szerző:
Szakszon Réka

Hogy tudnak együtt élni bűnösök és áldozatok? Meddig tartható ébren a történelmi emlékezet? Létezik-e békés rendszerváltás? A dél-afrikai színház abszurd történelmi darabja csütörtökön és pénteken Budapesten, a Trafó színpadán látható.

„Magyarországon radikálisan baloldali kormány volt hatalmon a rendszerváltásig, Dél-Afrikában a szélsőjobb uralkodott. De akármelyik oldalon kerülnek elő a szélsőségek, az elnyomás az emberek szenvedésével fog járni. A rendőrállam működésében is felfedezhetünk hasonlóságokat. A tapasztalataink közt tehát lehetnek kapcsolódási pontok” – mondja Gabriel Marchand bábos, az Übü és az Igazság Bizottság című különleges, multimédiás-darab egyik főszereplője.
©

A Handspring Puppet Company bábos, animációs és abszurd színházi technikákat ötvöző multimédia produkciójában a 19. század végi abszurd dráma, Alfred Jarry Übü királya keveredik a dél-afrikai történelmi események színpadi megjelenítésével.

„A darab az apartheid rendszer bukását mutatja be, ezzel párhuzamosan pedig a rendszer áldozatainak vallomásai is felszínre kerülnek” – foglalta össze az előadás tartalmát az Übüt alakító színész, Dawid Minnaar. „Az 1996-ban alakult Igazság és Megbékélés Bizottságban az emberek megoszthatták történeteiket, amelyeket az apartheid évei alatt ők vagy szeretteik átéltek. Az elkövetők is vallomást tehettek, és ha az igazat mondták, amnesztiát kaptak.”

Minnaar hozzáteszi, a bűnösök és az áldozatok együttélése egyre nagyobb feszültségeket eredményez Dél-Afrikában. Az emberek azt érzik, hogy az apartheid végét követően az elkövetők nem kaptak megfelelő büntetést. „Az Igazság Bizottságra szükség volt abban az időben, de nem várhattuk el tőle, hogy megoldja minden problémánkat, és begyógyítsa az összes sebünket. Ettől függetlenül ez is a folyamat része volt” – mondja. „Néha azt érzem, a rendszerváltás még nem történt meg igazán. És ha majd egyszer bekövetkezik, akkor nem valószínű, hogy békés módon sikerül rendezni a problémákat.”

„Bűnök és bűnhődések, kegyetlen őszinteség és feketehumor. Irónia és karikatúra, abszurd dráma és eredeti dokumentumok. Csalás és csalatás, bábok és színészek. Übü király trónra lépésének legendás története a 20. század végi Dél-Afrika kulisszái között” – így szól a csütörtökön és pénteken, William Kentridge világhírű dél-afrikai animációs filmkészítő rendezésében látható darab ajánlója a Trafó honlapján.

A dél-afrikai Handspring Puppet Company darabjának első verziója közvetlenül a bizottság létrejöttét követően, 1997-ben született meg. Az előadást tavaly újították fel, és azóta a világ számos országában mutatták be a produkciót. Dél-Afrikában egy fesztiválon játszották a darabot, de jövőre szeretnék még többször is előadni. „Sok fiatal nincs is igazából tisztában a történtekkel, vagy könnyen elfelejtkezik a történelmi múltunkról” – mesélte a darab jelentőségéről Gabriel Marchand.

 „Hatékonyabb, ha igazi élményekkel adjuk át az eseményeket, és nemcsak könyvekből vagy a történelemtanár elmondásából tájékozódnak” – tette hozzá Dawid Minnaar. „Fontos, hogy megerősítsük az emberek hitét az igazságban, és segítsünk abban, hogy megkülönböztessék a jót és a rosszat. De nem prédikálunk. A színház ezt soha nem engedheti meg magának.”

©

A közönségben az intellektuális szinten felül gyakran erős érzelmi reakciókat is elindíthat a darab. A szereplők szerint egészen addig, amíg találkozunk emberi jogi visszaélésekkel szerte a világban, aktuális és fontos marad a mondanivalójuk. És persze kíváncsian várják, hogy reagálnak majd a magyar nézők az előadásra.

„Nagyon bonyolult élményt dolgozunk fel az előadásban, amelynek elemeit különböző stílusokban lehet a legjobban megjeleníteni. Nem lenne helyes, ha csak a burleszk és a komédia sajátosságai dominálnának, hiszen komoly tragédiák kerülnek elő. Ha pusztán a valóságot mutatnánk be, akkor pedig túl nehézzé válna a történet, és a közönség nem tudná megemészteni. Ezért is vegyítjük a részeket: egyik pillanatban megnevettetjük a nézőket, majd a következő pillanatban szembesítjük őket a valósággal” – meséli a darab hangulatváltozásairól Gabriel Marchand, majd hozzáteszi: „ez a módszer szorosan összefügg a tartalommal. A valóság összetett, ezért nincs helye leegyszerűsített válaszoknak.”

Az előadás november 19-én és 20-án este 8 órától látható a Trafó Kortárs Művészetek Házában.
November 20-án 18:30-kor Dr. Búr Gábor egyetemi docens tart Különórát a dél-afrikai jogkiteljesedés lehetőségeiről és lehetetlenségeiről.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Cserbenhagyott egy megerőszakolt gyereket a bíboros, akiből még pápa is lehet

Cserbenhagyott egy megerőszakolt gyereket a bíboros, akiből még pápa is lehet

Ritkán látható képek: röntgengépbe tették a kígyót, békát, teknőst

Ritkán látható képek: röntgengépbe tették a kígyót, békát, teknőst

Semjén a svéd nagykövet bekéretéséről: Legalább lesz alkalmuk bocsánatot kérni

Semjén a svéd nagykövet bekéretéséről: Legalább lesz alkalmuk bocsánatot kérni

Jön a falusi csok, egy házra is futja belőle

Jön a falusi csok, egy házra is futja belőle

Serena Williams is benézett Meghan Markle babaváró bulijába, aztán együtt vacsoráztak

Serena Williams is benézett Meghan Markle babaváró bulijába, aztán együtt vacsoráztak

Kate Beckinsale-t sem kell félteni, ha bunkó kommentelőkről van szó

Kate Beckinsale-t sem kell félteni, ha bunkó kommentelőkről van szó