Öt pillantás az emberre, aki lenyúlta és kiröhögte a világot

Felhizlalt már személyautót, kisbuszt és lakóházat is az osztrák kortárs művészet fenegyereke, Erwin Wurm. A 63 éves szobrász a fogyasztói társadalom súlyos kritikájaként túlozza el a státusszimbólumként számon tartott vagyontárgyakat.

  • HVG HVG
Öt pillantás az emberre, aki lenyúlta és kiröhögte a világot

Kövér ház – emberi

Az osztrák művésznek a létezés helyett a birtoklás mindenekfelettiségére reflektáló szobrai közül most a 2003-ban fémvázra, hungarocellből épített Kövér ház látható a bécsi Belvedere-kastély kertjében. A barokk környezetben felállított, 7 méter magas, jellegzetes osztrák lakóház tavaly került a múzeum gyűjteményébe. A házzal egy időben a legújabb, hétköznapi tárgyakból kiinduló agyagszobrai is láthatók a bécsi 21er Haus múzeumban.

hvg
hvg

Vékony ház – családi

Groteszkre karcsúsított asztal, tányér, ágy, telefon, kád, papucs népesíti be azt a házat, amelyet Wurm szüleinek Bruck an der Mur-i családi háza ihletett. A 2010-es alkotás Wurm gyerekkorának meghatározó helyszínét, az otthon beszűkült, kispolgári hangulatát jeleníti meg, ahol a művészetektől távol álló rendőr apa gyanakvással figyelte a már hétévesen megszállottan rajzoló gyerekét. A ház tágabban értelmezve megjeleníti az iskolát is, ahol még a képregények olvasását is tiltották. A második világháború utáni Ausztria Wurm számára fullasztó légkörét megidéző ház ötlete egy pekingi meghívásnak köszönhető, ahol a kiállításon nagyon szűk helyet kapott.

Teherautó – kilátó

„Állj fejre, támaszd a lábadat a falhoz, és gondolj Freud fenekére!” Ilyen és ehhez hasonló utasításokat adott írásban és rajzban nézőinek Wurm elhíresült sorozatában, az Egyperces szobrokban. A Bécsi Művészeti Akadémia festő szakára jelentkező, majd bemutatkozó anyaga, a földdel feltöltött egyetemi udvar alapján szobrásznak felvett Wurm a saját képére kívánta formálni a műfajt. Gyerekkori emlékét, a komor szobrok látványát felülírva először a szomszédos ácsműhelyből kiselejtezett deszkákból épített szobrait festette színesre. Kísérletezett homokkal, majd 1997-ben elkezdte Egyperces-sorozatát, melyben többnyire a közönségét használta alapanyagul. A szobrokat, időtlenségüket lerombolva, performatív cselekvéssé alakította, s a végeredményt fotón, filmen rögzítette. Az idei velencei biennálén Wurm a migráció témáját vizsgálja kilátóként üzemelő, fejre állított teherautójával. A látogatóknak a következő instrukciót adta: „Állj csendben, és nézz a Földközi-tenger felé!”

hvg
hvg

Művész – pufók

Arisztokrata palotából átalakított kolostorból álmodta meg limbergi otthonát Wurm, ahol ma a műterme is található. A XII. századi épületben, reneszánsz festmények és dizájnbútorok között saját munkái is láthatók: a kertben egy hatalmas, ember alakú, de fejetlen, rózsaszín zakótömb álldogál, a házba lépőt pedig egy zöld pulóveres, lufiszerű figura fogadja. A művész, aki lenyelte a világot című, 2006-os munka párjaként elkészítette azt a verziót is, amikor a művész a még laposnak hitt világot nyelte le. A humort cinikus, kritikai világlátásként gyakorló Wurmot zavarja, ha alkotásain nevetnek: üzenete, mint mondja, véresen komoly.

Modell – hipnotizált

A képregényekért, Sigmund Freudért, a pop-artért és a sci-fiért rajongó Wurm különleges lehetőségnek tartja a médiát. A komoly fotósmunkássággal is rendelkező művész a köztéri alkotás legújabb helyeként jelöli meg a magazinokat: a Vogue német kiadásában például divatfotóknak álcázva, Egyperces szobrokként „rendezte be” Claudia Schiffert. A 2009-es sorozatban narancsokat gurított a modell lábai közé, seprűt tűzött a szoknyája alá, és hipnózisban lebegtette két fotel között. Az Egyperces szobrok a Red Hot Chili Peppers 2003-as, Can't Stop című klipjében is megelevenedtek, de a párizsi Pompidou Központ is több tucatot vásárolt belőlük. Wurm maga is műgyűjtő, a kortárs munkákra esküszik.

hvg