Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"84de505c-ff66-4e82-b89b-f88079b434a9","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az állam által lélegeztetőgépen tartott sportlapnak még 3 milliárdnyi tartaléka van, így még nagyon sokáig probléma nélkül működhet tovább.","shortLead":"Az állam által lélegeztetőgépen tartott sportlapnak még 3 milliárdnyi tartaléka van, így még nagyon sokáig probléma...","id":"20250602_orban-viktor-kedvenc-lapja-nemzeti-sport-szollosi-gyorgy-veszteseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84de505c-ff66-4e82-b89b-f88079b434a9.jpg","index":0,"item":"48643fef-a601-4702-b14a-263778cf0618","keywords":null,"link":"/sport/20250602_orban-viktor-kedvenc-lapja-nemzeti-sport-szollosi-gyorgy-veszteseg","timestamp":"2025. június. 02. 17:30","title":"Orbán kedvenc lapja veszteséges, de a főszerkesztőnek rekordosztalékot fialtak a Puskás-relikviák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37743804-de7c-4d29-ba2b-85ac61863fc4","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Ha a kormány machinációi miatt nem omlana össze a főváros, a budapesti tömegközlekedés még összeomolhat. A két volt főpolgármester-jelölt egymást revolverezi a közlekedési vállalat szerződéseivel, pedig a korrupciót és adócsalást eredményező kontraktusban a Fidesz is nyakig benne van.","shortLead":"Ha a kormány machinációi miatt nem omlana össze a főváros, a budapesti tömegközlekedés még összeomolhat. A két volt...","id":"20250602_karacsony-vitezy-bkv-szerzodes-bolla-fuzik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37743804-de7c-4d29-ba2b-85ac61863fc4.jpg","index":0,"item":"0200734d-489f-4a4e-861f-5741adfce2fa","keywords":null,"link":"/360/20250602_karacsony-vitezy-bkv-szerzodes-bolla-fuzik","timestamp":"2025. június. 02. 06:30","title":"Versenyt fut Karácsony és Vitézy, hogy kit sodor el előbb a BKV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7e4ee9-bd11-49e2-9f63-a5ad4b65d065","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kizárják a Mindenki Magyarországa Néppártból azt, aki elindulna valamelyik választókerületben a legesélyesebb ellenzéki jelölt ellen.","shortLead":"Kizárják a Mindenki Magyarországa Néppártból azt, aki elindulna valamelyik választókerületben a legesélyesebb ellenzéki...","id":"20250601_Marki-Zay-Peter-part-mindenki-magyarorszaga-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7e4ee9-bd11-49e2-9f63-a5ad4b65d065.jpg","index":0,"item":"befad00c-eba2-4689-8df1-cd5339af5916","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_Marki-Zay-Peter-part-mindenki-magyarorszaga-valasztas","timestamp":"2025. június. 01. 20:27","title":"Márki-Zay Péter pártja nem indul a 2026-os választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f47f85e-f6a0-4a46-a317-1b7bfa2efe21","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Megőrizte a meccs elején megszerzett előnyét a címvédő.","shortLead":"Megőrizte a meccs elején megszerzett előnyét a címvédő.","id":"20250601_noi-kezilabda-bajnokok-ligaja-negyes-donto-gyor-odense","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f47f85e-f6a0-4a46-a317-1b7bfa2efe21.jpg","index":0,"item":"e9a82f6a-ccc2-4f7c-8f66-960434f85247","keywords":null,"link":"/sport/20250601_noi-kezilabda-bajnokok-ligaja-negyes-donto-gyor-odense","timestamp":"2025. június. 01. 19:44","title":"Végig vezetve nyerte meg hetedszer is a Győr a Bajnokok Ligáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ab42cd6-3f8e-46e3-9c93-0597217758af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miközben a hivatalos vámadatok szerint 95 százalékkal visszaesett Oroszországban az Intel chipjeinek importja (működnek a szankciók), a processzorszállítások állítólag nemhogy visszaestek, hanem még növekedtek is (mégsem működnek a szankciók). A magyarázat a kerülőutakban keresendő.","shortLead":"Miközben a hivatalos vámadatok szerint 95 százalékkal visszaesett Oroszországban az Intel chipjeinek importja (működnek...","id":"20250601_amerikai-szankciok-megkerulese-orosz-mikroelektronika-intel-amd-chipek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ab42cd6-3f8e-46e3-9c93-0597217758af.jpg","index":0,"item":"ec8b8656-97de-49af-b3a8-1a6e43e2e33b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_amerikai-szankciok-megkerulese-orosz-mikroelektronika-intel-amd-chipek","timestamp":"2025. június. 01. 16:03","title":"Itt valami nem működik: a 95%-os szankciók ellenére lubickol Oroszország a legjobb chipekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98af8446-1326-42f2-b9e5-00445257f9a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két év óta először fordult elő, hogy egy nagy telefongyártó okostelefon-sorozatának alapmodellje lesz a legkelendőbb telefon negyedéves szinten. A gyártó kiléte nem meglepetés, természetesen az Apple-ről van szó.","shortLead":"Két év óta először fordult elő, hogy egy nagy telefongyártó okostelefon-sorozatának alapmodellje lesz a legkelendőbb...","id":"20250602_legtobbet-vasarolt-okostelefon-modell-2025-q1-counterpoint-research","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98af8446-1326-42f2-b9e5-00445257f9a5.jpg","index":0,"item":"d60eaf0b-ad89-4ef7-bd5d-6ee35a416c9f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_legtobbet-vasarolt-okostelefon-modell-2025-q1-counterpoint-research","timestamp":"2025. június. 02. 11:23","title":"Melyik telefon kell most az embereknek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45580753-51c6-44fa-849d-87fbe865041f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Roman Seremeta szerint ezentúl minden teherautó és azok sofőrjei is potenciális fenyegetést fognak jelenteni az oroszok szemében.","shortLead":"Roman Seremeta szerint ezentúl minden teherautó és azok sofőrjei is potenciális fenyegetést fognak jelenteni az oroszok...","id":"20250602_ukrajna-haboru-pokhalo-hadmuvelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45580753-51c6-44fa-849d-87fbe865041f.jpg","index":0,"item":"5173df1e-9371-49ed-aff3-be93833b54d9","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_ukrajna-haboru-pokhalo-hadmuvelet","timestamp":"2025. június. 02. 19:05","title":"Ukrán professzor a Pókháló-hadműveletről: Ukrajna nemcsak repülőgépeket semmisített meg, fegyverként használta az orosz rendszer bizonytalanságát is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfit, akit zaklatásért jelentett fel a szomszédja, az óvodából vitték el, ahol kertészként dolgozott.","shortLead":"A férfit, akit zaklatásért jelentett fel a szomszédja, az óvodából vitték el, ahol kertészként dolgozott.","id":"20250602_serelemdij-rendorseg-gyanusitas-zaklatas-szomszedok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"fbb8dce9-8245-4621-b8a6-4f88bcc6a022","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_serelemdij-rendorseg-gyanusitas-zaklatas-szomszedok","timestamp":"2025. június. 02. 12:23","title":"Egymilliót kell fizetnie a rendőrségnek, mert a semmiért gyanúsított meg egy családapát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest 2.0: "Változtassunk, különben az egész összedől a francba"
Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?
Mi kell ahhoz, hogy Budapest egy élhető város legyen, és miben kell megváltozniuk a benne élőknek, hogy mindezt elősegítség? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a TEDxBudapestCity 2.0 előadócsapata a Design Terminálban.
A fenntarthatóság kétségkívül a huszonegyedik század egyik kulcskifejezésévé vált, valószínűleg már a könyökünkön jön ki ez a szó. Időről időre azonban érdemes elgondolkodni, mit is jelenthet számunkra, mit tudunk érte tenni – mondjuk városi szinten. Péntek este világszerte adtak otthont a TEDx közösségek a City 2.0 rendezvénynek, ahol a különböző előadók egy időpontban osztották meg elképzeléseiket és megoldásaikat a nyilvánossággal. Noha Amerikával ellentétben nálunk egy politikus sem beszélt a XXI. század városáról, azért megnyugtató, hogy helyettük jó pár fiatal végiggondolta a HVG által szervezett TEDxBudapestCity 2.0 előadáson, milyen is legyen az "új" Budapest.
Városlakó 2.0
Mit ér egy csúcs szuper metróhálózat, ha az ülések koszosak, ha a kocsikat megrongálták, és senki sem száll fel rá emiatt? Mit ér egy új park, amikor a bokrok alatt sörösüvegek vannak? Mit ér egy szelektív sziget, ha az emberek inkább mellé vagy a szomszéd üres telekre rakja a szemetét? És mit egy újragondolt város, ha a benne lakók nem akarnak felnőni hozzá? Nagyjából ezt a kérdéskört feszegette Nevelős Orsolya szerint nem elég a város modernizációja, a városlakóknak is meg kell újulniuk, a fenntarthatóság ugyanis társadalmi fogalom is.
Vagyis fel kell ismerni, hogy a város képét egyedül annak lakói alakíthatják – ez pedig elsősorban nem pénz, hanem tisztelet kérdése. Ahogy ő mondja: „Ahhoz, hogy legyen egy Budapest 2.0, kell, hogy legyen egy városlakó 2.0”.
Persze a modern városhoz modern utcák is kellenek. Ahogy az építészettel foglalkozó Smiló Dávid elmondta, az első közösségek nem utcarendszerre épültek, az csak az öntözéses rendszerek megjelenésével terjedt el. A ma megszokott strukturális utcakép viszont csak az utóbbi száz évben épült ki, ekkor jelentek meg az első jelzőlámpák. Ezzel együtt megkezdődött a közlekedés résztvevőinek elidegenedése – az utca közepén idegen a gyalogos, a járdán idegen az autó, szerencsétlen biciklist pedig sehol nem nézik jó szemmel. Ennek megoldása lehet a shared space, vagyis az osztott tér, ahol a gyalogost, az autóst és a biciklist nem választja el semmi.
2006-ban a londoni Kensigton High Streetet alakították át úgy, hogy kiszedték a járda melletti korlátokat, eltűntették a szegélyeket, a gyalogosátkelőket és a jelzőlámpákat is. Ezzel gyakorlatilag egy közös teret varázsoltak gyalogosnak, autósnak, biciklistának. Két év alatt 43 százalékkal csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma.
Smiló szerint Budapest 10-20 év múlva juthat el oda, hogy ilyen utcák is legyenek, egyelőre az Egyetem tér emlékeztet nyomokban erre a struktúrára, de a szegélyeket helyettesítő kis oszlopok még mutatják, hogy egyelőre nem bízunk egymásban.
City 2.0
De egy élhető városban a tömegközlekedésnek is élhetőnek kellene lennie. Várdai Péter formatervezőként tervezett egy különleges buszt és új forgalmi rendszert, amivel nemcsak a metropoliszok, hanem például a 7-es, 86-os buszon is csökkenteni lehetne a reggeli „heringfeelinget”.
Az általa tervezett 23 méter hosszúságú buszra 236 utas férne el kényelmesen. Olyannyira, hogy a jármű közepén még a hátizsákokat is tárolni lehetne. Az ajtók elég nagyok ahhoz, hogy a nyílás mögött álló embereket kikerülve fel- és le lehessen szállni; a háromfajta kijelző egyikén már a teljes útvonalról és az átszállási lehetőségekről is képes tájékoztatást kapunk; illetve a fából készült ülések könnyen tisztíthatók, és el sem áznak. A kényelem mellett az energiatakarékosságra is gondolt az alkotó: a cserélhető akkumulátorokat nem kell a négyórás töltöttség után kivenni a forgalomból, a kapaszkodókban és a padlóban elhelyezett szerkezetekkel pedig szimpla mozgásunkkal megtermelhetjük az elhasznált energia egy részét, így akár még mobilunkat is feltölthetjük.
„Az emberek igényt tartanak egy City 2.0-ra, de a kereteink még mindig az 1.0-t hirdetik” – vallja Halász Áron bringás aktivista. Szerinte az úgynevezett City 1.0 olyan, mint egy gyerekkori játék, amit megtalálunk, megsimogatunk, majd visszatesszük a fiókba, de már nem hoz különösebben izgalomba. „Miért ne lehetne a város egy nagy játszótér?” – teszi fel a kérdést, amire szerinte a lehető leggyorsabban kellene válaszolni, „változtassunk, különben az egész összedől a francba!”. Erre a változásra szerinte már vannak jó és rossz példák: jónak tekinti a Szépművészeti Múzeum előtti buszmegállóba vezető ösvény kialakítását, ellenben a Margit-hídon kiépített biciklis-járdás megoldás maga az „intézményesített káosz”.
Krajcsó Nelli viszont nem a budapesti káoszra kíváncsi, a Slow Budapest alapítója szerint ugyanis az embereknek le kell lassítaniuk ahhoz, hogy élni tudjanak egy nagyvárosban. Szerinte ugyanis nem igaz Arisztotelész mondása, hogy „a nagyváros nem egyenlő a nagyszerű várossal”; a nagyváros igenis nagyszerű, ám mindez csak rajtunk múlik.
Ő például minden napot a Duna-parton elfogyasztott reggelijével kezd, a városban botorkálva pedig mindig felfelé néz – így bukkan rá mindig újabbnál újabb részletekre, épületdíszekre, graffitikre, amelyek megmosolyogtatják, és kizökkentik a hétköznapok rohanó ritmusából.