Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610) itáliai festő és Gian Lorenzo Bernini (1598–1680) szobrász intenzív alkotásai nemcsak kortársaikat, hanem az utánuk következő művészgenerációkat is jelentősen befolyásolták.
Lehozza a szenteket a Földre és drámaian közeli képeken mutatja be őket
– mondta el Stefan Weppelmann, a KHM festménygalériájának igazgatója Caravaggio munkájáról. A szakértő szerint a sötét-világos ellentétével operáló sokkoló realizmusa hatalmas figyelmet irányított a római festőre.
Caravaggio szakított a konvenciókkal. Számára Keresztelő Szent János nem egy pusztában élő prédikátor, hanem egy mezítelen, nagyon is érzéki módon, állati szőrmén ülő fiú, aki átkarol egy kost, mintha flörtölne a kép megfigyelőjével – fejtette ki Weppelmann.
Caravaggio ismerte a szerelmet és gyűlöletet, szenvedélyt és haragot. 1606-ban egy vita során úgy megsebezte ellenfelét egy karddal, hogy az belehalt. A festő ezért Nápolyba menekült, ahol művészete révén ismét ismertté vált. Máltán börtönbe került, ahonnan Rómába menekült, az út során azonban meghalt.
Bernini a dinamikus mozgás mestere volt. "A kőből készült testek nála nem nehezek, hanem súlytalanok" – mondta Gudrun Swoboda kurátor. A tárlaton látható többek között a kígyófejű Medúza mellszobra.
A két művész alkotásai mellett a kortársak fontos művei is láthatóak. A látogatók megtekinthetik például Guido Reni A betlehemi gyermekgyilkosság című 1611-es alkotását vagy Artemisia Gentileschi Mária Magdolna eksztázisa című, az 1620-as vagy 1630-as években készült festményét.
Gentileschi volt az egyetlen nő, aki a korai 17. században a nagy olasz festőmesterek körébe tartozott.
A Bécsi Művészettörténeti Múzeum kiállítása az amszterdami Rijksmuseummal együttműködve készült el. Bécsben október 15-től január 19-ig látható, Amszterdamban 2020. február 14. és június 7. között.
Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: