Újabb baleset - leállították a kényszerleszálló repülők gyártását

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A Bombardier Dash 8 Q400-as típusú gépéről a vasárnapi koppenhágai...

A Bombardier Dash 8 Q400-as típusú gépéről a vasárnapi koppenhágai kényszerleszállás után kijelenthetjük: megbukott. Két ugyanilyen b a le set má r történt korábban ezzel a géptípussal. A SAS légitársaság azonnal a gépek teljes leállítása mellett döntött. A gyártó nem érti, mi, utasok viszont nem vitatjuk a döntést.

 
Az október 28-án Dánia fővárosában történt landolás során kitört a gép egyik oldalsó futóműve. Senki nem sérült meg. Önmagában ez az eset még nem adna okot arra, hogy egy teljes géptípus fejfáját kezdjük el faragni, azonban a baleset nagyjából két héttel azután történt, hogy a Scandinavian Airlines (SAS) visszaállította a forgalomba Q400-as flottáját. A gépeket azért volt kénytelen egy hónapra kivonni a forgalomból, mert két ugyanilyen baleset történt korábban ezzel a géptípussal. Egyik alkalommal sem sérült meg senki, a második, szintén Koppenhágában történt incidens után azonban a gyártó Bombardier és a futómű gyártó Goodrich gyártási sorozathibát fedezett fel a balesetek hátterében, így leállíttatták a gépeket.

 Az üzembentartók megkapták a sorozathiba kijavításához szükséges instrukciókat, majd minden egyes gépet szigorú biztonsági ellenőrzésnek vetettek alá. A meghibásodást a futómű fém tartószerkezet egyik darabjának korróziója okozta. A SAS légitársaság 27 Q400-as gépéből 25-ben megtalálták és kijavították a hibát. A műszaki javításokon részt vett a koppenhágai műszaki egyetem néhány diákja is, akik szerint a mostani baleset oka feltehetően nem azonos a korábbiakkal. A vizsgálatok még tartanak, így erre egyelőre nincs pontos válaszunk. 

A műszaki átvizsgálás alaposságát ugyanakkor többen megkérdőjelezik. Szakértőnk szerint, aki repülőmérnök és maga is vezetett Q400 karbantartási munkákat, úgy látja, nem volt elég az oldalsó futóművet átvizsgálni, mivel az orrfutó szerkezete hasonló és már volt két olyan baleset, amelyben az első futóművel volt probléma: az egyik 2007. március 13-án Japánban, a másik 2007. szeptember 21-én Münchenben.

Megkeresésünkre a Bombardier szóvivője válaszában hangsúlyozta; még tartanak az említett balesetek vizsgálatai, de az előzetes eredmények alapján nincs köze egymáshoz a Japánban és Németországban történt baleseteknek, illetve a koppenhágai és vilniusi oldal futómű kitöréseknek.
A leállás és átvizsgálás után október 5-től újra felszállhattak a Q400-asok. A 28-i baleset után a SAS légitársaság közleményében kijelentette: többet nem száll fel 27 gépből álló Q400-as flottájuk, amelyek elsősorban Dánián belüli és rövidebb európai úticélokra repültek. Rövidtávon a menetrendjük átszervezésével és külső cégektől történő lízinggel oldják meg a kisesést, hosszú távon pedig lecserélik a Q400-asokat másmilyen típusra. Az idei évben közleményük szerint 8-10 milliárd Ft kárt okoz nekik a gépek kiesése. Szóvivőjük elmondta; megkezdődtek a tárgyalások a Bombardier céggel a károk áthárításáról.

A Bombardier szintén kiadott egy közleményt az üggyel kapcsolatban, amelyben sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a SAS légitársaság a gépek végleges leállítása mellett döntött. Ők kiállnak a Q400-asok mellett, amiből 160 gépet üzemeltet 22 cég a világon. Egyelőre egyik cég sem árul el többet a köztük fennálló konfliktus lehetséges kimeneteléről.

A SAS döntése logikus, hiszen egy légitársaság semmilyen módon nem tudja azt kommunikálni utasainak, hogy ezek a gépek biztonságosak, ha már 5 ilyennel történt fél éven belül baleset. Ön felülne rá?

Kékesi Zsuzsa


Kapcsolódó anyagok:

A Sukhoi elhúz a Boeing és az Airbus mellett
A A380-as botrányos útja


Hozzászólások