A Pride volt az Orbán-rendszer temetési menete
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
Épp most indult az energikus és a hagyomány szerint mindig újat teremtő kínai Majom éve, a kelet-ázsiai tradíciókba szerelmes finn művészek pedig a Trafóba hozzák el a "hajunknál fogva lógás titkos tudományát". Ha a cirkusz szerelmesei vagyunk, de nem kedveljük igazán a betanított, ugráló állatok látványát, akkor itt a helyünk, mert ez valami nagyon más lesz.
A "titkos tudomány" jelzős szerkezet nemcsak bombasztikus akar lenni, hanem igaz is. A produkciónak nincs fotós próbája, és filmfelvételt sem lehet készíteni, úgyhogy misztikus ködbe vonja a csütörtökön és pénteken a Trafóban bemutatandó előadásokat is, melyek minden titokzatosságuk ellenére humorosak és hagyománytiszteletük mellett rendkívül innovatívak.
A finn Sanja Kosonen hétévesen járt először cirkuszban, ott találkozott a hajon lógás művészetével, ami azonnal megbabonázta. „Ez volt az első cirkuszi élményem. Annyira csodálatos és erőteljes volt, hogy nem bírtam kiverni a fejemből.” Később kötéltáncos lett, találkozott Elice Abonce Muhonen trapézművésszel, akivel közös munkába fogtak.
Mivel a trapéz és a kötél nem igazán passzol egymáshoz, úgy döntöttek, utánajárnak a hajon lógás titkainak, elsajátítják azt, és előadást készítenek belőle.
A Kínából eredeztetett ősi mutatvány már önmagában is kuriózum: általában olyan nők hordozzák ezt a tudást, akiket a felmenőik avattak be annak rejtelmeibe. Sanja és Elice azonban nem örökölték, hanem gyerekkori álmukat megvalósítva küzdöttek meg érte. Két évig keresték a titkot, mígnem kifejlesztették a tökéletes technikát és a kontyot, ami nemcsak hogy elbírja őket, de még mutatványokra is képesek „lebegés” közben. Az így felélesztett régi trükkhöz hozzáadták a történetet, a friss, új cirkuszos gondolkodást, az elrugaszkodást a megszokottól, az újdonságra törekvést.
A hajhoz rengeteg kulturális közhelyjelentés kapcsolódik: egyszerre erős és törékeny, a nőiesség, de a hatalom szimbóluma is. Ugyanúgy kapcsolódik hozzá a szépség és a termékenység, mint ahogyan a szégyenérzet is.
Ezek az ellentétek inspirálták a két előadót, hogy létrehozzák egyszerre mesebeli és iszonyúan vicces előadásukat. A Guardian és rengeteg újcirkuszi szaklap is hozsannázta őket, érdemesek tehát a figyelmünkre Budapesten is.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Freddie Mercury kezében sem állt ilyen hetykén a vasaló.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.