szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Akár száz Dongót is láthatnak az érdeklődők hétvégén, Makón, ahol pénteken kezdődik a 6. Országos Dongós Találkozó. A segédmotorral felszerelt kerékpárokat hívták Dongónak, a járműveket az 1950-es években gyártották Székesfehérváron, és sokáig meghatározták itthon az utcák képét.

Bíró Ferenc szervező elmondta, hogy a hatodik találkozóra eddig ötven dongós jelentkezett az ország különböző szegleteiből és a határon túlról. A korábbi tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy akár kétszer ennyi is összegyűlhet hétvégére az 1950-es, 1960-as évek utcaképét meghatározó járműből.

A háromnapos rendezvényen a résztvevők megismerkedhetnek egymás kétkerekűivel, melyeket pénteken a közönség is megszemlélhet a Hagymatikum fürdő előtti Makovecz téren - mondta a szervező.

Szombaton 40-45 kilométeres túrára indulnak a vendégek, ellátogatnak Óföldeákra a fatornyos templomhoz, miközben gyorsasági és ügyességi versenyt is rendeznek. A Dongó - ha nem is hosszú távon - akár 50 kilométer per órás sebességgel is tud "repeszteni", az ügyességi feladatok fajtái azonban behatároltak, hiszen a biztonságos haladáshoz érdemes két kézzel szorítani a segédmotorral felszerelt kerékpárok kormányát - közölte Bíró Ferenc.

Vasárnap az érdeklődők a Maros-parti strandon csodálhatják meg a veterán járműveket.

A kerékpárokra szerelhető segédmotorok gyártásának ötlete 1953-ban merült fel Magyarországon, így akarták megkönnyíteni a vidéken élők közlekedését. A lehetőségeket számba véve a magyar mérnökök úgy döntöttek, hogy egy olasz motort "adaptálnak". Az első Dongókat 1954 augusztusában gyártották a székesfehérvári Vadásztölténygyárban, ahol minden szükséges eszköz megvolt az egyszerű technológiát igénylő motorok előállításához.

A kétütemű motorok sorozatgyártását egy évvel később kezdték, a boltokban 1480 forintért lehetett megvásárolni, ami akkor két-három havi átlagfizetésnek felelt meg. Árulták kerékpárral együtt is körülbelül 2200 forintért. A léghűtéses, 38 köbcentiméteres motorok legnagyobb teljesítménye 0,8 lóerő 4600-as percenkénti fordulatszámon.

A motorok nagy előnye volt, hogy a korabeli kerékpárokra két csavarral fel lehetett erősíteni. Fogyasztásuk csekély, 100 kilométerenként megelégednek 1-1,5 liter benzinnel, és karbantartásuk sem igényelt különösebb műszaki ismereteket.

Az 1957-ig gyártott Dongók vesztét a segédmotor-kerékpárok megjelenése okozta, a kétsebességes, kényelmesebb járművek kiszorították őket a piacról.

Veteránmotoros körökben az aprócska segédmotorral felszerelt kerékpárok igen népszerűek, volt olyan találkozó, melyen egy Dongót választottak közönségdíjasnak a látogatók.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!