szerző:
hvg.hu

A World Press Photo kiállítás megnyitóján az On the Spot című műsor vezetői beszéltek arról, hogy milyen a hírfotósok és a dokumentaristák élete.

2012-ben 121 újságíró, fotográfus, hangmérnök, riporter és médiamunkás halt meg munkavégzés közben – ismertette a statisztikát Cseke Eszter és S. Takács András a World Press Photo kiállítás csütörtök esti megnyitóján a Néprajzi Múzeumban. Cseke szerint a díjnyertes hírfotósok és dokumentumfilmesek egyik legnagyobb dilemmája az, amikor egy személyes drámát ábrázoló kép vagy film sikeres lesz, ezáltal valaki életének tragédiája a fényképész karrierjének egyik csúcspontja lesz. „Ezt a dilemmát csak azok képesek feloldani, akik a helyszínen nemcsak a munkájukat végezték, hanem együtt éltek, lélegeztek azokkal, akikről a felvételeket készítették” – mondta.

Az év sajtófotója 2012
©

S. Takács András elmondta, hogy kétféle fotóssal és filmessel találkoznak a frontvonalakon: az egyik már kiégett, cinikus, a másik pedig csodával határos módon megőrzött valamit abból az őszinte kíváncsiságból, ami miatt erre a szakmára adta a fejét, és ez a hozzáállás érződik is a legjobb képeken.

Cseke Eszter saját élményeikről is beszélt, amelyeket ugyanazokban a napokban éltek át a Gázai övezetben, amikor az idei fődíjas fotó készült. Szó volt arról is, hogy a haditudósítók és a fotósok hogyan képesek dolgozni háborús helyzetekben: „Segít az optika és a kijelző, mert egészséges távolságot biztosít a borzalmaktól a legrázósabb helyzetekben, ugyanakkor azok lesznek a legjobb képek, amik elég közelről mutatják a valóságot”.
S. Takács András hozzátette: „Ma már a világ legtöbb televíziójában nem kerülhetnek adásba a World Press Photo legjobb képei, mert túlságosan fájdalmasak, véresek és valóságosak a főműsoridőhöz. Éppen ezért ilyen erőteljes ez a kiállítás, és a fotográfia jobban él, mint valaha”.

Olvassa el riportunkat az idei World Press Photo kiállításról.


A Néprajzi Múzeumban a World Press Photo díjnyertes képei mellett folyamatosan vetítik az On The Spot dokumentumfilmjeit is, amelyek ugyanazokon a helyszíneken készültek, mint a kiállítás fotói, Gázától Japánig. A 2014 elején új évaddal jelentkező sorozat negyedik évadát október 2-tól kéthetente szerda esténként vetíti az M1. A negyedik évad országos premierjei este 9-kor kezdődnek, a filmekben többek között szó lesz a modernkori rabszolgaságról a Maldív-szigeteken, egy johannesburgi gengszter küzdelméről, hogy új életet kezdhessen, a húsvéti keresztre feszítésekről a Fülöp-szigeteken és Kasmír elfeledett konfliktusáról.

 

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Még több Mercedest hívhatnak vissza a dízelbotrány miatt, hatalmas büntetésre számíthat a Daimler

Még több Mercedest hívhatnak vissza a dízelbotrány miatt, hatalmas büntetésre számíthat a Daimler

A kínai elnök a koronavírusról: A legsúlyosabb vészhelyzet

A kínai elnök a koronavírusról: A legsúlyosabb vészhelyzet

„Tesóm beszólt, hogy balettozom, és az milyen lányos”

„Tesóm beszólt, hogy balettozom, és az milyen lányos”

Megszületett Quentin Tarantino első gyermeke

Megszületett Quentin Tarantino első gyermeke

Egy szemléletes ábra a koronavírus gazdasági hatásáról: drasztikusan visszaesett a repülők száma

Egy szemléletes ábra a koronavírus gazdasági hatásáról: drasztikusan visszaesett a repülők száma

A vírus bírja tovább, vagy a kínai gazdaság?

A vírus bírja tovább, vagy a kínai gazdaság?