szerző:
Rác András
Tetszett a cikk?

Miként öltözzünk március idusán, hogy a barikád mindkét oldalán megfeleljünk? Forradalmi divatdarwinizmus utcai harcosoknak, árakkal.

Essünk át az alapismereteken. Idézzük fel a Nyúl vagy kacsa című képet. Az illúziókeltő ábrázolás azt bizonyítja, hogy bár a vonalak és pontok egyetlen halmazát vetette a grafikus papírra, mégis lehet kétértelmű a kép. Ha innen nézzük, egy kacsát látunk hosszú csőrrel, ha onnan, akkor egy nyulat nagy fülekkel. Pedig ugyanazokról a vonalakról és pontokról van szó. Mi az illúziókeltés kulcsa? Az emlőskedvelők a nyulat látják meg hamarabb, az ornitológusok a kacsát. Vagyis mindannyian saját előítéleteink túszaként választunk értelmezést - állítja Ernst Hans Gombrich Művészet és illúzió című könyvében.

Gombrich elmélete fekteti le nemzeti ünnepi túlélőkészletünk alapjait. (A képet amúgy október 23-án publikálta a Fliegende Blätter című német vicclap, a dátum önmagában is üzenet.) Használjuk a barikád két oldalán emelt prekoncepciókat, és öltözzünk úgy, hogy ruházatunkban a nemzetszocialista kacsák és liberálbolsevik nyulak is felismerjék saját fajrokonukat. Lehetséges? Természetesen, s ezt a közös stílustörténelem teszi lehetővé. Emlősök és vízimadarak csak látszólag elszigeteltek, valójában osztoznak az őseiken törzsfejlődésük korábbi szakaszában.

Nyúl vagy kacsa? Nézőpont kérdése
Fliegende Blätter

A legfontosabb közös ősök az 1950-es évek színes bőrű karibi gengszterei, akik megtanították az európai fehéreket arra, hogy mire jó a ska zene és a rude boy viselet. Lázadásra, mi másra. Miután Jamaica felszabadult a brit uralom alól, a fekete bandavezérek és a nyomorból toborzott szabadcsapatok elfoglalták a fővárost, Kingstont. De nem csak utcai háborúval töltötték idejüket, hanem saját popkultúrát nevelgettek, amiben helyet kapott az exgyarmatosító fehér világ kigúnyolása és a vagyonos viselet ironikus majmolása. A paródia egyik tárgya a trilby kalap, ami az angol arisztokraták lovagló öltözetét idézte. A trilby a kingstoni favellákban szofisztikált munkaruhaként szolgált a machetés leszámolásokhoz.

Nem bírta azonban minden karibi a puskaporszagot és a vér látványát, így hát az egykori anyaországba, Angliába menekültek. Coventryben, a közép-angliai ipari városok legrondábbikában az 1960-as évektől bukkantak fel jamaicai bevándorlók, akik magukkal hozták a zenéjüket és divatjukat is. Itt is a munkanélküliség és a nyomor nevelte az utcai harcosokat, köztük a korai skinheadeket, akik gyorsan átvették a trilbyt, a ska zenét és mindent, ami a lázadáshoz kell. A kalap karimáját szűkre szabdalták, hogy gúnyolódjanak azokon, akik ezüstkanalat harapdálva születtek és az olcsó fekete munkaerőt alkalmazták. "A csonkítás a lázadás egy fajtája, paródia" - véli Gálos Viktor fotóművész, majd egy képre mutat, ahol a keskeny karimás kalapra brit nemzeti szalag került. "A trikolórral pedig katonás lesz, mint egy uniformisra aggatott kitüntetés, úgy viselik" - teszi hozzá.

Trilby kalap: tetszés szerint díszíthető
hvg.hu

A kokárda ünnepén a trilby, múltjára és örökségére tekintve tökéletes választás: megfelel a reggea-kedvelő, füvező nyulaknak, de magukénak tudják a négerverő kacsák is. Díszítsük trikolórral a Nemzeti Múzeumnál. Biztos beruházás 10 000 forintért.

Olcsóbb, de kevésbé stílusos megoldás a flat cap, nálunk hordársapka, amit hagyományos viseletben bármely Koltai Lajos holokausztfilm statisztájaként felvehetünk, de bőrfejre is alkalmas. "Egy skinhead hátratolva viseli, hogy látsszon, leborotválta a haját." Gálos megjegyzése azért fontos számunkra, mert ezzel elérkeztünk a stílus összhatásának próbatételéhez: nem elegendő beszereznünk az egyes ruhadarabokat, látnunk kell az összképet előre. Például szabadságunkban áll megőrizni hajunkat, hiszen érkezhetünk a sámánkacsa szub-szubkultúrából, de ehhez nem viselhetünk hordársapkát, mivel nincs tar koponyánk. Vegyünk belőle olcsó verziót 3000 forintért, hátha nincs kedvünk tarra nyírni fejünket és végül nem is használjuk.

A Martens eredetileg madárviselet. Dr. Klaus Martëns, a német hadsereg orvosa síszünetre távozott 1945 telén, de az aktuális orvosetikai kérdésekről elterelte figyelmét bokaficama. Egy náci orvost persze nem könnyű agyoncsapni, rögtön a megoldást kereste, és a Luftwaffe repülőgépeinek futóműveiből leszakadt gumidarabokból új síbakancsot készített magának. A bakancs különlegessége a légbetétes sarokvédelem és a megerősített orr volt, amire az angol R. Griggs Group Ltd. 1952-ben megvásárolta a brit gyártási jogokat. Hamarosan angolosították a nevet, védjeggyel látták el és AirWair néven piacra dobták. A kékgalléros skinheadek 1960. április 1-jén ismerték meg az első 1460-as modelt, mint munkavédelmi ruhát, 8 pár fűzőlyukkal, okker varrással és pogóbíró ökörbőr anyaggal. Akárcsak egy jamaicai rude boy, a fémbetét itt is tömegoszlatóként szolgált a táncparketten, focimeccsen vagy tüntetésen.

Vajon a Martens nem túl egyértelműen visszatetsző harci dísz a bolsi-fülesek számára, mikor a Petőfi-szobornál koszorúznak? “Nem szabad beletűrni a nadrágot”, ajánlja Szakos Kriszta stylist megoldásként, “és lehetőleg ne fekete bakancsot válasszunk. De ha már fekete, akkor esetleg egy fém színű vékony szalagot tegyünk rá.” Utóbbi javaslatot más szakemberek már-már veszélyesen homoerotikusnak tartják. Azonban ők is egyetértenek abban, hogy a betűrt nadrág ismét a harcrakész hangulatot hirdeti. “Olyan ez, mint a kopasz fej. A Martens elvékonyítja a bokát, felveszi a láb formáját, csupaszságot üzen” - tér vissza Gálos korábbi gondolatmenetéhez. Általános a konszenzus: célunknak megfelel a barna vagy a vörös árnyalat, e színekkel már tartozhatunk ide is, oda is.

Triplán. A Martens az Martens.

Szóval a Martens vállalható tétel megfelelő színben és csakis szabadon szálló nadrágszárral, de legalább 25 000 forintot szánjunk rá. A cipőfűző ne legyen se fehér (skinhead-jelvény), se piros (punk attribútum), se kék (rendőrgyűlölő mod) se zöld (anarchista) se rózsaszín (koalák). Minden más változat rendben van.

Széljegyzet: a sors iróniája, hogy a Martens rajongók elveszítették az autentikus angol forrásukat 2003 márciusának idusán (ismét üzenet a számunkra), amikor Kínába költözött a gyártás. Az elbocsátott munkások végkielégítésként bakancsot kaptak. Minden bizonnyal néhány helyi ázsiainak megmutatták búcsúajándékukat. Mark Twain szerint a történelem sosem ismétli magát, csak rímel.

Szintén a jamaicai tanítómesterek hagyták a bőrfejűekre a nadrágtartót. A brit arisztokrata és gazdag polgár viselet a karibi és a közép-angliai lázongók számára ugyanúgy a gúny célpontja volt, mint a trilby kalap. A bőrfejűek vastagítottak rajta, de ez nem kötelező számunkra. Már-már a határvidéken járunk vele, ezért ha kísérletezni szeretnénk, vegyünk alá inget, és viseljük szabályosan, ne nyeglén oldalunkon himbálva. 3000 forint (ing nélkül).

Elképzelhető, hogy a kora tavaszi napon hűvös idő akadályozza az utcai ünneplést, ekkor öltözzünk melegen, és koncentráljunk a kabátkérdésre. Bombert ne vegyünk. Lapos, széles vállat kölcsönöz, ami egyértelműen a harcikacsák sajátja, míg a ''szoftosan legömbölyített” a nyulaké. Jelen tanulmány szerzői az Új Színház előtt folytatott labormunkában a sportdzsekit tesztelték, be is vált, bár a kísérleti ny... a tesztcsapat sportos alkatú amúgy is. Klasszika filológusok vegyenek alá valami mást is, hogy elrejtsék a könyvtári éveikben nőiesre finomodott vállukat. 15 000 forint.

Lonsdale... nagyon nehéz kérdés. Bokszoló sportmárka, érthető, mit szeretnek rajta a vízimadarak. Sőt, némi nyelvi leleménnyel még a gyűlöletbeszédet tiltó törvények eszén is túljárhat viselője: ha ráveszünk egy kardigánt, és csak félig zipzárazzuk be. A ''V”-alakban összetartó kardigán egyik oldalon a ''Lo” és a másikon ''le” betűket takarja, amivel az ''NSDA” betűk maradnak szabadon. Az NSDAP-t, vagyis Hitler Nemzetszocialista Munkáspártját idéző betűkép a márkatulajdonost is megbotránkoztatta, hiszen ismerünk fekete bőrű celebeket is a Lonsdale-t kedvelők körében, mint például Mohamed Alit. Gyorsan szervezett egy divatbemutatót, ahol Benetton minden színében felvonultak a modellek, de hiába, az urbánus harckultúrában megmaradt a betűjáték hagyománya bizonyos márciusi ifjú-körökben is. Túl egyértelmű üzenetet küld, hanyagoljuk.

Lonsdale. Kombinálható üzenet
Fazekas István

Nadrág lehet bármi, csak ne kord. Különösen ne fenéktájon kikopott kord, megint csak intellektuális ülőmunkát feltételez. A szűkre szabott, gyűrődésmentes Levi Strauss bakanccsal ismét világossá teszi, melyik párthoz tartozunk (összhatás!), így aki Martenst húz, vegyen térdzsebes nadrágot, amit nem tűr be, ahogy azt korábban megtanultuk. Árát a pragmatikus kérdések határozzák meg. Mi a nyúzható verziót ajánljuk, úgy 15 000 forintért.

Végül három fontos megjegyzés azoknak, akik a pesti utcákon kacsacsőrű emlősként a barikádok közé szorulnánk. Először is az eszmei kétlakiság költséges mulatság, a fenti ruhatár 68 000 forintba is kerülhet. Másodszor, nem elegendő a fentiek tankönyvszerű ismétlése, szükséges a lelemény, a háttérkutatás és az alkotó szenvedély. Harmadszor: ha bármely oldalnak megfelelhetünk, bármely oldaltól kaphatunk pofont is. A fenti tudást mindenki saját felelősségére használja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!