szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A kiállítás két hete alatt 19,3 százalékkal nőtt meg a turisták száma Párizsban.

Hatmillióan keresték fel a tavaly elhunyt világhírű művész, Christo tervei alapján becsomagolt párizsi Diadalívet.

A projekt szervezői kedden a mű gazdasági hatásairól készült tanulmányt ismertetve elmondták a látogatók közül 3,2 millió turista volt, közülük 1,1 millió kifejezetten a bebugyolált Diadalív miatt látogatott Párizsba. 2,8 millióra becsülik a párizsi és a Párizs környéki látogatók számát.

Mit üzen a becsomagolt Diadalív, miközben a világot elárasztja a szemét?

A határtalan szabadságvágy megélése volt Christo és Jeanne-Claude házasságának motorja, és az alkotópáros évtizedek munkájával mutatta meg, hogy a környezetről, amelyben élünk, lehet másképp is gondolkodni. Terveik alapján, de már a haláluk után készült el a becsomagolt párizsi l'Arc de Triomphe, ami elsőre talán csak egy iszonyatosan drága, üres attrakciónak tűnik, de elmagyarázzuk, mitől művészet ez mégis.

A becsomagolt Diadalívre többen voltak kíváncsiak, mint a becsomagolt Reichstagra Berlinben 1995-ben (5 millióan) vagy a Kapuk című gigantikus installációra New Yorkban 2005-ben (4 millióan) – közölték.

A bolgár származású Christo 1961-ben dolgozta ki a Diadalív becsomagolásának tervét. A mű végül a részletes rajzok és modellek alapján unokaöccse, Vladimir Yavatchev irányításával születetett meg 14 millió eurós ráfordítással.

A posztumusz elkészült párizsi installációhoz mintegy 25 ezer négyzetméternyi ezüstös és kék, újrahasznosított műanyag csomagolóanyagot, valamint 3000 méternyi vörös kötelet használtak fel. Emmanuel Macron francia elnök a megnyitón „egy őrült álom megvalósulásának” nevezte az installációt.

A párizsi Champs-Elysées egyik végét uraló emlékmű becsomagolásának 14 millió eurós (ötmilliárd forintos) költségét Christo-művek, köztük vázlatok, kollázsok, makettek, metszetek és 1950–60-as években készült alkotások eladásából finanszírozták. Az installációt szeptember 18. és október 3. között lehetett megtekinteni közelebbről is. Az érdeklődők közül 63 500-an jegyet váltottak, hogy felmehessenek a becsomagolt épület tetejére is.

A kiállítás két hete alatt 19,3 százalékkal nőtt meg a turisták száma Párizsban.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!