Bodnár Zsolt
Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?

Antal Nimród olcsó Quimby-klipek rendezésével kezdte, majd a Kontroll után itthon és külföldön is felfigyeltek rá, mostanában már leginkább Hollywoodnak dolgozik, legutóbb pedig a Metallicának forgatott koncertfilmet. Visszadobta az egyik Ryan Gosling-sikerfilm forgatókönyvét, és első kézből tapasztalta meg, hogy Csányi Sándor vagy Adrien Brody a nehezebb eset. De vajon a baloldal vagy a jobboldal támogatását élvezi? Villáminterjú.

A reklám- és kliprendezőként már fiatalon elismert Antal Nimród 2003-as első filmjével, a Kontrollal a világ számos filmfesztiváljáról hozott el díjakat, többek közt a legrangosabb filmes eseménynek számító cannes-i fesztiválon is átvehette a legjobb elsőfilmesnek járó elismerést.

A gyermekkorát Amerikában töltő, de az egyetemet már Magyarországon végző rendező azóta három hollywoodi filmet készített (Elhagyott szoba, A szállítmány, Ragadozók), idén pedig a Metallica: Through the Never című koncertfilm-játékfilm hibridjét vetítették a mozik. Novemberben Andy Vajna meghívására érkezett Magyarországra, hogy a Vissza a moziba! - Nézzünk magyar filmeket! című rövidfilmet megrendezze.

©

hvg.hu: Most kifejezetten a magyar mozis kampány miatt jöttél Magyarországra, meddig maradsz?

Antal Nimród: Egészen pontosan december 20-ig.

hvg.hu: Nem félsz, hogy Andy Vajna nem fog hazaengedni?

A.N.: Hát, figyelj, ha rám bíz egy filmet… Amúgy nekem is van most egy pár elképzelésem, van egy projektem, amit elindítottunk Amerikában, meglátjuk, hogy az menni fog-e, vagy sem.

hvg.hu: Arról lehet már tudni valamit?

A.N.: Nehéz egy mondatban elmesélni egy egész filmet, de ez egy olyan szerzői film, amiben vannak olyan kommersz elemek, amiket az amerikai piac is elbírna. Ez a Repossession of Max the Companion Robot című terv, tehát egy robotos film, amiben azért van sok lélek is. Megvan már a producer és a gyártó cég, most színészek után kutatunk.

hvg.hu: Most a Filmalap megbízásából forgattál itthon, láttad már az új rendszer alatt megjelent három film valamelyikét?

A.N.: Megnéztem az Isteni műszakot, az egy nagyon korrekt film, teli van olyan jelekkel, ami arra mutat, hogy Bodzsár Márk milyen tehetséges rendező. Láttam még az új Mundruczó-filmből, a Fehér istenből részleteket, na hát az valami zseniális, de az csak jövőre fog megjelenni.

©

hvg.hu: Szerinted egyébként jó úton halad a magyar filmgyártás? Jó az a támogatási rendszer, amit a Filmalap csinál?

A.N.: Azt gondolom, hogy ha a személyes elfogultság helyett onnan indul egy pályáztatás, hogy milyen a forgatókönyv minősége, az egy jó irány. Azt, hogy kik döntenek a támogatásról, nem tudom, de nem is érdekel. A Kontrollt a baloldal fizette ki, a jövőbeli filmemet lehet, hogy a jobboldal fizeti ki, ez engem hidegen hagy. Nekem ugyanúgy van egy elképzelésem, ugyanúgy fogok megcsinálni egy filmet, attól függetlenül, hogy az MMKA vagy a Filmalap finanszírozza azt.

hvg.hu: A Kontroll sikere óta több készülő projekttel kapcsolatban felmerült a neved, mint rendező. Az egyik ilyen a Puskás-film volt, ennek van még valami esélye?

A.N.: Tényleg volt sok olyan ötlet, amivel kapcsolatban szóba hoztak engem is, van, amiről tudtam, de olyan is, amiről én is csak utólag olvastam. A Puskás-film esetében tényleg megkerestek, de annak ellenére, hogy Puskás Ferenc a magyar történelem egy olyan alakja, akiről érdemes lenne filmet csinálni, sosem éreztem úgy, hogy én lennék rá a megfelelő ember.

hvg.hu: Arról is volt szó, hogy a Kontrollnak készül egy amerikai feldolgozása.

A.N.: Ez csak pletykaszinten merült fel, sosem volt komoly. De még ha meg is keresnének ilyesmivel, biztos, hogy nem mennék bele.

hvg.hu: Akkor sem, ha te rendezhetnéd?

A.N.: Nem. Egyszer már megcsináltam, és az tök jó volt úgy, ahogy volt.

hvg.hu: Ha választhatnál, akkor A-kategóriás hollywoodi rendező lennél, aki mások forgatókönyveiből dolgozik, vagy Magyarországon alkotó szerzői filmes?

A.N.: Nekem már felajánlották azokat a filmeket, ami alapján A-kategóriás hollywoodi rendező lehetnék, de ezek nem vonzanak engem. Amilyen filmeket Amerikában elvállaltam, azokban mindig volt valami, ami megfogott, amiért érdemes volt csinálni. A zsáner, vagy a karakterek. Az például valahogy nem izgatott, hogy mondjuk a Farkas (Wolverine) című, A-kategóriásnak számító filmet megrendezhetem.

hvg.hu: Jutottak el hozzád olyan forgatókönyvek, amiket utólag már bánsz, hogy visszadobtál?

A.N.: Általában úgy működik a dolog, hogy azokat a forgatókönyveket nem akarják odaadni, amik nekem tetszenek, viszont amikre engem akarnak rendezőként, azok nem érdekelnek. De én is addig vagyok művész, ameddig a bankszámlám engedi, hál’ Isten eddig sikerült a filmen keresztül eltartani magam. Egyszer volt egy könyv, amiben nem láttam fantáziát, ráadásul a Halálos iramban-filmek után egy ilyen sofőrös-üldözős téma nem igazán érdekelt, aztán ebből lett a Drive című film. Persze utólag megnézve szidtam magam rendesen.

©

hvg.hu: Amerikában mennyire szólnak bele a producerek a rendező munkájába?

A.N.: Nem is a producerekkel van a baj, hanem a stúdióval. A producerek inkább támogatják a rendezőt, próbálják neki megadni, amit csak lehet. A stúdiós arcoknál van egy súlyos ego-probléma. Nekik szoktak olyan ötleteik lenni, ami nem feltétlenül viszi előre a filmet, sőt. Azt pedig mindenki érzi, amikor a rendező kamuzik. Amikor a stúdió nyomására kell valamit beleerőltetni egy filmbe, az nem lesz őszinte, és ez a színészektől kezdve, a stábon át a nézőkig mindenkinek lejön.

hvg.hu: Mennyiben más egy Csányi Sándort rendezni, mint mondjuk egy Adrien Brody-t?

A.N.: Nincs különbség. Ugyanúgy ki kell találnom, hogy mi történik egy jeleneten belül, ugyanúgy kommunikálnom kell feléjük a karakterek állapotát, és természetesen ők is ugyanúgy jelzik felém, ha van valamilyen ötletük. A munkafolyamat független attól, hogy most egy 50 forintos Quimby-klipet forgatunk, vagy egy 40 millió dolláros Ragadozókat. Rendezőként mindig csak azt éreztem, hogy nagyobb körülöttem a stáb, vagy több az elkölthető pénz, de a többi, a lényeg mindig ugyanaz.

Antal Nimród a Magyar Nemzeti Filmalap felkérésére forgatott Budapesten magyar mozifilmeket népszerűsítő kisfilmet, az interjú a Magyar Filmlaborban készült, ahol a film utómunkája zajlik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hétköznapi autók, csúcstechnológiával – ma már ez az alap

Hétköznapi autók, csúcstechnológiával – ma már ez az alap

Tíz éves a BKK, az elvált szülők meggyötört, éheztetett gyermeke

Tíz éves a BKK, az elvált szülők meggyötört, éheztetett gyermeke

Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet magyar képviselője szerint még mindig alacsony a klímatudatosság

Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet magyar képviselője szerint még mindig alacsony a klímatudatosság