A film, ami "nem hagyja a nézőt kényelmesen hátradőlni"

Fliegauf Bence filmjéről, a Csak a szélről közölt méltató kritikát hétfőn a Der Standard című osztrák napilap, megállapítva, hogy az alkotás nem hagyja "kényelmesen hátradőlni" a nézőt.

  • hvg.hu hvg.hu
A film, ami

A Csak a szél "egy aktuális, erősen átpolitizált témát olyan filmes formában dolgoz fel, amely többet vár el a nézőtől, mint hogy kényelmesen megelégedjen saját megdöbbenésével. Egyúttal a rendező több szimpátiát közvetít szereplőivel, mint a legtöbb, a tragikusra sokkal inkább kihegyezett film" - írta a vezető osztrák liberális lap az Ezüst Medvével és számos más európai filmdíjjal kitüntetett alkotásról, amely a következő napokban a bécsi Viennale filmfesztiválon is látható. A Berlini Filmfesztivál zsűrijének nagydíja "több, mint megérdemelt" jutalom volt az alkotásért - olvasható a cikkben.

A belga Dardenne-fivérek filmjeinek védjegyét, a szereplőt a válla felett követő kézikamerát Fliegauf Bence és Lovasi Zoltán operatőr saját, lírai interpretációban használja - írta a kritikus.

A lap értékelése szerint Fliegauf filmje kifinomultan érezteti a mindennapos fenyegetést. Ennek érdekében a nézővel soha nem közöl többet, mint amit szereplői tudnak. Csak egyszer használ párbeszédet arra, hogy nyíltan bemutassa a mindennapos cigányellenességet. A két rendőr közötti jelenet az egyetlen megalkotottnak ható rész a filmben, mert itt a nézőhöz beszélnek, és nem közvetlenül az ábrázolt valóságból vezethető le - írta a lap.
 

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Szomoru Miklós: Mi sem vagyunk tökéletesek, ne akarjunk tökéletes kertet!

Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.