Több mint egymillió látogatót vonzott a párizsi Louis Vuitton Alapítvány orosz múzeumok alkotásaiból összeválogatott impresszionista és modern festészeti kiállítása, ám a háború miatti szankciók megnehezíthetik vagy esetekben megakadályozhatják a művek hazakerülését.
A Morozov gyűjtemény, a modern művészet ikonjai című tárlat egy 19. és 20. század fordulóján élt orosz műgyűjtő testvérpár, a textilgyáros Mihail és Ivan Morozov kollekciójából válogatott. A közel 200 műalkotásból álló, nemrég zárt kiállítás orosz festők mellett olyan világhírű művészek képeit is felvonultatta, mint Van Gogh, Gauguin, Cézanne, Matisse, Bonnard, Monet vagy Manet – írja a Franceinfo.
Kérdés azonban, hogy a kiállítás végeztével az Oroszországot sújtó szankciók tükrében mi lesz ezeknek a műalkotásoknak a sorsa. A gyűjtemény nagy részét a szentpétervári Ermitázs, valamint a moszkvai Tretyakov Galéria és a Puskin Múzeum adta kölcsön; ezek a képek a többivel együtt a francia törvények szerint védelem alatt állnak, vagyis az állam nem foglalhatja le őket. A The Art Newspaper cikke szerint a februárban megújított rendelet, mely szerint a műalkotások kivételt képeznek az elkobzás alól, egyelőre május 15-ig van érvényben, de szükség esetén ez meghosszabbítható. A Franceinfo szerint az európai uniós országoknak egyébként joguk van megkerülni a kivitelre és a transzferre vonatkozó tiltó intézkedéseket a műalkotások esetében, amennyiben a kölcsönzésükre hivatalos kulturális együttműködés keretében került sor Oroszországgal.
Egy kormányhivatalnok, aki az ügy érzékenysége miatt a neve elhallgatását kérte, a The Art Newspapernek így nyilatkozott: „Az Ukrajnából érkező rettentő hírek és minden egyéb ellenére kötelességünk megvédeni a kulturális kapcsolatokat.” A lap forrása szerint „Oroszország sem támasztott nehézségeket, amikor az invázió kezdete után a francia múzeumok nagyjából 15 műtárgyat visszakértek a Kreml Múzeumok egyik kiállításáról.”
A tárlaton szereplő három festmény azonban Franciaországban ragadhat. Ezek közül az első Petr Aven gyűjteményéből származik, a második pedig egy Vjacseszlav Kantorhoz köthető alapítvány tulajdona – mindkét férfi az EU szankciós listáján szereplő orosz oligarcha. A harmadik kép azonban Kelet-Ukrajnából érkezett, a dnyiprói Szépművészeti Múzeumból és az ukrán hatóságok kívánságára marad biztonsági okokból Franciaországban.
A többi kölcsönkért műalkotás hazajuttatása azonban még így is számos logisztikai és diplomáciai bonyodalommal jár. Bár az utaztatásukról, amelynek a két ország közti légi közlekedés felfüggesztése miatt szárazföldön kell zajlania, elvileg az oroszok gondoskodnak, a francia kormánynak is közbe kellett lépnie, hogy biztosítsa a művek biztonságos áthaladását a kontinensen, nehogy azokat valamelyik ország lefoglalja a hazafele úton. A The Art Newspaper forrása szerint már Brüsszellel is tárgyalnak arról, hogy a művészeti alkotások ne essenek a „luxus javak” kategóriába és így ne lehessen őket elkobozni.
„Mindenféle incidenst szeretnénk elkerülni – teszi hozzá a kormányzati forrás. – Nem akarjuk, hogy a konvojokat út közben megállítsák és lefoglalják”, mint ahogy az a finn határnál történt az Olaszországból és Japánból hazautazó orosz műalkotások esetében. „Ha a biztonságos szállítást május 15-ig nem sikerül garantálni, a műalkotások a francia állam védelme alá kerülnek egészen addig, amíg ezt [a biztonsági problémát] kiküszöbölik.”
Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: