Orbán: Évente egymillió forintot ad a kormány otthonteremtésre az állami alkalmazottaknak
A támogatás összevonható az Otthon Start hitellel is és szakértők szerint jelentős előnnyel járhat az állami foglalkoztatottak számára.
Lehetséges vörös cipellők, Over the Rainbow, gyáva oroszlán és Dorothy mellőzésével nem erőszakot tenni az amerikai filmipar egyik legféltettebb kincsén? A válasz igen, de csak az előjátékig szabad elvinni a dolgot, és trükközni is kell hozzá.
Az Óz, a hatalmas előzményfilm, azokba az időkbe rántja vissza a nézőket, amikor a trükkjeivel később Smaragdvárost dróton rángató kamuvarázsló még maga sem járt a sárga köves úton, hanem vándorbűvészként, Oscar Diggs (James Franco) néven hajszolta a megélhetést, a hírnevet és a nőket. Egyik műfajban sem volt igazán nagy mutatványos, sőt egy hódítási kísérlete olyan rosszul sikerül, hogy el is kell hagynia a vándorcirkuszt, nehogy szerelemféltésből széttépje egy féltékeny erőművész.
Menekülés a színekbe
Menekülni a Tim Burton és Terry Gilliam ízlésvilágát idéző fekete-fehér karneválból hőlégballonnal lehet a legstílszerűbben, Kansas viszont nem az a vidék, ahol csak úgy hirtelen felindulásból lehet ilyet tenni. Érkezik az Óz-mítosz védjegyének számító tornádó, ez a pompás színek és fantasztikus lények birodalmába vezető dimenziókapu, ahol minden trükköt el lehet lőni, amit csak a látványköltségvetés megenged. Az alkotók nem is spóroltak a munícióval, olyan hihetetlenül aprólékosan kidolgozott, digitális flóra- és faunaorgiát tolnak, melyben minden bokor mögött ott pulzál egy csillámfaszláma.
Diggs sármja és olcsó mutatványai ebben a cifra közegben hatékonyabban működnek, mint a fekete-fehérben; a nép a szabadíts meg minket a gonosztól prófécia letéteményeseként messiásnak véli a bazári mágust, három boszorkány (Rachel Weisz, Michelle Williams, Mila Kunis – nem akármilyen trió!) fejét is sikerül elcsavarnia, örök hűséget esküszik neki egy londinerruhás szárnyas majom, és őt találja meg apapótléknak a világ legszerethetőbb árva porcelángyermeke. Kell ennél több? Bizony kell! Miután az elcsábított boszorkányok felfedik valódi jó-rossz kilétüket, a szélhámoson múlik a varázslatos birodalom jövője.
Hogy Óz valójában egy hatalmas csaló, már kiderült 1939-ben, sőt: ha pontosak akarunk lenni, már a Victor Fleming-féle adaptáció előtt cirka négy évtizeddel, L. Frank Baum klasszikus meseregényéből is. Ha csak ennyiről lenne szó, a Gonosz halott, valamint a Pókember filmekkel befutott Sam Raimi munkája tényleg nem lenne több két és fél óra érzékszerveket szórakoztatóan piszkáló semmitmondásnál, amely 3D-ben vési a fejünkbe: a nagy varázsló nem egyéb egy messziről jött, "azt varázsol, amit akar" vásári mutatványosnál, kinek megadatott a lehetőség, hogy grandiózus intrikáit szárnyas majmok, esküvői tortadíszre emlékeztető jótét lelkeknek, illetve más naiv porcelánnépek előtt adhatja elő, egy olyan világban, ahol minden más csodálatra méltó, az embert kivéve.
A tökéletes trükk
Ahhoz, hogy ez a film minimálisan több legyen a Disney aktuális effektarzenáljának parádéjánál, a főhősnek a végső leszámolás előtt elég Sir Thomas Edison nevét elővarázsolnia fekete cilinderéből. Abból a világból, ahonnan Oscar Diggs érkezett, mint tudjuk, nincsenek varázslók, akik meghallva a valóság borzalmát megszépítő, szemfényvesztésért epekedő segélykiáltásokat, emberfeletti csodákat téve tartanák ébren a reményt a halandókban. Nekünk csak egy Menlo Park-i varázslónk volt, el is követte a legnagyobb szélhámosságot, feltalálta az egyszemélyes filmvetítőt, a kinetoszkópot, a modern káprázatipar ősi eszközét.
Világra szóló trükkjének, a valóságból való kilépésre örök lehetőséget biztosító csodájának azóta is rabjai vagyunk, ki rövidebb, ki hosszabb ideig, ugye. Amikor olyan fikciót látunk pörögni a vásznon, amelyben otthonosan és jól érezzük magunkat, akkor az élmény ideig-óráig reményt adhat, azonban az ennek illúzióját keltő eszközök teljesen használhatatlanok a mozitermen kívül; senki sem várja el azt a filmes varázslóktól, hogy fantasztikus találmányaikkal valóban olyan világot teremtsenek körénk, mint amelyekbe alkotásaik révén belépést nyerünk.
Oscar Diggsnek, ennek a zsenialitást nélkülöző és kezdetben annál több rossz tulajdonsággal rendelkező, csodák birodalmába száműzött Edisonnak úgy kell varázsolnia, hogy nincsen mágikus képességek birtokában, miközben tudja: az általa keltett káprázat egy egész világ sorsára van hatással. Ha nem jön be az átverés, akkor a minden hasznos-haszontalan tevékenységre képes, de a gonosszal szembeni fizikai ellenállásra totálisan képtelen tömegek maradnak alul, illetve reményvesztetten kiszolgáltatva két gonosz boszorkány önkényének.
Persze – Disney-produkció lévén – utóbbi forgatókönyv szóba sem jöhet, Oscar Diggs végrehajtja a nagy mutatványt, amelynek, mint minden tökéletes trükknek, természetesen ára van: sosem szabad kiderülnie, hogy valójában átverés áll mögötte. Így az ő személyes dicsősége örökre smaragdvászon mögött kell, hogy maradjon, addig az időtlen időkig, amíg a következő kansasi tornádóexpresszen érkezik egy fiatal naiva, aki kutyájával és barátaival énekelve, dalolva és táncolva le nem rántja a leplet a rejtélyről, pont mint a Scooby Dooban.
Óz, a hatalmas
amerikai film
Rendező: Sam Raimi
Főszereplők: James Franco, Michelle Williams, Rachel Weisz, Mila Kunis
hvg.hu-értékelés: 3.5/5
(Az Óz, a hatalmas március 7-étől látható a mozikban.)
A támogatás összevonható az Otthon Start hitellel is és szakértők szerint jelentős előnnyel járhat az állami foglalkoztatottak számára.
A gázai humanitárius katasztrófa okozta egyre komolyabb nemzetközi felháborodás engedményekre kényszerítette Izraelt.
Békés Márton elmesélte első találkozását Magyar Péterrel, némileg árnyalva Orbán Viktorék narratíváját.
Hozzászólásáért akár egy év börtönnel is büntethetik.
Hamis magánokirat felhasználása miatt adtak ki elfogatóparancsot a férfi ellen.