szerző:
Nagy Dániel
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Legalább akkora kihívás a könyvek mellett tartani a nagykorúvá érett Harry Potter-rajongókat, mint az új nemzedék megszólítása a piacra betörni kívánó, feltörekvő szerzőknek.

Megdönthetetlennek tűnik a roxforti varázslótanoncok kalandjairól szóló könyvek és filmek sikere, a könyvkiadók a hollywoodi filmesekkel szövetségben mégis nagy erőkkel keresik azokat az írókat, akik a Harry Potter utáni korszak sztárjai lehetnek, vagy legalább olyan nemzetközi hírnévre tehetnek szert, mint az Alkonyat-széria szerzője, Stephenie Meyer. Ambiciózus szerzőkből és az izgalmas-fantáziadús ifjúsági regényekből nincs hiány, mégsem egyszerű a helyzete annak, aki meg akarja törni Potterék uralmát, vagy Meyer vámpírjainál hatásosabban akarja megigézni a tinédzsereket.

A Harry Potter-brigád: legyőzhetetlenek?

Az utóbbi időkben az ifjúsági irodalom két nagyágyúja, Az éhezők viadalának szerzője, Suzanne Collins, valamint a Percy Jackson és Az olimposziak című sorozatot jegyző Rick Riordan együttesen is csak harmadannyi könyvet adott el, mint a J. K. Rowlingtól majdnem 350 millió példánnyal elmaradó Meyer. Sikerük azon múlik, hogy képesek-e eltalálni a Z generáció, a komputertechnológiához köthető tömegkommunikációs eszközök használatát szinte születésüktől elsajátító nemzedék ingerküszöbét.

Leginkább a filmvilág segítheti ebben a szerzőket, hiszen a könyvkiadók már megtanulták, hogy a nyomtatott termékek forgalmazásának jövője a filmiparra jellemző marketingstratégiák mentén képzelhető el. Aligha meglepő, hogy a legfiatalabb olvasókat megcélzó művek bemutatóját legalább akkora felhajtás övezi, mint a nagy költségvetésű filmek premierjét. A filmipar és a fiatal olvasók megszólításában érdekelt könyvmogulok is egyre inkább egymás alá dolgoznak, a milliós példányszámú ifjúsági művek megfilmesítési jogaira rögtön lecsapnak a hollywoodi filmstúdiók.

E körben az eddigi legnagyobb sikert a 20th Century Fox könyvelhette el két éve a magyarországi mozikban is bemutatott első Riordan-adaptáció 226 millió dolláros bevételével. A Villámtolvaj című filmet ugyanaz a Chris Columbus rendezte, aki az első Harry Potter-mozit, ám bevételei még a negyedét sem érték el annak, amit a Harry Potter és a bölcsek köve hozott 2001-ben a rivális Warner Brosnak, amely mellesleg az egyik legígéretesebb Potter-klón könyvsorozat, Angie Sage Szeptimuszának filmes jogait is birtokolja.

A misztikus-romantikus ifjúsági irodalom nagy ígérete Erin Morgenstern, akiben minden megvan ahhoz, hogy a következő évtizedben felzárkózzon a Rowling–Meyer-pároshoz. Első sikerkönyvében az amerikai horrorirodalom őshazájában, Massachusetts államban felnőtt, a blogszférában és az internetes közösségi hálók világában otthonosan mozgó írónő a képzeletbeli viktoriánus környezetben játszódó, Magyarországon még kiadatlan Night Circusban kreatívan ötvözte egymással a Harry Potter-féle varázsvilág misztikumát az Alkonyat-sorozat romantikájával.

Egyre nagyobb lányok szeretik Pattinsont.

Morgenstern hat számjegyű összeget kapott a könyvért, amelynek megjelenése előtt már tárgyaltak vele a megfilmesítésről az Alkonyat-filmeket gyártó Summit Entertainment képviselői. Morgenstern könyvét külföldön 30 kiadó is meg szeretné jelentetni, dollármilliókat sem sajnálnak a forgalmazási jogokért. A brit Random House kiadó a könyv világához illeszkedő internetes szerepjátékot készíttetett, hogy a facebookozó és twitterező fiatalok játékosan megismerkedjenek a könyvvel a szeptemberi szigetországi premier előtt.

Az Alkonyat- és a Potter-univerzum szintézisétől várja a sikert a magyar piacon még ismeretlen, amerikai Julie Cross és Laini Taylor. Cross Tempest című könyvének hőse egy 19 éves fiú, aki visszautazik az időben, hogy megmentse a barátnője életét. Taylor pedig a The Daughter of Smoke and Bone-ban különleges képességekkel bíró, kék hajú természetfeletti lények háborújába csöppenő lány kalandjait meséli el. Mindkét könyv megfilmesítési jogai elkeltek: a Tempestet a Summit Entertainment, az Amazon.com-on 2011-ben a legjobb tinédzserkönyvnek választott Taylor-művet a Universal Pictures viszi vászonra.

Nagy keletje van a piacon a posztapokaliptikus világokban játszódó ifjúsági regényeknek is. Ebben a műfajban a horrorirodalom legújabb kori gigásza, Stephen King kedvence, Justin Cronin alkotta eddig a legnagyobbat A szabadulással, amelynek filmes jogait 1,75 millió dollárért Ridley Scott produkciós cége vette meg. Ez a monumentális mű inkább a fiatal felnőtteket, nem pedig a tinédzsereket célozta meg, ellentétben Karen Thompson Walker regényével, a The Age of Miraclesszel. A brooklyni első könyves szerző regényében egy 11 éves kaliforniai kislány olyan világban kénytelen leélni tinédzserkorát, ahol egy katasztrófa következtében a napok fokozatosan hosszabbodnak, mígnem 24 órával megnyúlnak.

A számítógépesjáték-tervezőből íróvá avanzsált, Sanghajban született, de Texasban élő 28 éves Marie Lu trilógiára tervezett Legendjének első darabja olyan kamaszokról szól, akik 2130-ban élnek a szomszédjaival háborúban álló Kaliforniai Köztársaságban. A két szerző közül eddig Marie Lu munkája jelent meg a Putnam kiadó gondozásában, Karen Thompson Walker első regénye pedig stílusosan 2012 leghosszabb napján, június 21-én kerül a könyvesboltokba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!