szerző:
Sz.R.
Tetszett a cikk?

A szélvihar is megenyhült a német fővárosban az európai filmek Oscarjának nevezett Európai Filmakadémia szombat esti díjkiosztó gáláján. Így is kijutott érzelmi viharokból pro és kontra a díjazásokat illetően.

Öt kategóriából négyben tarolt A nagy szépség, az olasz Paolo Sorrentino monumentális freskója a dekadens Rómáról, ami formális eleganciájával, esztétikai érzékiségével egyeseket lenyűgözött, másokból ellenérzést váltott ki. A legjobb európai film, rendező, Toni Servillo személyében színészi alakítás és vágó díját is elnyert alkotás egy regényíró egzisztenciális válságán keresztül mutatja be barokkos képekben a római felső tízezer vergődését. Szimbolikusan az európai kultúra sírját „ásta meg” a nápolyi rendező, aki a Marrakeshi filmfesztivál Martin Scorsese által elnökölt zsűrijének tagja éppen.

Paolo Sorrentino tüntetőleg távolmaradt Berlinből, a pletykák szerint még mindig azt sérelmezi, hogy az Il divo-A megfoghatatlan című filmjét az öt jelölés közül csupán egy kategóriában díjazta az Európai Filmakadémia. Az utóbbi években a végelgyengülés jeleit mutató olasz film idei győzelme emiatt felemásra sikeredett, mindamellett, hogy a nyolcvanöt esztendős Ennio Morriconét – aki ezúttal a Senki többet című Tornatore film zeneszerzőjeként utazott Berlinbe - standing ovation fogadta.

A papírforma szerint feltartóztathatatlan diadalmenetre számíthatott a cannes-i Aranypálma után Abdellatif Kechiche az Adéle életével. A rendező leginkább azt fájlalta, hogy címszereplőjét, Adele Exarchopoulost még csak jelölésre sem méltatta az EFA a legjobb európai színésznők között. A leszbikus szerelmet megrázó érzelmi hitelességgel dokumentáló alkotásra az Európai Filmakadémia 2900 tagja közül azért sem szavazhattak elegen, mert a legtöbb országban még nem mutatták be a filmet.

Értetlenségre adott okot, hogy Kelet- és Közép- Európa filmesei nem képviseltették magukat a válogatásban, vagy ha igen, akkor sem jutott az elismerésből az arra legmegfelelőbb személynek. Így esett ki például a díjazásból az Anyai szív című tavalyi Arany Medvét nyert román film kiváló színésznője, Luminita Gheorghiu. A film producere, Ada Solomon viszont megkapta az Eurimages díját. „ Kinyitja az emberek szemét a problémák látására”- szavakkal fogalmazta meg a producer a román filmes újhullám sikerének a titkát.

Az alkalmi sztárparádén nem vett részt az Anna Karenina két színésze, a West Enden éppen IV. Henriket alakító Jude Law és Keira Knightley csakúgy, mint A lehetetlen című cunami drámában remeklő Naomi Watts.

Ezzel szemben az öreg kontinens francia dívája, Catherine Deneuve és a spanyol mozi lovagja, Pedro Almodóvar hangsúlyos jelenléte felforrósította a kedélyeket. Az egyre hosszabb hajat, oldtimer frakkot viselő EFA elnök, alkalmi ceremóniamester Wim Wenders rajongástól elcsukló hangon sorolta A cherbourgi esernyők, az Iszonyat, a Mississippi szirénje sztárjának érdemeit. A királynőnek, istennőnek, a világ legszebb asszonyának szóló bókok hallatán néhány pillanatra felolvadt a jég az életműdíjban részesült Deneuve hűvös arcán.

Wim Wenders
AP / Amy Sancetta

A legjobb vígjáték kategóriában a Szeretők, utazók című légi bohózatával jelölt Almodóvar filmje népes csapatával zenés, táncos show műsort improvizált a gálát követő partin. Akár félresült poénnak is vehető, hogy az ibériai fantáziamester az egyik leggyengébb mozidarabjának „utóhatásaként” vehette át az európai hozzájárulás a világ filmművészetéhez díját. Pedro köszöntőbeszédét a spanyol nőknek címezte, akik a humorukkal, a szeretetükkel inspirálják, majd komorabb hangnemre váltott a jelenlegi spanyol kormány érzéketlenségét, a kultúra iránti közönyét bírálva.

Kristin Scott Thomas, Christopher Lambert és Diana Krüger díjátadó minőségükben az európai filmművészet sokszínűségét dícsérték. Agnieszka Holland rendező személyében új főtitkárt avatott az Európai Filmakadémia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!