szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Utolsó rendezéséről, Nemzeti Színház-beli küldetéséről beszélt Alföldi Róbert az Élet és Irodalomnak adott interjújában. A távozó igazgató szerint nagy része volt a Jobbik túl hangos tiltakozásának abban, hogy ő eddig a helyén maradhatott. Arról is beszélt, hogy utódjának, Vidnyánszky Attilának és neki vállvetve kellene küzdeniük a magyar színházi élet leginnovatívabb szereplőiért, a függetlenekért, akiket viszont a jelenlegi kulturális finanszírozási rendszer ellehetetlenít.

Alföldi Róbert szerint nagy része volt a szélsőjobbnak abban, hogy kitölthette hivatali idejét, mert a Jobbik volt az a párt, amely túl hangosan tiltakozott ellene. "Okosabban, intellektuálisabban kellett volna csinálni, akkor talán bejött volna nekik. Elcseszték" – vélte Alföldi Róbert, aki hozzátette, minden vele kapcsolatos botrány esetében volt valami fontosabb szempont is. "Voltak bizonyos helyzetek, amikor, hogy úgy mondjam, rezgett a léc, és mindig más okból nem esett le. Az például biztosan szerepet játszott ebben, hogy a Jobbik túl hangos volt" – magyarázta az Élet és Irodalomnak adott interjújában.

A Nemzeti Színház június végén távozó igazgatója megjegyezte, nagyon fontosnak tartja, hogy a színház politizáljon, de nem pártpolitikaként, hanem véleményt mondjon egy országról, egy nemzetről, foglalkozzon társadalmi ügyekkel, akár az emberek arcába vágva azokat. Szerinte egy olyan korban élünk, amelyben már nem lehet finoman közelíteni a témákhoz, azokat direkten kell bemutatni.

MTI / Földi Imre

Alföldi hozzátette, hogy bármilyen furcsán is hangzik, nem foglalkozott azzal, hogy elmozdíthatják állásából, vagy hogy folytathatja-e, mert mindig annyi feladata volt, hogy nem ért rá ezen szorongani.

Utolsó Nemzeti Színház-beli rendezéséről, Klaus Mann Mephistójáról Alföldi megjegyezte, nem "elköszönésnek" szánja, csak megrendezi, színházat csinál. "Nem életművet építek, hanem előadásokat csinálok. Mindig a következőt" – mondta hozzátéve, hogy a Mephistóval nem az a célja, hogy a szereplőiben konkrét személyekre ismerjen a közönség, és az egészet aktuálpolitikailag lehessen értelmezni, csak arra vállalkozik, hogy megmutassa, hova vezet, ha a politika belemászik a művészek életébe, és rossz választásokra kényszeríti őket.

"Nem lesz tehát ennek az előadásnak semmiféle bukéja vagy áthallása, nem lehet a konkrét szereplőket felismerni, nem lesz az én fotóm kirakva, és Vidnyánszky Attila sem lesz benne az előadásban, ezek ugyanis butaságok. Azt vizsgálom, hogy amikor a művészet összekeveredik a politikával, abból milyen helyzetek és milyen emberi tragédiák származnak. Hogy ebbe ki mit lát és hall bele abból, ami velünk történik, az nem az én dolgom" – magyarázta. Alföldi hozzátette, szerinte a Mephistónak összesen tíz előadása lesz.

"Amíg nincs átlátható, egyértelműen meghatározott szempontok alapján működő, igazságos finanszírozás, ehelyett személyes, vélt vagy valós politikai kötődések alapján történik a pénz kiosztása, addig, bárhogy hívjuk, ez nem jó törvény" – mondta az új előadó-művészeti törvényől. Megjegyezte, bár tudomásul veszi, hogy az állam bizonyos intézményeket fontosabbnak tart a többinél, ezt nem úgy kellene tennie, hogy más intézményeket ellehetetlenít. Példaként említette a független színházakat, amelyek a mai napig nem kapták meg a tavalyi pénzüket sem.

"Az, hogy mi most Vidnyánszky Attilával mint két ősellenség állunk egymással szemben, maga az abszurditás. Nekünk, két hiteles és ismert színházi embernek egymás mellett kellene küzdenünk a páratlanul értékes magyar színházi struktúráért, egyúttal annak legelevenebb és leginnovatívabb szereplőiért, a függetlenekért" – tette hozzá Alföldi.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!