szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Ez derült ki egy csütörtökön közzétett új tanulmányból, amely egy évtizedre visszamenően elemezte a rendelkezésre álló adatokat. A hollywoodi stúdiók a mai napig vonakodnak nőkre bízni a rendezést.

A Dél-kaliforniai Egyetemen készült jelentés 2007 és 2017 között vizsgálta, hogy a 11 év alatt a legnagyobb bevételt hozó 1100 film rendezői székében milyen volt a nemek és etnikumok aránya. Kiderült, hogy a filmeken dolgozó 1223 rendező 95,7 százaléka férfi volt, és csak 4,3 százaléka nő.

2017-ben a 100 legnézettebb film közül csak nyolcnak volt női rendezője. A vizsgált 11 éves időszakban a 2017-et megelőző években közülük egyik sem jegyzett olyan filmet, amely az év száz legnagyobb közönséget vonzó produkciója között szerepelt.

Tavaly a – női rendezők esetében rekordnak számító – 821 millió dolláros bevételt hozott a Wonder Woman szuperhősfilm, melyet Patty Jenkins rendezett. Júniusban a Hollywood Reporter filmes portál szerint "Hollywood genderproblémáját illetően perdöntő pillanatot" jelentett a film nyitóhétvégén szerzett bevétele. A filmes portál akkor azt remélte: a Csodanő sikere növelheti a nyomást a stúdiókra annak érdekében, hogy női filmeseknek is adjanak munkát. A jelentés szerzői is azt javasolták megoldásként, hogy jelentősen növelni kell a női alkalmazottak számát az ágazatban.

A jelentés arra is rámutatott, hogy a rendezői széket főleg fehér férfiak foglalják el, és a más etnikai csoportból származók háttérbe szorulnak. Az 1223 rendező közül mindössze 5,2 százalék volt fekete és 3,2 százalék ázsiai.

Az Inclusion in the Director's Chair? (Befogadó-e a rendezői szék?) című tanulmány írói hangsúlyozták, hogy most, mikor a szórakoztatóipar és benne a filmipar válaszúthoz érkezett, itt az ideje, hogy lépéseket tegyenek az egyenlőtlenségek felszámolására.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!