Bodnár Zsolt
Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?

Szepesi Niki és A szürke ötven árnyalata korában nehezen lépi át bármi is az ingerküszöbünket, de a gyerekek példaképének számító tinisztárok későbbi szexualitáshoz való viszonya még mindig elítélendő tabutémának számít. Pedig nem egy példát láttunk már az utóbbi években.

Nem is volt olyan rég, amikor az iskolakezdési akciók idején minden nagyobb áruház polcain a Barbie-korszak émelyítő pinkségét idéző Hannah Montana-termékek végtelen során kellett végigszenvednünk magunkat, ha a papír-írószer részlegen kívántunk vásárolni. A Disney-sorozat a mai napig rendkívül népszerű az általános iskolások körében, a tinisztárságából extrém gyorsan a felnőtt létbe csöppenő főszereplő, Miley Cyrus azonban mára aligha nevezhető a kislányok legjobb példaképének.

MTI/EPA

A cseroki indián származású lány jómódú művészcsaládba született, gyermekkorában rendszeresen járt templomba és még úgynevezett tisztasággyűrűt is hordott (az USA-ban divatos tisztasággyűrű viselői a házasságig tartó szexuális önmegtartóztatást fogadnak). A 2006-tól 2011-ig tartó Hannah Montana-sorozattal igazi sztárrá vált Miley 15 évesen még így írta le egy hacker által közzétett, fehérneműben és fürdőruhában pózolós fényképeit, melyek egyikén akkori barátja ölében fészkelődik: „buta és illetlen fotók” .

A világa azóta nagyot változott, 2013-ban felfogadta a botrányoktól szintén nem mentes Britney Spears menedzserét, Larry Rudolph-ot, aki valószínűleg nagy szerepet játszott a radikális imázsváltásban. A szőkére festett felnyírt haj, az állandóan kilógó gyíknyelv és a Rihanna–Lady Gaga tengely legmerészebb húzásaival versengő ruházat most már védjegyévé vált az egykori ártatlan tinisztárnak. Októberben megjelenő új lemezéből elsőként idén júniusban kaphattunk ízelítőt, a We Can’t Stop című, féktelen bulizásról szóló, és drogozásra utaló sorokkal ékesített dal formájában. Az azóta agyonjátszott számhoz természetesen klip is készült, melyben erősen hiányos öltözékben ugrabugrál, és barátnői hátsóját csapkodja.

A nyár folyamán Justin Bieberrel együtt beugrott vokálozni Lil Twisthez, a trió közös munkájának eredménye pedig a Twerk című szám lett. A 2013 egyik húzókifejezésé vált twerk azóta az oxfordi szótárba is bekerült, a tudományos definíció szerint twerkölni nem más, mint: „populáris zenére táncolni szexuálisan provokatív módon, a csípő kinyomásával, guggoló terpeszállásban”. Na, valami ilyesmit csinált Miley is az augusztusi MTV Video Music Awards-on, ráadásul a Blurred Lines című slágerét éneklő – egyébként házas ember – Robin Thicke ágyékának dörgölőzve. Az újságok azóta is cikkeznek az eseményről, javarészt kiemelve a performansz lehetséges negatív hatásait azon gyermekre nézve, akik még mindig példaképnek tekintik Miley-t.

És a gépezet megállíthatatlan. Alig néhány napja hozakodott elő legújabb dal/videoklip kombójával, és a kettő közül természetesen az utóbbival váltott ki nagyobb visszhangot. Míg a Wrecking Ball egy egyszerű ballada az elmúló szerelemről, a címben szereplő falbontó golyó pedig a magunk köré épített falak ledöntéséhez szükséges erő metaforája, Miley ezt a képi megjelenítésben szó szerint értelmezte – a klipben egy hatalmas golyón vonaglik anyaszült meztelenül. Ebben természetesen nem egyedül ludas, a videó rendezője Terry Richardson, aki a nyers szexualitáshoz való vonzalmáról is ismert celebfotós. A klip ezenkívül szuperközeli felvételeken mutatja Miley-t sírás közben, majd azt is láthatjuk, ahogy a művésznő egy kalapácsot nyalogat.

Természetesen nem Miley Cyrus az első ex-gyereksztár, akinek élete a felnőtté válás során valamilyen formában átalakult, és olykor félresiklott. Ha félretesszük a Macaulay Culkin-típusú drogos sztorikat, és csak a szexualitásukat hirtelen felfedező lányokra koncentrálunk, még mindig bőven találunk példát. Elég csak a Mickey Mouse Club nevű szkeccs-sorozat egykori gyerekszínészeire gondolni: amíg férfi fronton makulátlan a felhozatal (Ryan Gosling és Justin Timberlake is itt kezdte), női oldalról sem Christina Aguilera, sem Britney Spears nem számít erkölcsi mintának. Aguilera 22 évesen unta meg az álszenteskedést, és készítette el a Dirrty című szám fenékmutogatós klipjét, míg Britney lejtmenetét szinte végigközvetítette a bulvársajtó, ám idén ki tudja hányadik visszatérésére készül, új dalának sokatmondó címét is bejelentette már: Work Bitch.

http://i1.ytimg.com/vi/0aEnnH6t8Ts/hqdefault.jpg
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!