Mint ahogy arról már egy bővebb anyagunkban beszámoltunk, az Európai Uniós program keretében meghirdetett Scope50 az európai szerzői filmek népszerűsítésének támogatására 50 olyan filmrajongót keresett, akik szívesen kipróbálnák magukat a filmek népszerűsítésében, és akik közösségépítésben is aktívan közreműködnének.

Az öt résztvevő országban (Anglia, Ausztria, Csehország, Lengyelország és Magyarország) 10-10 filmet értékeltek a résztvevők egy zártkörű online filmfesztivál zsűrijeként, majd kiválasztották a szerintük legjobbat, pontosabban azt, amit a legszívesebben mérettetnének meg normál moziforgalmazásban.
A magyarhangya vezette kísérlet annyiban volt más a többi országban futó projektektől, hogy Budapesten az ötven fős ScopeKözönség kezdettől fogva részt vett a filmek elemzésében, értékelésében. Tízből három filmet közös vetítésen elemeztek forgalmazási szempontból, de a véleménykülönbségek a zárt Facebook-csoportban fordultak igazán parázs vitába.
A Scope50 arra vállalkozott, hogy feltérképezze a kapcsolatot az eladatlan európai filmek és a célközönségük között egy olyan megváltozott digitális környezetben, amelynek hatékony kiaknázására még nem születtek sikeres fenntartható modellek.
A ScopeKözönség bölcsességről és körültekintésről tett tanúbizonyságot, amikor a három legjobb film közül végül a legfrissebbet és a legkönnyebben terjeszthetőt választotta győztesnek tegnap este, a Jelen bisztróban tartott díjátadón. A nyertes a norvég Ole Giæver Out of Nature című komédiája lett, mely egy családapa hétvégi elvonulását mutatja be zavarba ejtően őszinte belső monológjainak tükrében.
A főhős, Martin szeretne megfelelni a felnőtt férfi ideálnak, de lélekben még mindig gyerek. A film az idei Berlinálén is nagy sikerrel szerepelt és elnyerte az Europa Cinemas-díjat. A film népszerítésére kitalált, a plakátképet megelevenítő flashmob, melynek során sapkás, felül felöltözött, de pucér alsótestű férfiak futottak Berlin utcáin, bejárta a világsajtót.

Az Out Of Nature hazai bemutatóját 2015 tavaszára tervezik, és a Scope50 tagok által közösen kitalált és elfogadott kampánnyal fogják bemutatni. A Scope50 projekt jövőre újraindul.