Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám
Tetszett a cikk?

A kitartó Twin Peaks-rajongóknak üzenem, hogy ha még nem kezdték el hajnalban, akkor este feltétlenül rohanjanak a képernyő elé, mert a Fekete Barlang ijesztőbb és rejtélyesebb, mint valaha. Akik pedig most kezdenek bele, jobb ha tudják, megszállott fanként is ugyanolyan tanácstalanul állunk az új évad kezdése előtt. Furán hangzik, de ez remek hír minden sorozatrajongónak.

Abban a pillanatban nyugodtam meg és nevettem fel a 26 év után visszatérő Twin Peaks új évadának nézése közben, amikor először tűnik fel groteszk, nagyothalló FBI-ügynök, Gordon Cole szerepében David Lynch, és szinte ugyanaz az őszinte kérdés szakad fel belőle, mint  az összes nézőből: „what the hell is this?, azaz "mi a fene ez?”. Ekkor dőlt el, igen, ez az az egyszerre szellemes és ijesztő világ, amilyennek a Twin Peakst megismertük, csak egy egészen új köntösben és korszakban.

Még tovább tágul a Twin Peaks-univerzum

Nem árulhatom el, mikor és hol történik ez a jelenet, főleg mert néhány rész alapján már bőven látszik, Lynch nem viccelt azzal, hogy itt voltaképp egy 18 részre bontott filmet nézünk (az epizódokat nem hiába egy-egy dal zárja), ahol bármelyik lényegtelennek tűnő részlet értelmet nyerhet később. De ha hozzáteszem, hogy ebben az ominózus jelenetben Franz Kafka portréja és egy atombomba felrobbanásának képe is felbukkan, akkor azt hiszem, mindenki érti, milyen univerzumot akart Mark Frost és David Lynch teremteni. A Twin Peaks 2017-ben ugyanolyan labirintusszerű világnak tűnik, mint volt 26 évvel ezelőtt is; ugyanolyan tanácstalanul bolyongunk majd ebben a szereplőiben és a helyszíneiben is jóval gazdagabb világban, mint Kafka hősei. Vagy mint Cooper ügynök a Fekete Barlangban.

David Lynch Gordon Cole szerepében
HBO / ShowTime

Kár lenne azonban elhallgatni, egyáltalán nem indul olyan zökkenőmentesen ez az új évad. Sőt, annak a veszélye is felmerülhet a régi sorozatot ismerőkben, hogy egy kicsit újrafazonírozott tribute-ot kapnak csak, amelyben minden régi kedvenc karakter megkapja a maga pár percét. Az új évad forgatókönyvét hosszú hónapokig egymásnak küldözgetve csiszolgató Frost és Lynch azonban úgy kerüli meg elegánsan a szimpla múltidézést, hogy a régi sorozat cselekményének gócpontja, Twin Peaks városa helyett több helyszínt is beemel az új sztoriba, és a régi karakterek szerepét is csak lassan építi fel a sorozat, miközben már az első részekben kapunk egy-két meghatározónak tűnő új szereplőt.

Ebből a szempontból tényleg igaza lett Lynchnek abban, hogy nem is az eredeti sorozat, hanem a megjelenésekor alaposan alulértékelt „előzményfilm”, a Twin Peaks – Tűz, jöjj velem! tekinthető a mostani évad előképének, amely már nem csak a címadó kisváros hétköznapjaira és történetére koncentrált. Az új szezon tehát nem feledi a Laura Palmer-ügyet, azonban már a történet szerint eltelt 25 év miatt, egészen máshova teszi a hangsúlyokat. Egyben azonban bizakodhatunk: végre kiderülhet, mi is lett Cooper ügynök sorsa, aki az új évadban is abszolút a cselekmény középpontjában van.

Kyle MacLachlan Cooper ügynökként
HBO / ShowTime

Az első néhány részt elnézve az is egyértelmű, hogy az előre kiszivárgott, sztárokkal teletűzdelt szereplőgárda csak fokozatosan fog színre lépni a 18 rész alatt, és azon sem kellene meglepődnük, ha például Monica Bellucci csak néhány másodpercre, teljesen elmaszkírozva tűnne fel. Lynch ugyanis érezhetően megőrizte humorérzékét, és továbbra is szeret játszani a nézői elvárásokkal: az évadban például az első mondat Cooper ügynöktől úgy hangzik, hogy „értem”. Ehhez képest, ami a következő órákban történik, arról ne legyenek kétségeink, irgalmatlan hosszú viták fognak folyni az összes közösségi oldalon, rajongói fórumon, a sorozatot "értő" emberrel viszont aligha fogunk találkozni.

A Twin Peaksnek köszönhetjük az internetet, de mit kezd a mai internet a Twin Peaksszel?

Ezzel el is érkeztünk a lényeghez, ami miatt a Twin Peaks-rejtély annyira meghatározó hivatkozási pont lett a későbbi sorozat- és filmkészítésben. Sugárzásakor, 1990-ben ugyanis még az internet mai szemmel gyerekcipőben járt, egy zseniális történet szerint mégis jelentős hatással volt a sorozat arra, ahogy ma kommunikálunk egymással a közösségi oldalakon. Ma ugyanis tény, hogy több alkotó is követi a sorozatát övező online reakciókat, akár ezek alapján változtat később a cselekményen. Akkoriban még egyfajta kísérletként indult a Usenet nevű hálózaton egy ma leginkább rajongói fórumnak nevezhető online diskurzus, ahol minden a hálózathoz csatlakozó felhasználó megoszthatta nézeteit, elméleteit a sorozatról, annak rejtélyeiről. Henry Jenkins médiakutató, aki a popkultúra és rajongóinak viszonyát a jelenség alapján vizsgálta később, hamar ráébredt, hogy azok, akik az Usenetet használták, a közös felhalmozott tudás miatt már néha túl egyszerűen dekódolhatónak tartották a sorozat titkait. Ha lesarkítjuk, a minden népszerű sorozatot, filmet, vagy más popkulturális terméket övező mai Twitter-reakcióáradatot, vagy a redditen felhalmozódó elmélethalmazokat a Twin Peaks előlegezte meg. Amit ma természetesnek veszünk, azt a sorozat gondolkodásra késztető jellege ihlette.

HBO / ShowTime

A kilencvenes évek nézője (főleg Magyarországon) azonban még aligha beszélte meg online fórumokon például a széria furcsa álomjeleneteit, ezért is nagy kérdés, mennyire képes fenntartani az érdeklődést a Twin Peaks a mai digitális korban az új évaddal. Az alkotócsapat nyilván tisztában volt az új kihívásokkal, és ezeket az összes epizódot levezénylő Lynch például úgy kerüli ki, hogy magasról tesz a kortárs sorozatipar szabályaira, és csakis a saját feje után megy. Minden egyes rész eltérő hangulatú, van, ahol egy álomjelenet uralja az epizódot, de van, ahol inkább a Twin Peaks szappanoperákat parodizáló stílusa domborodik ki. És ha ez még nem lenne elég, a történet sem lineárisan halad időben, szóval jobb, ha senki sem úgy ül neki az új szezonnak, hogy a klasszikus eleje-közepe-vége struktúrát kéri számon a részeken. Erre speciel maga a rendező is figyelmeztetett mindenkit.

De akkor a Twin Peaks 2017-ben is forradalmi lesz, és átalakítja eddig elképzeléseinket a tévés történetmesélésről? Most inkább úgy tűnik, ez az új évad is ugyanolyan újranézésre sarkalló monolit lesz, mint amilyen volt a kilencvenes években. De erre biztos választ csak a 18 rész után kapunk, mert az egyértelmű, hogy Lynch nagy egészben gondolkodott, még maguk a színészek sem láthatták a teljes forgatókönyvet.

A rajongók imádni fogják az új, még nagyobbra tágított univerzumot, azonban azt már jóval nehezebb eldönteni, vajon leköti-e az új, most csatlakozó nézőket ez a felfogásában leginkább Lynch legutóbbi mozifilmjére, a zavarbaejtő, a thriller és a horror műfajával kacérkodó, Inland Empire-re hasonlító világ.

A Twin Peaks új évadának első négy epizódja már elérhető az HBO Gón, május 22-én, este 22 órakor az HBO csatornán pedig főműsoridőben látható lesz az 1. és 2. rész.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Lichter Péter Kult

Az amerikai rémálom – David Lynch portréja

Újra megnézhetjük moziban is a Kék bársonyt, és jön az új Twin Peaks-széria. A hetven éves David Lynch az egyik legtöbbet utánzott rendezője a kortárs amerikai filmnek. Szinte azonnal felismerhető stílusa egyszerre hátborzongató és lírai, sejtelmesen szürreális és viccesen abszurd. A rendező neve a nyolcvanas-kilencvenes években egyet jelentett az amerikai szürrealizmussal.