Rákay Philip az izgalmas, finom női hangot szereti
Van, aki egy lágy, női hangtól alél el, mást jobban felráz egy alkohol áztatta reszelős férfi orgánum. A színek és szlogenek mellett hasznos marketingeszköz lehet a hang is, ezzel pedig a média, a reklámszakma és a közlekedési cégek is élnek. Minden országnak jól jöhet egy Szalóczy Pál.
"Elnézést, hogy megszólítom, de muszáj megkérdeznem. Amíg a Hegyi Barbara beszélt angolul, értettem mindent, ő olyan jó magyarosan mondta, de most valami olyasmit hallok a megállóknál, hogy "action". Akkor most akciózni fognak?" – egyik reggel ezzel az aggodalmas kérdéssel fordult oda hozzánk egy idős hölgy a 4-6-os villamoson. Megnyugtattuk, hogy valószínűleg csak a "connection" (csatlakozás) szót értette félre, és nem lesz semmilyen akció.
Bár a tervek szerint 2014-ig szólt volna a Combinókon az utastájékoztatás öt színész – Hegyi Barbara, Nagy-Kálózy Eszter, Rudolf Péter, Szerednyey Béla és Pusztaszeri Kornél – hangján, a BKK jóval előbb váltott. Mindezt azzal magyarázták, hogy a színészek szerepeltetése ütközne egységes utastájékoztatási koncepciójukkal, mely szerint minden felszíni járművön ugyanaz a hang szól.
Facebook-felkelés Szalóczy Pálért
Az új Alstom-kocsik esetében már másképp gondolkodtak, és a jól beválthoz nyúltak vissza. Egy facebookos "népi felkelés" (a csoport 98 tagot szippantott be), és egy szintén facebookos álláskereső poszt hatására maga Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója kereste meg az ország legismertebb hangjaként számon tartott, éppen munkanélküli Szalóczy Pált, hogy vállalja a feladatot.
"Nagyon meglepődtem és nem is akartam elhinni, azt gondoltam, csak valamelyik barátom akar megviccelni" – mondta a hvg.hu-nak Szalóczy, aki, miután 2011 végén elbocsátották a Magyar Rádiótól, a közösségi portálon kezdte el "árulni a hangját".
"Mióta az eszemet tudom, BKV-s vagyok, szóval kirázott a hideg. Örülök, hogy megint Öné lesz a Metró Hangja cím!", "Méltánytalanul mellőztek!", "Az ajtók záródnak, a fülek kinyílnak eme finom orgánumra!" – a BKK vezető hangját most ilyen és ehhez hasonló üzenetekkel bombázzák. Ő úgy tudja, a cég előzetes felmérést is végzett arról, ki legyen az új metrókocsik hangja, az emberek 80 százaléka pedig őt akarta.
Mitől alél el az ország hangja?
Szalóczynak, aki azt is megosztja velünk, hogy a combínós színészek fizetése körül kirobbant botrány miatt ő már szerény gázsival dolgozik, ez rutinpálya: negyven évet rádiózott, a régi metrókban övé többek között a "Kérem, vigyázzanak, az ajtók záródnak!" mondat, de a MÁV vasútállomásain is az ő hangja dominál.
A MÁV-nál van kiképzés |
Bár évtizedekkel ezelőtt a MÁV-nál az állomási személyzet végezte a bemondást, nagyjából a rendszerváltás óta kialakították annak a lehetőségét, hogy ez előre felvett hangról történjen. A legfrissebb trendek szerint erre már a vasutas tiszti iskolában is kiképezik a forgalmistákat, a hangosbemondókat pedig úgy helyezik el, hogy fülmagasságban legyenek. Ennek megállapítására folyamatosan végeznek hallhatósági méréseket az állomásokon. A legtöbb vasútállomáson szintén Szalóczy Pál hangját hallhatjuk országszerte, mellé pedig néhány évvel ezelőtt csatlakozott Rábai Balázs is. |
Azt mondja, szerencsés alkat, és szinte sosem volt hangi betegsége, viszont nem is dohányzott, ami megkímélte attól, hogy elfátyolosodjon, és rekedtté váljon a hangja. Bár általában nem BKV-zik, egyszer már tesztelte az új felvételt, amivel - bár kicsit halknak tartja - elégedett.
Szalóczy zárásképp azt a kulisszatitkot is megosztja velünk, hogy bár neki civil emberként másodlagos, ki mondja be az állomások nevét, jobban el tud alélni egy lágy, női hangtól, mint mondjuk egy férfi baritonjától.
A BKK-nál tehát van mozgás hang-fronton, kérdés, nem jobb-e az állandóság? A marketingszakember azt mondja: jobb, főleg, ha a hangokról van szó, amelyek nehezebben rögzülnek, mint az olyan vizuális elemek, mint a színek, vagy a szövegek.
A kulturáltság mítosza a villamoson
Egy márka felépítésében nincs kiemelkedő jelentősége a hangnak, stratégiailag mégis fontos szerepe lehet, ha az emberekhez elég gyakran, és elég hosszú ideig jut el - magyarázza a hvg.hu-nak Törőcsik Mária marketingszakember. A Dallas, vagy mondjuk a Malév zenéje például az évek során beivódott az emberek emlékezetébe, de a pacalpörköltet kevergetve a csatornák évek óta változatlan hangjainak köszönhetően azt is pontosan tudjuk, a TV2-re vagy az RTL Klubra kapcsolt át a párunk a szomszéd szobában.
És mivel minden márka esetében fontosak a stabil elemek, ezeken nem is érdemes gyakran változtatni. Sokan ezért sem tudják hova tenni a Combinón történt hirtelen fordulatot. Törőcsik szerint a színészek hangja több volt, mint útvonaljelző szöveg: az intelligencia és a kulturáltság mítoszát is előhozták, plusz tartalmat adtak az utazáshoz.
Hasonlóképp látja Ságodi Gabriella beszédtanár is, aki emberinek és személyesnek találta az újítást. A színészek alkalmazásáról általában pedig azt mondja, azért jó "használni" őket, mert bármilyen helyzethez tudnak alkalmazkodni; akármikor elő tudják venni a kemény, a komoly, vagy éppen az erotikus hangjukat.
Színészek a frontvonalban |
A két legnagyobb kereskedelmi tévé szintén színészeket választott a csatorna hangjának. A TV2 hangja 1998 óta Bognár Tamás, az RTL Klubon pedig a jellegzetes Maradjanak velünk mondattal Both András orgánumát hallhatjuk évek óta. A két csatorna tehát az állandóságot választotta: hangjaik a dizájnváltásokat és programátalakításokat is túlélték. Kautzky Armand és Dolmány Attila az HBO-n osztozik, Csőre Gábor a Minimaxon beszél, Szabó Sipos Barnabás a Story4-nek adja a hangját, az InfoRádión pedig korábban Helyey Lászlót hallhattuk. |
Ezt teszi például Nemes Takách Kata is az MR2-Petőfi Rádió hangjaként. A leginkább számtalan szinkronszerepéről ismert színésznőt elmondása szerint bármikor behívhatja a rádió, ha szükség van rá, közben pedig ugyanúgy instruálják, mint a rendezők a színészeket. "Mondd vidámabban, mondd hangosabban, légy szexisebb" – a hangnak sokszínűnek kell lennie.
Tévút a whiskey-szivar kombó
Amikor Ságodi Gabriellát arról kérdezzük, mitől lesz szerethető egy hang, azt mondja, mindegy, hogy férfi, vagy női, csicsergős, vagy mély orgánumról van szó, lényeg, hogy karakteres és könnyen felismerhető legyen.
Tiszta, pontos és egészséges hangokra van szükség, ezért ostobaságnak tartja, ha valaki cigarettával vagy alkohollal próbálja mélyíteni és szexibbé tenni a hangját, hiszen abból 40 éves korra egy recsegős hang lesz. Mindkettő nagyon káros, szárít és berekeszt, de főleg a tenor és szoprán hangoknak tesz rosszat – magyarázza lapunknak a szakember.
Egy rekedt hangnak persze lehet erotikus töltete, ami kifejezetten hasznos lehet például egy-egy reklámban, egy csatorna állandó hangjaként viszont hosszútávon inkább irritáló - teszi hozzá. Ez persze nagyban függ az adott cég, vagy csatorna célközönségétől és a döntéshozók ízlésétől is. Törőcsik Mária mindezt azzal egészíti ki, hogy a mély, kellemes, barna orgánum inkább nyugalmat áraszt, míg a főleg a kereskedelmi rádiók által kedvelt csicsergős, vidám hang figyelemfelkeltésre szolgál. Utóbbinál szintén kétséges, hogy hosszútávon is tolerálható.
Mindezeken túl a hangsúly és a ritmus is nagyon fontos, mára ugyanis a magyar nyelvbe is bekúszott a szóvégek angolos felkunkorítása, és a rossz hangsúlyozás. Így például több olyan reklám is van, amit rosszul vesznek fel, aztán évekig abban a formában halljuk őket – magyarázza Ságodi, aki azt is nehezményezi, hogy a televízióban sokkal több a férfihang, holott kellemesebb lenne a fülnek, ha egyensúlyban lenne a női jelenléttel.
Izgalom és nyugodt erő
Mint Rákay Philiptől, a Magyar Televízió programigazgatójától megtudjuk, a köztévénél ez szempont volt, amikor az arculatváltás részeként Rátóti Zoltánt és Pikali Gerdát kiválasztották a csatorna hangjainak.
"Pikali Gerda hangja rendkívül kellemes, finom női hang. Úgy érzem, van benne valami izgalmas, lendületesen fiatalos, ugyanakkor mégis valami állandóságot sugall" – fejtette ki Rákay, majd hozzátette: "Rátóti Zoltán hangja szintén igen megnyerő, nagyon szimpatikus, nyugodt erőt, kiegyensúlyozottságot és biztonságot árasztó."
Az MTV és az MTVA a választás előtt hangcastingot tartott, és egy szakmai grémium választott a meghívott neves művészek közül, amivel hosszútávon azt szeretnék elérni, hogy a nézők megszokják, megszeresék, és nem csupán ismerősükké, de "családtagjukká" is fogadják őket.
A szigor nem csak a tévénél, a Magyar Rádiónál is nagy, ott ugyanis a mai napig működik a mikrofonbizottság. A rendszer lényege, hogy a rádió dolgozóinak évente le kell adniuk egy hanganyagot, amelyről a bizottság eldönti, alkalmas-e arra, hogy tulajdonosa megszólaljon a rádióban. Így pedig az sem ritka, hogy valakinek felfüggesztik az engedélyét. Ilyenkor jobb esetben a szerkesztési munkákban kell kiélnie magát, míg szintbe nem hozza beszédkészségét, rosszabb esetben pedig az állását is elveszítheti, aki elbukik a szűrőn.