szerző:
Nagy Dániel
Tetszett a cikk?

Lehetséges vörös cipellők, Over the Rainbow, gyáva oroszlán és Dorothy mellőzésével nem erőszakot tenni az amerikai filmipar egyik legféltettebb kincsén? A válasz igen, de csak az előjátékig szabad elvinni a dolgot, és trükközni is kell hozzá.

Az Óz, a hatalmas előzményfilm, azokba az időkbe rántja vissza a nézőket, amikor a trükkjeivel később Smaragdvárost dróton rángató kamuvarázsló még maga sem járt a sárga köves úton, hanem vándorbűvészként, Oscar Diggs (James Franco) néven hajszolta a megélhetést, a hírnevet és a nőket. Egyik műfajban sem volt igazán nagy mutatványos, sőt egy hódítási kísérlete olyan rosszul sikerül, hogy el is kell hagynia a vándorcirkuszt, nehogy szerelemféltésből széttépje egy féltékeny erőművész.

Menekülés a színekbe

Menekülni a Tim Burton és Terry Gilliam ízlésvilágát idéző fekete-fehér karneválból hőlégballonnal lehet a legstílszerűbben, Kansas viszont nem az a vidék, ahol csak úgy hirtelen felindulásból lehet ilyet tenni. Érkezik az Óz-mítosz védjegyének számító tornádó, ez a pompás színek és fantasztikus lények birodalmába vezető dimenziókapu, ahol minden trükköt el lehet lőni, amit csak a látványköltségvetés megenged. Az alkotók nem is spóroltak a munícióval, olyan hihetetlenül aprólékosan kidolgozott, digitális flóra- és faunaorgiát tolnak, melyben minden bokor mögött ott pulzál egy csillámfaszláma.

forumhungary

Diggs sármja és olcsó mutatványai ebben a cifra közegben hatékonyabban működnek, mint a fekete-fehérben; a nép a szabadíts meg minket a gonosztól prófécia letéteményeseként messiásnak véli a bazári mágust, három boszorkány (Rachel Weisz, Michelle Williams, Mila Kunis – nem akármilyen trió!) fejét is sikerül elcsavarnia, örök hűséget esküszik neki egy londinerruhás szárnyas majom, és őt találja meg apapótléknak a világ legszerethetőbb árva porcelángyermeke. Kell ennél több? Bizony kell! Miután az elcsábított boszorkányok felfedik valódi jó-rossz kilétüket, a szélhámoson múlik a varázslatos birodalom jövője.

Hogy Óz valójában egy hatalmas csaló, már kiderült 1939-ben, sőt: ha pontosak akarunk lenni, már a Victor Fleming-féle adaptáció előtt cirka négy évtizeddel, L. Frank Baum klasszikus meseregényéből is. Ha csak ennyiről lenne szó, a Gonosz halott, valamint a Pókember filmekkel befutott Sam Raimi munkája tényleg nem lenne több két és fél óra érzékszerveket szórakoztatóan piszkáló semmitmondásnál, amely 3D-ben vési a fejünkbe: a nagy varázsló nem egyéb egy messziről jött, "azt varázsol, amit akar" vásári mutatványosnál, kinek megadatott a lehetőség, hogy grandiózus intrikáit szárnyas majmok, esküvői tortadíszre emlékeztető jótét lelkeknek, illetve más naiv porcelánnépek előtt adhatja elő, egy olyan világban, ahol minden más csodálatra méltó, az embert kivéve.

A tökéletes trükk

Ahhoz, hogy ez a film minimálisan több legyen a Disney aktuális effektarzenáljának parádéjánál, a főhősnek a végső leszámolás előtt elég Sir Thomas Edison nevét elővarázsolnia fekete cilinderéből. Abból a világból, ahonnan Oscar Diggs érkezett, mint tudjuk, nincsenek varázslók, akik meghallva a valóság borzalmát megszépítő, szemfényvesztésért epekedő segélykiáltásokat, emberfeletti csodákat téve tartanák ébren a reményt a halandókban. Nekünk csak egy Menlo Park-i varázslónk volt, el is követte a legnagyobb szélhámosságot, feltalálta az egyszemélyes filmvetítőt, a kinetoszkópot, a modern káprázatipar ősi eszközét.

forumhungary

Világra szóló trükkjének, a valóságból való kilépésre örök lehetőséget biztosító csodájának azóta is rabjai vagyunk, ki rövidebb, ki hosszabb ideig, ugye. Amikor olyan fikciót látunk pörögni a vásznon, amelyben otthonosan és jól érezzük magunkat, akkor az élmény ideig-óráig reményt adhat, azonban az ennek illúzióját keltő eszközök teljesen használhatatlanok a mozitermen kívül; senki sem várja el azt a filmes varázslóktól, hogy fantasztikus találmányaikkal valóban olyan világot teremtsenek körénk, mint amelyekbe alkotásaik révén belépést nyerünk.

Oscar Diggsnek, ennek a zsenialitást nélkülöző és kezdetben annál több rossz tulajdonsággal rendelkező, csodák birodalmába száműzött Edisonnak úgy kell varázsolnia, hogy nincsen mágikus képességek birtokában, miközben tudja: az általa keltett káprázat egy egész világ sorsára van hatással. Ha nem jön be az átverés, akkor a minden hasznos-haszontalan tevékenységre képes, de a gonosszal szembeni fizikai ellenállásra totálisan képtelen tömegek maradnak alul, illetve reményvesztetten kiszolgáltatva két gonosz boszorkány önkényének.

Persze – Disney-produkció lévén – utóbbi forgatókönyv szóba sem jöhet, Oscar Diggs végrehajtja a nagy mutatványt, amelynek, mint minden tökéletes trükknek, természetesen ára van: sosem szabad kiderülnie, hogy valójában átverés áll mögötte. Így az ő személyes dicsősége örökre smaragdvászon mögött kell, hogy maradjon, addig az időtlen időkig, amíg a következő kansasi tornádóexpresszen érkezik egy fiatal naiva, aki kutyájával és barátaival énekelve, dalolva és táncolva le nem rántja a leplet a rejtélyről, pont mint a Scooby Dooban. 

Óz, a hatalmas

amerikai film

Rendező: Sam Raimi

Főszereplők: James Franco, Michelle Williams, Rachel Weisz, Mila Kunis

hvg.hu-értékelés: 3.5/5

(Az Óz, a hatalmas március 7-étől látható a mozikban.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!