Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9e1fd292-078f-4e00-9608-81e9e8bb3e03","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Rágalmazás és becsületsértés miatt zajlott vizsgálat a Placebo frontembere, Brian Molko ellen. ","shortLead":"Rágalmazás és becsületsértés miatt zajlott vizsgálat a Placebo frontembere, Brian Molko ellen. ","id":"20250218_giorgia-meloni-ragalmazas-placebo-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e1fd292-078f-4e00-9608-81e9e8bb3e03.jpg","index":0,"item":"a63e5698-5406-452a-8e40-919a391571b0","keywords":null,"link":"/kultura/20250218_giorgia-meloni-ragalmazas-placebo-vademeles","timestamp":"2025. február. 18. 08:16","title":"Nácinak és fasisztának nevezte Giorgia Melonit, most vádat emeltek a brit rocksztár ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Csak a leállósávon lehet haladni. ","shortLead":"Csak a leállósávon lehet haladni. ","id":"20250217_Baleset-miatt-tobb-kilometeres-a-torlodas-az-M0-s-autouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934.jpg","index":0,"item":"9cdd1a0e-ebb3-4954-ac67-6eca9d2a0f37","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Baleset-miatt-tobb-kilometeres-a-torlodas-az-M0-s-autouton","timestamp":"2025. február. 17. 08:36","title":"Kilenc autó ütközött össze, több kilométeres a torlódás az M0-s autóúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0b3a60-9b08-43a4-89f1-bb03ee55d4fa","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A külföldi sztárokkal készült interjúiról ismert újságíró 76 éves volt. ","shortLead":"A külföldi sztárokkal készült interjúiról ismert újságíró 76 éves volt. ","id":"20250218_meghalt-navai-aniko-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0b3a60-9b08-43a4-89f1-bb03ee55d4fa.jpg","index":0,"item":"dfff3b4d-9e8f-4f6c-ab14-dfbd35cb37ee","keywords":null,"link":"/elet/20250218_meghalt-navai-aniko-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 09:02","title":"Meghalt Návai Anikó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b763bb26-815a-4163-b024-b39cf2133bf4","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Magyarország egész területén lehet számítani ellenőrzésre.","shortLead":"Magyarország egész területén lehet számítani ellenőrzésre.","id":"20250217_Hetfotol-egyhetes-kozlekedesbiztonsagi-ellenorzes-kezdodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b763bb26-815a-4163-b024-b39cf2133bf4.jpg","index":0,"item":"54a0b2b1-2d26-4b89-98c9-0e3ba8cd6e8f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Hetfotol-egyhetes-kozlekedesbiztonsagi-ellenorzes-kezdodik","timestamp":"2025. február. 17. 05:10","title":"Hétfőtől egyhetes közlekedésbiztonsági ellenőrzés kezdődik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"570918eb-a89f-4422-8309-5ad7e349839e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több weboldal üzemeltetője gondolja úgy, hogy bizonyos tartalmak megérik a pénzüket. Hamarosan a népszerű online közösségi platform, a Reddit fórumrendszer is rálép a fizetőfalas útra.","shortLead":"Egyre több weboldal üzemeltetője gondolja úgy, hogy bizonyos tartalmak megérik a pénzüket. Hamarosan a népszerű online...","id":"20250217_reddit-fizetofal-felallitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/570918eb-a89f-4422-8309-5ad7e349839e.jpg","index":0,"item":"99ab6989-6da2-41d3-b6b8-f7a1ffcfa702","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_reddit-fizetofal-felallitasa","timestamp":"2025. február. 17. 13:03","title":"Fizetős lesz a Reddit egy része","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a828b45-254b-4039-a4d4-abfda9beba76","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A helyszínre érkező mentők stabil állapotban szállították kórházba a beteget.","shortLead":"A helyszínre érkező mentők stabil állapotban szállították kórházba a beteget.","id":"20250218_Egy-jarokelo-elesztett-ujra-egy-ferfit-egy-budapesti-villamosmegalloban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a828b45-254b-4039-a4d4-abfda9beba76.jpg","index":0,"item":"47542368-cdab-4257-b1c0-0496406dc136","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Egy-jarokelo-elesztett-ujra-egy-ferfit-egy-budapesti-villamosmegalloban","timestamp":"2025. február. 18. 11:00","title":"Egy járókelő élesztett újra egy férfit egy budapesti villamosmegállóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2050b191-5097-40e3-9659-b72ab2efabac","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Návai az egyik első interjúját Andy Vajnával készítette, majd könyvet is írt róla.","shortLead":"Návai az egyik első interjúját Andy Vajnával készítette, majd könyvet is írt róla.","id":"20250218_vajna-timea-navai-aniko-bucsu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2050b191-5097-40e3-9659-b72ab2efabac.jpg","index":0,"item":"fb407bd8-1179-4afa-9125-8c838f5c2abe","keywords":null,"link":"/elet/20250218_vajna-timea-navai-aniko-bucsu","timestamp":"2025. február. 18. 10:15","title":"„Isten nyugosztaljon, te csodanő” – Vajna Tímea is búcsúzik Návai Anikótól ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"706515b9-5b81-47c3-81bb-4540058a50d3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szélsőjobb Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) szerezte a legtöbb szavazatot, de az ÖVP-vel zsákutcába torkolltak a kormányalakítási tárgyalások.","shortLead":"A szélsőjobb Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) szerezte a legtöbb szavazatot, de az ÖVP-vel zsákutcába torkolltak...","id":"20250217_Ausztriaban-a-neppart-es-a-szocialdemokratak-ismet-nekifutnak-a-kormanyalakitasnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/706515b9-5b81-47c3-81bb-4540058a50d3.jpg","index":0,"item":"4ac55cf4-9c33-4037-9560-50850ec9ac5e","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Ausztriaban-a-neppart-es-a-szocialdemokratak-ismet-nekifutnak-a-kormanyalakitasnak","timestamp":"2025. február. 17. 18:56","title":"Ausztriában a néppárt és a szociáldemokraták ismét nekifutnak a kormányalakításnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest 2.0: "Változtassunk, különben az egész összedől a francba"
Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?
Mi kell ahhoz, hogy Budapest egy élhető város legyen, és miben kell megváltozniuk a benne élőknek, hogy mindezt elősegítség? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a TEDxBudapestCity 2.0 előadócsapata a Design Terminálban.
A fenntarthatóság kétségkívül a huszonegyedik század egyik kulcskifejezésévé vált, valószínűleg már a könyökünkön jön ki ez a szó. Időről időre azonban érdemes elgondolkodni, mit is jelenthet számunkra, mit tudunk érte tenni – mondjuk városi szinten. Péntek este világszerte adtak otthont a TEDx közösségek a City 2.0 rendezvénynek, ahol a különböző előadók egy időpontban osztották meg elképzeléseiket és megoldásaikat a nyilvánossággal. Noha Amerikával ellentétben nálunk egy politikus sem beszélt a XXI. század városáról, azért megnyugtató, hogy helyettük jó pár fiatal végiggondolta a HVG által szervezett TEDxBudapestCity 2.0 előadáson, milyen is legyen az "új" Budapest.
Városlakó 2.0
Mit ér egy csúcs szuper metróhálózat, ha az ülések koszosak, ha a kocsikat megrongálták, és senki sem száll fel rá emiatt? Mit ér egy új park, amikor a bokrok alatt sörösüvegek vannak? Mit ér egy szelektív sziget, ha az emberek inkább mellé vagy a szomszéd üres telekre rakja a szemetét? És mit egy újragondolt város, ha a benne lakók nem akarnak felnőni hozzá? Nagyjából ezt a kérdéskört feszegette Nevelős Orsolya szerint nem elég a város modernizációja, a városlakóknak is meg kell újulniuk, a fenntarthatóság ugyanis társadalmi fogalom is.
Vagyis fel kell ismerni, hogy a város képét egyedül annak lakói alakíthatják – ez pedig elsősorban nem pénz, hanem tisztelet kérdése. Ahogy ő mondja: „Ahhoz, hogy legyen egy Budapest 2.0, kell, hogy legyen egy városlakó 2.0”.
Persze a modern városhoz modern utcák is kellenek. Ahogy az építészettel foglalkozó Smiló Dávid elmondta, az első közösségek nem utcarendszerre épültek, az csak az öntözéses rendszerek megjelenésével terjedt el. A ma megszokott strukturális utcakép viszont csak az utóbbi száz évben épült ki, ekkor jelentek meg az első jelzőlámpák. Ezzel együtt megkezdődött a közlekedés résztvevőinek elidegenedése – az utca közepén idegen a gyalogos, a járdán idegen az autó, szerencsétlen biciklist pedig sehol nem nézik jó szemmel. Ennek megoldása lehet a shared space, vagyis az osztott tér, ahol a gyalogost, az autóst és a biciklist nem választja el semmi.
2006-ban a londoni Kensigton High Streetet alakították át úgy, hogy kiszedték a járda melletti korlátokat, eltűntették a szegélyeket, a gyalogosátkelőket és a jelzőlámpákat is. Ezzel gyakorlatilag egy közös teret varázsoltak gyalogosnak, autósnak, biciklistának. Két év alatt 43 százalékkal csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma.
Smiló szerint Budapest 10-20 év múlva juthat el oda, hogy ilyen utcák is legyenek, egyelőre az Egyetem tér emlékeztet nyomokban erre a struktúrára, de a szegélyeket helyettesítő kis oszlopok még mutatják, hogy egyelőre nem bízunk egymásban.
City 2.0
De egy élhető városban a tömegközlekedésnek is élhetőnek kellene lennie. Várdai Péter formatervezőként tervezett egy különleges buszt és új forgalmi rendszert, amivel nemcsak a metropoliszok, hanem például a 7-es, 86-os buszon is csökkenteni lehetne a reggeli „heringfeelinget”.
Az általa tervezett 23 méter hosszúságú buszra 236 utas férne el kényelmesen. Olyannyira, hogy a jármű közepén még a hátizsákokat is tárolni lehetne. Az ajtók elég nagyok ahhoz, hogy a nyílás mögött álló embereket kikerülve fel- és le lehessen szállni; a háromfajta kijelző egyikén már a teljes útvonalról és az átszállási lehetőségekről is képes tájékoztatást kapunk; illetve a fából készült ülések könnyen tisztíthatók, és el sem áznak. A kényelem mellett az energiatakarékosságra is gondolt az alkotó: a cserélhető akkumulátorokat nem kell a négyórás töltöttség után kivenni a forgalomból, a kapaszkodókban és a padlóban elhelyezett szerkezetekkel pedig szimpla mozgásunkkal megtermelhetjük az elhasznált energia egy részét, így akár még mobilunkat is feltölthetjük.
„Az emberek igényt tartanak egy City 2.0-ra, de a kereteink még mindig az 1.0-t hirdetik” – vallja Halász Áron bringás aktivista. Szerinte az úgynevezett City 1.0 olyan, mint egy gyerekkori játék, amit megtalálunk, megsimogatunk, majd visszatesszük a fiókba, de már nem hoz különösebben izgalomba. „Miért ne lehetne a város egy nagy játszótér?” – teszi fel a kérdést, amire szerinte a lehető leggyorsabban kellene válaszolni, „változtassunk, különben az egész összedől a francba!”. Erre a változásra szerinte már vannak jó és rossz példák: jónak tekinti a Szépművészeti Múzeum előtti buszmegállóba vezető ösvény kialakítását, ellenben a Margit-hídon kiépített biciklis-járdás megoldás maga az „intézményesített káosz”.
Krajcsó Nelli viszont nem a budapesti káoszra kíváncsi, a Slow Budapest alapítója szerint ugyanis az embereknek le kell lassítaniuk ahhoz, hogy élni tudjanak egy nagyvárosban. Szerinte ugyanis nem igaz Arisztotelész mondása, hogy „a nagyváros nem egyenlő a nagyszerű várossal”; a nagyváros igenis nagyszerű, ám mindez csak rajtunk múlik.
Ő például minden napot a Duna-parton elfogyasztott reggelijével kezd, a városban botorkálva pedig mindig felfelé néz – így bukkan rá mindig újabbnál újabb részletekre, épületdíszekre, graffitikre, amelyek megmosolyogtatják, és kizökkentik a hétköznapok rohanó ritmusából.