szerző:
Tetszett a cikk?

Megvolt az idei modern köztáncdalfesztivál, A Dal is - a Gellérthegy nem csúszott a Dunába, nem vették el migráns hordák a magyar popzenészek kenyerét, és Soros György sem lopakodott be a zsűribe. A helyzet az, hogy kifejezetten sok hallgatható és kifejezetten kevés cikis produkciót hallottuk. Elmeséljük bővebben.

"Az persze továbbra is kérdés, hogy mit mond, mit kínál a közmédia azoknak a szerzőknek és előadóknak, akik nem eurovíziós-kontextusban mutatnák meg dalaikat a közönségnek. Hogy tudna-e, akarna-e lenni egy, az eurovíziós tematikáról leválasztott dalszerző-kompetíció - és itt nem az új tehetségeket versenyeztető Nagy-szín-padra gondolunk. Hogy a tényleg csak a legkéjesebb (és minden bizonnyal legreménytelenebb) álmainkban megjelenő magyar Top Of The Popsról vagy Jools Holland Show-ról ne is beszéljünk." Ezzel a bekezdéssel zártuk a tavalyi A Dalról írt beszámolónkat, és itt érdemes felvenni a fonalat idén.

Meglepő vagy nem meglepő módon A Dalról különösebb vagy megrázóbb jelentenivalónk ugyanis nincsen. Az eurovíziós válogató egyre kevesebb vihart kavar a hazai zenei közösségben (szakmában, piacon - a kívánt rész aláhúzandó).

Az előző évekkel ellentétben már alig-alig kavar szócsatákat a közösségi médiában. Fájdalom, nincsen már annyira éles kontrasztban sem az ugyancsak az adófizetők pénzéből üzemeltetett zenei közrádióval sem, mint mondjuk két, három vagy négy évvel ezelőtt - félreértés ne essék, nem A Dalból lett valami elképesztően izgalmas dalkompetíció, hanem a Petőfi Rádióból arctalan, karakter nélküli kommersz, mainstream poprádió, amit az utóbbi időben ráadásul valami nehezen érthető sorvezető mentén szerkesztenek, a slágercsinálás igénye nélkül.

A Dal a maga sajátos értelmezési keretét alapul véve, tulajdonképpen a helyére került. Az az Eurovíziós Dalfesztivál, amire előadót delegál, persze nem lett kevésbé anakronizmus, mint bármikor is volt, nem lett több köze a kortárs popzenéhez, de ez nem újdonság.

©

A helyzet az, hogy az idei hazai dalválogató nyolcas döntőjébe például meglepően kevés nettó ciki került. Nehezen tudunk elmenni, mondjuk a Leander Kills zakós metálja, vagy Tóth Gabi Totovás kanyart futó, súlyos és olcsó népiesch giccse mellett (erre a dalra mondta Both Miklós zsűritag, hogy az alkotóknak érdemes volna talán jobban elmélyülniük magában a népzenében, ha ilyen irányba indulnak el; és akkor még nagyon finoman és udvariasan fogalmazott). Pápai Joci győztes dalából is szívesen kivennénk a kilencvenes évek eurodance-ét és hazai kereskedelmi rádiós pokolbugyrait idéző teljesen indokolatlan kozsoid rapbetétet ("rapbetétet"), de ezektől eltekintve, ha amúgy takarékra állítjuk a bennünk lakó popkult-ínyencet, akkor nem lehet túl sok és túl nagy bajunk A Dal idei döntőjével.

Zárójel: azzal persze igen, hogy nem szívesen hallgatjuk Frenreisz Károly semmitmondó bombasztjait és Zséda cukorsokkot okozó, ájult szóvirágait; zárójel bezárva.

Na, de. Kanizsa Ginában nyomokban Kate Bush-t és Suzanne Vegát is felfedezhettünk, persze egy kicsit több art és kevesebb szabálykövetés nem ártana neki sem, Radics Gigi egyébként igen színvonalasan elénekelt R&B-balladájával leginkább az lehet a bajunk, hogy a mai R&B-sztárénekesnők már sokkal inkább underground dívák, de legalábbis (vegyük csak Beyoncét) jóval messzebb merészkednek kifelé a komfortzónájukból, míg a poétikusan ifjú Zävodi-Berkes Olivér-páros amúgy tisztességesen összerakott és jól előadott dalába is belehallhatunk némi kortárs neo-soult, de ez a cucc is inkább csak bizonyos elemeiben tartalmazza a jelen időt.

Persze, és akkor vissza is kanyarodhatunk a cikk elején idézett tavalyi bekezdéshez, miért is tartalmaznának több jelen időt. A Dal Eurovíziós dalválogató, nem ennek a platformnak a dolga, hogy megmutassa a magyar popzenében amúgy fellelhető invenciót, vagy minimum jelenidejűséget. És egyébként is.

Van nekünk közpénzből működtetett zenei közrádiónk és Petőfi tévénk, van NKA-nk, Cseh Tamás Programunk és Nagy-szín-padunk - ezeknek együtt a dolguk, hogy felmutassák és támogassák az izgalmas, kortárs magyar popzenét. De amíg van, ami ezek közül szabotál szinte mindent, ami friss, pezsgő, real time, addig örülhetünk annak, hogy A Dal, ha nem is nagyon segít, vagy okoz különösebb izgalmat, de legalább nem nagyon bánt.

Megvan, ki képviseli Magyarországot az Eurovízión

Véget ért A Dal, Pápai Joci mehet Kijevbe.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Íme az F1 idei új Aston Martin biztonsági- és orvosi autói

Íme az F1 idei új Aston Martin biztonsági- és orvosi autói

Veszélybe kerültek az időjárás-előrejelzések, és még nem tudni, mit lehetne tenni

Veszélybe kerültek az időjárás-előrejelzések, és még nem tudni, mit lehetne tenni

Szijjártó megemlített két súlyos kihívást, amivel szembenéz a világ

Szijjártó megemlített két súlyos kihívást, amivel szembenéz a világ