Lenyomhatná a repülőket az 1200-zal száguldó csőkapszula
A repülőgépes úthoz képest feleannyi idő, fél óra lenne a 644 kilométeres út Los Angeles és San Francisco között, ha valaha megépülne Elon Musk amerikai milliárdos terve, a csőkapszula.
A Hyperloop nevű, nagyvárosokat összekötő közlekedési rendszer hatalmas csöveken keresztül, légpárnákon lebegő kapszulákban utaztatná az embereket. Az óránként 1220 kilométerrel, hozzávetőleg hangsebességgel száguldó kapszulák mágnesek és ventilátorok segítségével tennék meg az utat.
"A Hyperloop forradalmasítaná a közlekedést, ám ez csak úgy lehetséges, ha alagutakat építünk" – írta az interneten megjelent javaslatában Musk. Az általa elképzelt rendszer eléggé hasonlít a régi épületek csőpostájához, ahol a kapszulák papírt szállítottak egy pneumatikus csőrendszeren keresztül.
Musk koncepciója szerint a kapszulákat emberek töltenék meg, egy járműbe 28-an férnének be. A napenergiával működő rendszer gyorsabb, biztonságosabb, olcsóbb és hatékonyabb közlekedési eszköz lenne Los Angeles és San Francisco között, mint a fejlesztés alatt álló nagysebességű vasútvonal. Becslései alapján a menetjegy 20 dollárba (4500 forintba) kerülne.
"A két város közti autópálya útvonalán lenne célszerű megépíteni a kapszulák folyosójául szolgáló csövet, hogy az esetleges jogi vitákat minimalizálják. A csövet és az azt tartó oszlopokat földrengésbiztosra kellene tervezni" – tette hozzá Musk.
A kapszulák 30 másodpercenként indulnának és autókat is szállíthatnának. Az utasokat a kapszulán belüli kabinokba ültetnék, ahol a gravitációnál valamivel nagyobb erőhatással kellene számolniuk, amely inkább a repülős utazás élményéhez hasonlít.
A milliárdos azt írta, hogy 1600 kilométeres távolságig lenne célszerű a csőkapszulás utazás, ennél nagyobb távolságon hatékonyabb a repülő. Ezen belül viszont nem, mivel sok idő menne el a fel- és a leszállással.
Musk eddig már számos siker kovácsa volt: társalapítóként jegyzi a PayPal online fizetési rendszert, a luxus elektromos hajtású autókat gyártó Tesla Motorst és a rakétaépítő SpaceX társaságot.
A Hyperloop tervein a Tesla és a SpaceX tucatnyi mérnöke dolgozott, azonban "csak munkaidő után, nem főállásban" – tette hozzá Musk, aki elmondta: nem tervezi a Hyperloop kivitelezését. A kapszula prototípusának négy évig tartó kivitelezésére azonban szívesen vállalkozna, csak nem azonnal, mivel űrutazási tervei most fontosabbak.