szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Egy amerikai múzeum munkatársai bukkantak a rovarra, miközben mikroszkóppal, ultraibolya- és röntgensugarakkal vizsgálták a náluk lévő képeket.

A kis barna rovar maradványait a posztimpresszionista festőóriás Olajfák (Les oliviers) című 1889-es képének bal alsó sarkában fedezte fel Mary Schafer, a Kansas City-i Nelson-Atkins művészeti múzeum igazgatója a festékrétegek elemzése közben.

A szöcske a festő által nagy lendülettel felvitt festékbe ragadt bele, és mivel semmiféle mozgás nyoma nem fedezhető fel a rovar teteme körül, az minden bizonnyal már döglött volt, amikor rákerült a képre – állapította meg Michael Engel, a Kansasi Egyetem paleontológusa. A szöcskének nem maradt meg minden testrésze, hiányzik például a tora és a potroha.

A szokatlan felfedezés arra vezethető vissza, hogy Van Gogh a szabadban szokott festeni, és a szél gyakran fújt rá a képekre rovarokat, porszemeket, fűszálakat. Egy levélben, amelyet 1885-ben küldött testvérének, Theónak, a festő azt írja, hogy a neki festett négy képről mintegy 100 legyet távolított el, "nem is beszélve a porról és a homokról".

A kansasi múzeumban őrzött festmény része egy 18 darabból álló sorozatnak, amelyet a festő az olajfáknak szentelt, és amelyet halála előtt egy évvel, 1889-ben Saint-Rémy-de-Provence-ban festett, a szanatóriumban, ahova beutalták.

Ide kattintva eléri a Nyüzsi további cikkeit, azonnali véleményeket, érdekességeket, szórakoztató mémeket, gifeket, videókat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!