szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nem tetszenek a munkakörülmények a Salzburgi Ünnepi Játékokon fellépő énekeseknek: azt mondják, hogy túl sokat, feleslegesen és pihenő nélkül kell próbálniuk.

Laura Aikin szoprán egy pénteki sajtóbeszélgetésen arra panaszkodott: heteken át úgy kellett próbálnia, hogy a színpadot élő moha, nagy por és mesterséges köd borította. A premier előtt pedig 36 órán belül le kellett tudniuk két zenekari próbát és a főpróbát. A bemutatóra a társulat fele lebetegedett vagy teljesen kimerült. Szerinte az előadás kezdete után 20 perccel már hallható volt, hogy az énekesek nem bírják.

Elisabeth Kulman a program miatt panaszkodott. Azt mondta: nem járható út, hogy öt nap alatt négyszer játsszák a Falstaffot. A burgenlandi magyar származású mezzo sztár legalább két, de inkább háromnapos szünetet szorgalmazott az előadások között, és szeretné, ha fizikoterapeuták, masszőrök, de még pszichoterapeuták is az énekesek rendelkezésére állnának az ünnepi játékokon.

Kulman felidézte: márciusban két és fél hétig próbálták a Falstaffot, az énekesek megtanulták a szerepet és a rendezést. Salzburgban mégis három és fél hetes új periódust írtak elő számukra júliusban, a szereplők azonban legtöbbször statisztaként lézengtek a színpadon, mert elsősorban a színpadi technika volt előtérben. Amikor viszont Zubin Mehta karmester nem sokkal a premier előtt megérkezett a zenekarral, hirtelen megint embert próbáló munka várt rájuk.

A próbákra az énekesek nem kapnak honoráriumot, ezt Alexander Pereira intendáns vezette be. "Szó nélkül tudomásul vettük ezt. Énekelni és játszani akarunk, célunk a lehető legjobban teljesíteni a rendező és a karnagy kívánságait. De régebben sokkal nagyobb védelmet élveztünk, most egyre nehezebb" - vélte Laura Aikin, hangsúlyozva, hogy más operajátszó helyeken azért még jó körülmények uralkodnak.

Az énekeseket orvosok is támogatják: Ingo Titze, a Utahi Egyetem munkatársa, Matthias Weikert regensburgi szakértő, valamint Joseph Schlömicher-Thier, a fesztivál háziorvosa egyaránt arról beszél, hogy sok énekes hangja túl van terhelve. Hangsúlyozták: a hang "érzékeny műszer", amelynek megfelelő környezetre van szüksége ahhoz, hogy jól működjön.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!