Mióta Tarantino maga vallotta be, hogy filmjei egyazon univerzumon belül játszódnak (azaz simán van rokoni, vagy egyéb kapcsolat filmjei szereplői között, és hogy ugyanaz a szereplő több filmben is feltűnhet) újra erőre kaptak a különböző elméletek a Ponyvaregény rejtett jelentéseiről is. Azt talán nem kell különösebben magyarázni, hogy a WC-n eltöltött időnek különös jelentősége van, hiszen az egész történet másképp alakul, ha Vincent egyszer sem kezd el ponyvát olvasni mialatt könnyít magán. De azért vannak ennél meredekebb megfejtések is a Ponyvaregény sztorijáról. (Ha már itt tartunk, ebben a kvízben akár tesztelheti is a tudását)
Nyilván maga Tarantino élvezi a legjobban, ahogy a filmőrültek darabokra szedik és az utolsó kockáig elemzik filmjeit, de arra is volt már példa, hogy ő maga erősített meg egy ilyen elméletet utólag.
Butch még egyszer visszavágott Vincentnek
Sokáig csak a rajongók győzködték egymást arról, hogy Butch (Bruce Willis) és Vincent Vega (JohnTravolta) karakterei között történt még más is a két közös jeleneten kívül. A két karakter közötti ellenszenv már Marsellus Wallace bárjában is egyértelmű, ami később aztán Butch lakásán csúcsosodik, ahol Vincent vesztére túl sok időt tölt a WC-n. Azonban az egyik jelenetben Vega arról panaszkodik, hogy valaki meghúzta a Chevy Malibuját.
Nem kell sokat gondolkodni azon, kinek volt annyira a bögyében Vega, hogy ezt tegye a kocsijával. Végül aztán Tarantino is boldogan ismerte el, hogy a teória megállja a helyét, tényleg Butch teszi tönkre a kocsit, mielőtt megöli Vegát.
Mi van abban az átkozott aktatáskában?
Ez a kérdés foglalkoztatta/foglalkoztatja a leginkább rajongókat, ami nem is csoda, hiszen egyetlen pillanatra sem mutatják meg, mit rejt a táska. A filmben csak annyit látunk, hogy ha valaki felnyitja a táska fedelét, fény és boldogság árasztja el az arcát.
Tarantino egy ideig nem magyarázkodott ezügyben, aztán elismerte, hogy az égvilágon semmilyen komoly magyarázat nincsen erre a rejtélyre, mindenki azt lát a táskába, amit akar.

Ettől persze még inkább beindultak a találgatások. A legnépszerűbb elmélet, hogy a táskában Marsellus Wallace lelke van, amit az ördögnek adott el. Ezért 666 a táska nyitásához szükséges számkombináció, de ezért látható sebtapasz Wallace tarkóján is. Utóbbi azért fontos jel, mert valaki előszedett egy rossz Biblia-fordítást, melyben az áll, hogy az ördög a tarkón keresztül lopja el az emberek lelkét. Vega és Jules így az ördög segédjeitől szerzik vissza a táskát, amikor pedig nem találja el őket egyetlen golyó sem, az valóban isteni közbeavatkozás.
Vannak persze vadabb teóriák is, egyesek szerint Elvis aranyzakója, vagy Tarantino előző filmjében, a Kutyaszorítóban nagy jelentőséggel bíró gyémántok vannak a táskában.
De már olyan gondolatmenet is szárnyra kelt, hogy a táskában Brett (Frank Whaley) lelke van. Ő az a srác, akinek a sajtburgerét és Sprite-ját jóízűen elfogyasztja Jules. Az elmélet alapja, hogy valójában Brett azért lopta el a táskát Marsellustól, mert Marsellus maga az ördög. Az ördög pedig visszaköveteli jussát.
Mia a Kill Billről mesél Vincentnek
A Jack Rabbit Slims asztalánál Mia (Uma Thurman) arról beszél Vincentnek, hogy szerepelt egy végül elkaszált sorozat pilotjában. Mia elmondása szerint a film, a Fox Force Five egy női titkosügynök bandáról szól, amelyben minden tagnak megvolt a maga specialistása. “A szőke volt a vezetőjük, a japán a kungfumester, a fekete a robbantási szakértő, a francia specialitása a szex, az enyém a késforgatás volt.” Mintha csak a Kill Billben megismert The Deadly Viper Assassination Squad jellemzését hallanánk már itt a későbbi főszereplőtől, Uma Thurmantől.
Mr. Pink feltűnik a Ponyvaregényben is
Az már kiderült, hogy a Kutyaszorítóban Mr. Szőkéje, azaz Vic Vega a Ponyvaregény Vincent Vegájának testvére, és hogy Tarantino ötletei között szerepelt egy a Vega-fivérekről szóló film is. De az már kevésbé ismert mozzanat, hogy Mr. Pink (Steve Buscemi) is feltűnik a Ponyvaregényben.
Ezt az elméletet igazolja, hogy a Kutyaszorítóban emlékezetes nyitójelenetében, amikor (többek között) a borravalóról folyik a vita, Mr. Pink azt mondja, hogy ismeri az ilyen típusú munkát, hiszen dolgozott ő már minimálbérért. Ez tehát azt jelenti, hogy Mr. Pink a Jack Rabbit Slimsben dolgozott, mielőtt bankrablónak állt volna.
A Ponyvaregény az amerikai popzene története valójában
Ez a legszórakoztatóbb teória talán valamennyi közül, és erre még a popkultúrában elég tájékozottan és nagy örömmel turkáló Tarantino is csak csettinthet. Eszerint az aktatáska a rock'n'roll szellemét rejti, tulajdonosa, Marsellus Wallace testesíti meg a rockzene fekete gyökereit, a bluest, a soult. Jules és Vincent valójában Chuck Berry és Elvis Presley alteregói (Vincent például Elvishez hasonlóan egy fürdőszobában hal meg), akik a belőlük profitot kihajtó fehér producerektől szerzik vissza a táskát.
De itt még nincs vége: a két brit szereplő, a gyorséttermet kirabló Pumpkin és Honney Bunny a brit invázió (Beatles, Rolling Stones) megfelelői, míg a Wallce-t és Butchot foglyul ejtő Zed és Maynard a country zenét testesítik meg, ahogy az “megerőszakolja” az eredeti fekete műfajokat.
Koons százados Butch apja
Christopher Walken örökre beírta magát az aranyórás monológgal a filmtörténelembe, de ha jobban odafigyelünk a jelenetre, egy-két jelből úgy tűnik, nem minden stimmel a sztorijával. Eleve az is gyanús, ahogy Butch anyukája bemutatja Koonst, mint "az elhunyt férje barátját". Mintha ő is megkönnyebülne, hogy a fia megtudja az igazságot.

De több ellentmondásos rész van Koons szövegében. Egyrész túl részletes leírást ad az óra történetéről, nehéz elhinni, hogy ezt mind a katonatársa mesélte el neki. Másrészt az évszámok sem stimmelnek. Butch ötéves ennél a jelenetnél, Koons viszont azt mondja, barátja öt évig, ő pedig még két évig rejtette el az órát. Ezekből a jelekből sokan arra következtetnek, hogy Koons Butch apja, de így egyszerűbb neki tálalni a sztorit.
Nem a lábmasszírozás miatt ölte meg Marsellus Tony Horrort
Jules és Vincent arról folytat emlékezetes vitát, hogy Marsellus vajon féltékenységből dobta-e le Tony Rocky Hororrt a harmadik emeletről. Egy elmélet szerint azonban szó sincs arról, hogy Tonynak a Miának adott lábmasszírozásért kellett volna meghalnia.
Jules egy ízben kifejti, hogy Tony a transzvesztita mozihős után kapta a becenevét. És az is elég hangsúlyos mondat tőle a film egy másik pontján, hogy "Marsellus Wallace senki mással nem szeret b*szni, csak a feleségével, Mrs. Wallace-szal."
Mrs. Wallace, azaz Mia annyit mond az ügyről, hogy ami történt, az csak Marsellusra és Tonyra tartozik. Ugyanígy fogalmaz Marsellus is egy ízben, miután a fegyverbolt pincéjében megerőszakolják, és Butch kettejük jövőbeli viszonyáról érdeklődik: "Erről nem beszélsz senkinek! Ez a dolog megmarad köztem, közted és eközött a tökönlövötten döglődő, mindjárt kifingó csatornatöltelék között!"
Ezekből a jelekből állt össze az a teória, hogy Tonynak azért kellett meghalni, mert bizony bepróbálkozott Marsellusnál.
Tarantino-rangsor: tényleg a Ponyvaregény a legjobb?
A Ponyvaregény óta nem csinált semmi extrát, és már akkor is csak újrahasznosított. Vagy épp ellenkezőleg, a kezdeti szárnypróbálgatások után későbbi filmjeivel még jobb lett. De hát nem is csinál mást, csak összevissza lopkod a filmtörténet elfeledett műfajaiból.
Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!