4238-4607-45e2-bb08-f1e4fe359d65.jpg","index":0,"item":"851ba0bb-b29b-4da3-96b7-17d0150b9da0","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_per-dk-olimpia-parizsi-luxusszalloda-sulyok-tamas","timestamp":"2025. március. 12. 17:55","title":"Perre megy a DK, hogy kiderüljön, mi történt az olimpia alatt a párizsi luxusszállodai szobákkal, amit Sulyoknak szántak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3b92024-5aa5-44c1-97d9-e179a6557111","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem Németországban fog készülni és többek közt kínai alkatrészek is lehetnek a vadonatúj Volkswagen ID.1-ben.","shortLead":"Nem Németországban fog készülni és többek közt kínai alkatrészek is lehetnek a vadonatúj Volkswagen ID.1-ben.","id":"20250313_minden-fronton-sporolos-a-vw-id1-legolcsobb-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3b92024-5aa5-44c1-97d9-e179a6557111.jpg","index":0,"item":"995d0ee4-eff2-43c0-84c6-c1c71975a720","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_minden-fronton-sporolos-a-vw-id1-legolcsobb-villanyauto","timestamp":"2025. március. 13. 07:21","title":"Minden fronton spórolós a VW legolcsóbb villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4760b2e-3ac4-487b-b007-6891f5f93a95","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Mark Thiessen konzervatív elemző kifejti, hogy a Fehér Ház szándékait rosszul értelmezik mind a bírálók, mind a Kijev-ellenes tábor hívei. Merthogy az amerikai elnök egyáltalán nem szerelmes Vlagyimir Putyinba, nem akar Moszkvának kedvezni, másfelől nem ellenséges az ukránokkal szemben.","shortLead":"Mark Thiessen konzervatív elemző kifejti, hogy a Fehér Ház szándékait rosszul értelmezik mind a bírálók, mind...","id":"20250312_Washington-Post-Marc-Thiessen-Trump-Ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4760b2e-3ac4-487b-b007-6891f5f93a95.jpg","index":0,"item":"baa84c1e-6b94-40e7-88d7-1f3ceab44f97","keywords":null,"link":"/360/20250312_Washington-Post-Marc-Thiessen-Trump-Ukrajna","timestamp":"2025. március. 12. 15:17","title":"A Washington Post kommentátora órákon át beszélt Trumppal, és szerinte sokan félreértik az elnök Ukrajna-politikáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d3bd3d0-3934-4fe7-923e-4f45178b5a55","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Azért, hogy csökkenjen a konfrontáció.","shortLead":"Azért, hogy csökkenjen a konfrontáció.","id":"20250312_orosz-amerikai-szvr-cia-rendszeres-kapcsolattartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d3bd3d0-3934-4fe7-923e-4f45178b5a55.jpg","index":0,"item":"3e124929-0fdd-42bd-b82e-94f680fe8045","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_orosz-amerikai-szvr-cia-rendszeres-kapcsolattartas","timestamp":"2025. március. 12. 11:36","title":"Az orosz és az amerikai hírszerzés igazgatója megállapodott, hogy rendszeresen tartani fogják a kapcsolatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297","c_author":"Bosch Rexroth ","category":"brandchannel","description":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban kellett kiszolgálni az egyik napról a másikra megváltozott és megnövekedett igényeket. Ez a lendület pedig csak fokozódik: a logisztikai fejlesztések és az innovációk véget érni nem akaró sorozata nyűgözi le a szakembereket azóta is. Podcastunkban a legújabb technológiai fejleményekről beszélgettünk meghívott szakértőnkkel.","shortLead":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban...","id":"20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297.jpg","index":0,"item":"68eeea6d-fbc3-4e56-8d80-8e25e99c737f","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","timestamp":"2025. március. 12. 11:30","title":"Gyártás, logisztika, innováció – az FMCG szektor újdonságai egy helyen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Bosch Rexroth Kft.","c_partnerlogo":"5e864c9e-2fbb-4faa-be3d-48cc625fba56","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora pénzeket visznek mostanában a mesterséges intelligencia fejlesztésébe vagy a kriptovalutákba. Mi van, ha egy gigantikus lufit fújunk épp, és honnan vehetjük észre, hol a határ a kockázatkeresés és az őrültség közt?","shortLead":"Aki még emlékszik a dotkomlufira vagy a 2007–2009-es válságra, kínosan érezheti magát, amikor azt hallja, hogy mekkora...","id":"20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f6d6de0-c84a-4552-b35e-1e75cd76caa9.jpg","index":0,"item":"a779c1ba-20ae-4098-9c00-5ffdbfbf0107","keywords":null,"link":"/360/20250312_egy-masik-kozgazdasag-valsag-lufi-tularazas","timestamp":"2025. március. 12. 15:00","title":"A csúnya válság első jele: senki nem mer szólni, hogy válság jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64693e65-1706-4ccf-86f6-eeb9e6fdf06d","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterségeshús-piac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.","shortLead":"Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterségeshús-piac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat...","id":"20250313_muhus-piac-orban-kormany-betiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64693e65-1706-4ccf-86f6-eeb9e6fdf06d.jpg","index":0,"item":"9480210f-755d-4450-b598-f1d0bf782926","keywords":null,"link":"/360/20250313_muhus-piac-orban-kormany-betiltas","timestamp":"2025. március. 13. 19:48","title":"A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„A XXI. századi Magyarországnak ugyanolyan jelképe legyen a SkyCourt, mint a Lánchíd a XIX. századi Budapestnek” – fogalmazta meg a Ferihegyi repülőtér 2A és B utasterminálját összekötő „égi udvar” megrendelője, a Budapest Airport Zrt. presztízscélját a reptér-üzemeltető fejlesztési igazgatója, a német Stephan Schattney. A szerénynek nem nevezhető szlogen mellett jóval prózaibb, de legalább olyan fontos mozgatói voltak a bő kétéves építkezésnek. A 75 évre üzemeltetési jogot nyert német Hochtief-többségű cég a privatizációs szerződésben összesen 261 millió euró összegű fejlesztést vállalt 2012-ig. A március végétől a légi utasok számára megnyíló új fogadóegységgel ebből több mint 100 milliót letudott (egyéb beruházásokkal együtt már 212 millió felett jár). Emellett – a kiszolgálás korszerűsítésén kívül – saját bevételei növelésére célszerű volt bővítenie az utasokat költésre ingerlő boltok, éttermek területét is. Ami a végeredményt illeti, az építészszakma úgy értékelte, meggyőzően hangolta össze a presztízsszempontokat és a funkcionális igényeket a tervező Tima Zoltán – a Középület-tervező Zrt. Ybl-díjas építésze –, hiszen az épületet a Lánchíd tervezőjéről elnevezett Tierney Clark-díjra érdemesítette.
A metszetében behajlított tenyér formáját idéző, a két terminált összekötő kagylóhéjépület kétségtelenül átszabta a több mint egy évtizede változatlan ferihegyi arculatot – az évek alatt finoman szólva jellegtelenné kopott 2A terminált 1985-ben, a 2B-t 1998-ban húzták fel. A tervezőnek egyszerre kellett szolid, de nagyvonalú megoldást találnia, ami egyben – repülőtérről lévén szó – hadiüzemhez fogható biztonsági-funkcionális követelményeknek is megfelel. Szolid annyiban, hogy a parkolófrontról az új egység ne nyomja agyon a meglévő tömböket, de a homogenitással együtt azért a nemzetközi repülőterekkel vetekedő impozáns teret érzékeljen a belépő a 70 x 130 méteres területen. Tima – akit a Hochtief a repülőtér 2005-ös privatizációs pályázata idején is felkért a fejlesztési tervek elkészítésére – nem vett mintának egyetlen légikikötőt sem, de elmondása szerint leginkább a rendet sugalló müncheni és a nemrég elkészült heathrow-i terminál hatott rá.
Eredetileg vasbeton épületet álmodott, hullámzó, fehérre festett tetővel, de meg kellett békélnie a technikai lehetőségekkel – nem volt mód helyben ilyen méretű betonelemeket legyártani. Így váltott a látványt meghatározó, burkolt acélrácsos tetőszerkezetre, amit levegőssé tesznek a 70 méteres fesztávolságú, 14 acéláthidaló között végigfutó ablaksorok. A természetes fény amúgy is átjárja a csarnokot, a forgalmi előtér, a beton felé nyíló tenyér, vagyis az egész épületoldal káprázásmentes üvegfalat kapott. A világtrendnek megfelelően a világos-fényes-fémes tér színvilága egytónusú, a fehér, a világosszürke, visszafogott színek uralják. A három méter széles acélgerendákat a repülőgéptestekhez hasonlatos lemezekkel borították. A légies küllem nem öncélúan hullámzik az utastér felett. Olyan funkciókat rejt, mint a karbantartás közlekedőútjai, de ez szolgál vészhelyzet esetén a tűzrendészetileg fontos füstelvezetésre is, ott futnak továbbá a Magyarországon egyedülálló, úgynevezett high-fog rendszerű vízpermetes oltórendszer vezetékei.
Miközben ez a repülőtér központi fogadója, mégsem ide került a főbejárat. Az utasok továbbra is a két régi terminálbejáraton közlekedhetnek, a SkyCourt a kapocs a két szárny között. Ezentúl végre fedett területen lehet átérni A-ból B-be. Az utasok számára láthatatlan olyan új funkciókat is ellát a csarnok, mint az eddig különválasztott csomagkezelés központosítása. Szembetűnő változás lesz, hogy gyorsul a biztonsági átvilágítás, mivel az eddigi maximum 5 helyett egyszerre 12 kapun haladhatnak keresztül az utasok, A kereskedelmi terület – a most elkészült épület 24 ezer négyzetméteres alapterületén belül – 4300 négyzetméterrel nő. Ez annyira nem marad észrevétlen, hogy az ellenőrzés után csak a Heinemann duty free üzletén átsétálva érhető el a tranzitváró, illetve a beszállókapuk. Nemzetközi tapasztalatok szerint ezzel a módszerrel 20-25 százalékkal növelhetők az eladások, vagyis minden negyedik-ötödik utas vásárol valamit. Bár Schattney hangsúlyozta, hogy a SkyCourt-beruházás célja nem elsősorban a kereskedelmi bevételek növelése, a fejlesztéstől azt várja, hogy a nem légi közlekedésből származó jelenlegi évi 30-35 millió eurós bevétel 25-30 százalékkal nő, aránya pedig 30-ról 40 százalékra emelkedjék az összbevételen belül. Hogy a kereskedősor ne dúlhassa szét harsány színvilágával az épület visszafogott eleganciáját, az építész világító sorvezetővel határolta le az üzlethelyiségeket.
Az indulási szinten a luxusmárkáké a főszerep, egyebek mellett Hugo Boss-, Burberry-, Longchamp- és Ralph Lauren-divatüzlet, valamint Swarovski-ékszerbolt is lesz ott. A nemzetközi repülőtereken és pályaudvarokon megszokott módon a galérián kapnak helyet a kávézók és éttermek, így a Leroy, a Burger King, a Kentucky Fried Chicken és a Costa Coffee. Világszinten is újdonság, hogy a Foodcourt teljes bútorzatát is a reptér-üzemeltető cég választotta ki. „Azt akartuk erősíteni, hogy az utasok kellemes körülmények között várakozhassanak, így nem fért bele az a kompromisszum, hogy egy étterem esetleg a gyorsabb fogyasztás végett kényelmetlen ülőbútorokat helyezzen el” – magyarázta Schattney.
A következő etapban a két régi terminálrész belső felújítása következik, ami inkább a közlekedőterek bővítését célozza, folytatva egyes SkyCourt-dizájnelemeket. A további fejlesztések, a jelenleginél több repülőgép fogadására alkalmas új mólók építése csak a 11 milliós utasszám elérése után kezdődik. Idén várhatóan 8,7 millióra nő az utasszám a tavalyi 8,2-ről – nagyjából ennyit hoz a Ferihegyen újonnan megjelenő öt légitársaság, köztük az ötcsillagos Qatar Airways és a közelmúltban visszatért holland KLM. Ha Ferihegy egyhamar nem is válik Frankfurttá – mint Schattney fogalmazott –, halaszthatatlan volt a keleti blokk és Nyugat-Európa közötti első számú átszállóhely státusához méltó új utasfogadó megépítése.