szerző:
hvg.hu

Mi az a Brazília-szindróma, és mi a madárszar-építészet? Kedden Jan Gehl, a világ egyik legismertebb városépítésze, a világ legélhetőbb városainak atyja tartott teltházas előadást Budapesten.

A dán építész nevéhez fűződik az élhető város és az arra épülő városfejlesztési stratégiák kidolgozása. De szintúgy az ő munkássága révén jött létre többek között Koppenhága városfejlesztési programja, aminek eredményeképpen a dán főváros 2013-ban elnyerte a legvonzóbb város díját. Ergo rengeteget tanulhatunk tőle. Nyilván nem véletlen, hogy teljesen megtelt a Budapest Építészeti Központ terme Gehl – a jövő tavasszal magyarul is megjelenő Cities for People című könyvének beharangozójaként is értelmezhető – előadására.   

A városépítész a modernista építészet paradigmáit szeretné megdönteni, építészi szellemiségének a központi gondolata, hogy a technológiaközpontú tervezés helyét az emberközpontú tevezés vegye át. „Az 1960-as évektől az autók vették át a közterületek fölötti uralmat, erre teljes apparátus alakult, hogy boldoggá tegyék az autókat” – jegyzi meg ironikusan Jan Gehl.

Az autóközpontú tervezés mellett a legnagyobb problémát Gehl Brazília fővárosáról „Brazil-szindrómának” nevezte el, hiszen a város tervezője Lúcio Costa föntről nézve tökéletes várost tervezett, ám szemmagasságból mégis élhetetlen. „Azt gondolták talán, hogy minden brazilon lesz majd helikopter?” De hasonló problémákkal küzd a dán építész szerint Dubai is, amelynek várostervezését madárszar-építészetnek tituálja, mondván a tervezők a madarakhoz hasonlóan potyogtatnak az égből tornyokat, anélkül hogy megnéznék, mi is van lenn.

A legnagyobb probléma tehát az, hogy az építészek a forma megszállotjává váltak, miközben nem törődnek az emberekkel – emeli ki az este egyik legnagyobb tanulságát Jan Gehl.

A megoldás szerinte egy új, emberközpontú várostervezési paradigma felállítása, aminek pillérei az élhető, vonzó, élettel teli, fenntartható, biztonságos és egészséges város. A célok eléréséért a városépítészeknek sokkal több figyelmet kell fordítaniuk a gyalogosokra és a biciklizőkre, a tömegközlekedésre, valamint a közösségi terekre.

©

A dán építész nem csak a levegőbe beszél, ugyanis a tanácsadó csapatával húsz év alatt sikerült Koppenhágát a legélhetőbb várossá varázsolnia. Jelenleg a város lakóinak 70 százaléka közlekedik bicklivel vagy használja a városi tömegközlekedést. A bicikliutakon még közlekedési dugók is előfordulnak. A probléma megoldása talán a legeklatánsabb példája a koppenhágai várostervezésnek. Ugyanis a kerékpárutak visszaszorítása helyett azok bővítése mellett döntöttek, még több helyet elvéve ezzel az autósoktól. A biciklihálózat megléte mellett azonban fontos, hogy ezek megfelelően csatlakozzanak a tömegközlegedéshez, így a buszokat és vonatokat a kerékpárok szállítására alkalmassá tették.

Nem Koppenhága az egyetlen város, aminek Gehl jelentősen változtatott az arculatán, hiszen a legélhetőbb tíz város közül hétben az ő programját követik. A sikereinek köszönhetően mára New York és Moszkva várostervezésében is részt vesz, és mindkét városban mára meghonosította a koppenhágai kerékpárutakat, aminek különlegessége, hogy a parkoló autók védik a bicikliseket és nem pedig fordítva.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Kiszivárgott, mikor mutathatja be az Apple az új iPhone-okat

Kiszivárgott, mikor mutathatja be az Apple az új iPhone-okat

Ritka kubai rombuszkrokodilok érkeztek a budapesti állatkertbe

Ritka kubai rombuszkrokodilok érkeztek a budapesti állatkertbe

Nagy vihart kavart, hogy Izrael Trump támogatásával kitiltott két amerikai képviselőt

Nagy vihart kavart, hogy Izrael Trump támogatásával kitiltott két amerikai képviselőt

Baranyi Krisztina nyerte az előválasztást Ferencvárosban

Baranyi Krisztina nyerte az előválasztást Ferencvárosban

28 menedékkérőt fogadtunk be eddig idén

28 menedékkérőt fogadtunk be eddig idén

Kigyulladt egy autó a Városligetben

Kigyulladt egy autó a Városligetben