Addig is Basquiat a király, aki 2017 novemberében a műtárgypiac szerint felért a csúcsra. A Sotheby’snél 60 millió dollárra becsült 1982-es, cím nélküli, koponyát ábrázoló vászna végül 110,5 millió dollárért vándorolt Yusaku Maezawa japán milliárdos magángyűjteményébe, megdöntve ezzel Warhol korábbi rekordját. Maezawának nem ez az első – és interjúi alapján nem is az utolsó – Basquiat-műve.
Az akár fanatikusnak is mondható gyűjtő személyes kedvencének tartja a művészt, így munkájáért nem először szállt licitharcba. 2016 tavaszán egy másik 1982-es Basquiat-képet hozott el 57,3 millió dollárért, ezzel felülmúlva a művész addig – legalábbis aukción – legdrágábban elkelt művének csúcsárát. Egy év múlva aztán erre is ráduplázott.

Jean-Michel Basquiat: Cím nélkül, 1982
Az biztos, hogy Basquiat része annak a csokornyi kortárs művésznek, akiknek munkái átlépték a 100 millió dolláros határt. 1982-es vászna ma a legdrágább kortárs műtárgy, egyben ezé a legmagasabb ár, amit amerikai művész munkája valaha is elért. Az Artprice.com Basquiat elmúlt 15 évben eladott műtárgyainak áránál tízszeres emelkedést mutatott ki.
Valószínűleg a rekordnak köszönhetően a piacon egyre több, eddig csöndben meglapuló Basquiat-mű fog megjelenni. Kérdés persze, hogy a várható dömping építi vagy rombolja-e majd a művész piacát – ám az, hogy művészettörténeti reputációját segítené, erősen kétséges. Ha ugyanis a nagy múzeumok valamelyike egyszer úgy gondolja, pótolnia kell a hiányt Basquiat elfogadtatásában, akkor sem lesz képes ekkora értékű művet vásárolni, kiállítani pedig szintén nagy költségek árán tudná csak. Így nem marad más, mint várni a fanatikus Basquiat-gyűjtők adományozásait, akik elengedhetetlennek tartják szeretett művészük intézményi reprezentációját.
Basquiat életéről, műveiről a Műértő friss számában olvashat hosszabban.