Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az elmúlt évek alatt repülésben a magyarországi légiforgalmi irányítás egyetlen perc késést sem okozott. A HungaroControl irányítóközpontjában jártunk, ahol mindenki szerencséjére csak a szimulátort próbáltuk ki.

Átlagos irodai hangulat, járkáló munkatársak. Csak a falon lévő képek árulkodnak. Beléptetésünk után pedig rögtön egy gyorstalpalóval kezdtük napunkat.
Fülöp Máté
Bő egy órán át csak a legszükségesebbeket hallottuk, melyek segítségével már boldogulhattunk a kiképzőteremben. Elméletileg.
Fülöp Máté
Utolsó percek gépek nélkül
Fülöp Máté
A több projektorral 180 fokban vetített szimulátor egy része. Ebből a szögből elég ritkán látjuk a kifutópályákat - kivéve persze Laczkó Alfonz és Szabó Attila légiforgalmi irányító-oktatók, akik a nap folyamán mindent elmagyaráztak.
Fülöp Máté
A monitorok előtt elhelyezett segédlet hasznosnak bizonyult mind a leszállás...
Fülöp Máté
...mind az indítás oldalán.
Fülöp Máté
Leszállási instrukciók közepette
Fülöp Máté
Malév-gépek a reptéren
Fülöp Máté
Az előre, illetve menet közben megadott paraméterekkel bármit szimulálhatnak
Fülöp Máté
Várakozó gépek a kifutók mellett
Fülöp Máté
Térkép belépési és kilépési pontokkal a reptér környékén
Fülöp Máté
A szimulátorhoz tartozó gépeket vezetni is kell: álpilótáinkkal rádión beszéltünk
Fülöp Máté
Mert semmi sem hiányozhat
Fülöp Máté
Óva intettek bennünket a nap elején többször megfogalmazott kijelentésektől: ''jó játék lesz''. Nem telt el sok idő, mi is rájöttünk: tényleg nem játék.
Fülöp Máté
Egy segítség a sok közül
Fülöp Máté
Gépek a radaron
Fülöp Máté
Fülöp Máté
A szimulátor után pár perc szünet következett, melyet az egyik teraszon töltöttünk el. Remek átvezetőnek bizonyult a további programok ismeretében.
Fülöp Máté
Ezen az ajtón átlépve következő állomásunkon ugyanis élesben tekinthettük meg azt, amit eddig gyakoroltunk
Fülöp Máté
A jelenlegi munkaterem
Fülöp Máté
A kép készítésekor levegőben lévő gépek
Fülöp Máté
9000 láb alatt repülő gépek
Fülöp Máté
Bekerülni nehéz, távozni annál egyszerűbb: tavaly 1058-an jelentkeztek, hogy egyszer majd egy hasonló székben ülhessenek. Közülük a többfordulós tesztek után 12 fő kezdhette meg tanulmányait a légi irányítás területén.
Fülöp Máté
A napi munkák mellett eközben már javában készül az új irányítóterem, melyben nemrég a milliárdos értékű informatikai infrastruktúrát is elhelyezték, az ide szállító cégek pedig referenciaként említik a HungaroControlt.
Fülöp Máté
Az új rendszert működtető szerverek egyik egysége...
Fülöp Máté
... és maga az irányítóterem, már működő berendezésekkel. Az új feladatok miatt szükségesek a fejlesztések: a NATO felkérésére Európában egyedülálló módon hamarosan Budapestről irányíthatják majd Koszovó magas légterének forgalmát.
Fülöp Máté
Itt két embernek jut hely, személyenként 6 + 1 + 1 monitorral.
Fülöp Máté
Kövessenek minket a Facebookon is!
Balogh Csaba Tech

„Malév van zéró van”: így megy a légiforgalmi irányítás

Egyetlen perc késést sem okozott a repülésben a magyarországi légiforgalmi irányítás az elmúlt évek alatt, pedig higgyék el, nem túl nehéz a levegőben lévő rendből káoszt csinálni. Pár másodpercnyi döntésképtelenség félórás késéseket okozhat – egy rossz döntés pedig katasztrófát. A HungaroControl irányítóközpontjában jártunk, ahol mindenki szerencséjére csak a szimulátorhoz engedtek oda minket.